štvrtok, 25 apríla, 2024
ÚvodRecenzieRecenzie CDFrank Zappa - Meets The Mothers of Prevention

Frank Zappa – Meets The Mothers of Prevention

Frank Zappa - Meets The Mothers of Prevention

| autor: Daniel

Legendárny skladateľ a hudobník Frank Zappa bol provokatívny voči všetkým konvenciám.

A to nielen k umeleckým, ale aj spoločenským a politickým. S albumom „Meets The Mothers of Prevention“, ktorý vydal v roku 1985 mal veľké  ťažkosti. Jeho názov totiž  odkazuje na lobby americkej organizácie PMRC, čo v skratke znamenalo Rodičia za hudobný dozor. Táto organizácia chcela uchrániť mládež pred vulgárnym obsahom. Zappa použil túto parafrázu nielen v názve, ale aj v grafickom návrhe obalu.   Výstražný nápis na „Meets the Mothers of Prevention“ bol skôr ironickým výkrikom, než skutočným upozornením.

Frank Zappa – Porn Wars

Už predchádzajúci album  „Thing-Fish“ odmietli niektoré spoločnosti distribuovať, preto si Zappa našiel nového vydavateľa. No ani to ho neuchránilo pred dobovou cenzúrou. Pre skladbu „Porn Wars“ museli pre americký trh nakoniec stiahnuť. V novej remastrovanej verzii, ktorá vyšla minulý rok už nechýba. Schizofrenická dvanásť minútová skladba začína Zappovým príhovorom. Zvuková koláž na seba navrstvuje prejav viacerých amerických senátorov. V nahrávke boli ich hlasy zremixované a upravené.

Po provokatívnych experimentoch nasledujú  skladby s jasnejšou formou. Aj, keď tvorba geniálneho skladateľa Franka Zappu je nekonvenčná a vždy vzrušujúco zaujímavá. Rozdeliť ju môžeme na „normálne pesničky“ no stále v zmysle divokej zappatovej imaginácie a avantgardnejšie projekty. Väčšinou sa tieto dve línie na jeho albumoch prelínajú.

Frank Zappa – One man One vote

Frank Zappa pracuje so zvukom premyslene a kalkuluje s výslednou náladou nahrávky. Prináša v nej zaujímavé kontrasty. Aj na „Meets The Mothers of Prevention“ začína najprv v temnej rovine, aby hneď na to nadviazal s veselo ironickými kompozíciami. Zappa robí podobné kontrasty nielen s náladou, ale aj s hudobnou formou jej stavbou a výrazom. Často krát to stihne prestriedať v rámci jednej skladby.

Zappa je hudobný chameleón. Aj po rokoch má jeho tvorba v sebe iskru, temperament a nadhľad. Nechýba moment prekvapienia, vtip a pointa. A konečne si môžeme po rokoch naplno vychutnať Zappov zámer bez obmedzenia a cenzúrnych prvkov.

1. I don´t Even Care
  2. One Man, One Vote
  3. Little Beige Sambo