IT – Soundtrack

IT
IT

Do kín sa dostala ďalšia adaptácia slávneho románu od spisovateľa a majstra hrôzy – Stephena Kinga. Vraždiaci klaun a stelesnené zlo. To je To, ktoré sa objavuje v hudobnej pop kultúre už desiatky rokov. Teraz má dôstojný film aj dôstojný soundtrack.

O desivom klaunovi a vznášajúcich sa balónoch naspievala česká punk rocková skupina Plexis pesničku To. Podľa hlavného „zloducha“ je pomenovaná americká pop punková skupina Pennywise. Klaun sa zjavuje aj v tvorbe producenta Figure (Josh Gard) a jeho skladbe Pennywise the Clown, v projekte bubeníka Blind Guardian Thomena Staucha v piesni It – The Gathering a spomenúť sa patrí aj šesť skladbový epos Deadlights inšpirovaný udalosťami odohrávajúcimi sa vo fiktívnom meste Derry, ktoré sa objavuje v príbehu It aj v ďalších Kingových knihách, od black metalovej skupiny Gehenna.

Silná téma priťahovala hudobníkov naprieč spektrom. Teraz tu máme novú verziu tohto hororu, veľmi podarenú adaptáciu, ktorá sa dosť odlišuje od svojej o dvadsaťsedem rokov staršej televíznej verzie. A čo samotný soundtrack k filmu? Vydaril sa a výdatnou mierou sa zapája do budovania atmosféry a napätia. Skladá sa z dvoch zložiek: pozbieraných pesničiek a pôvodnej hudby. Filmová zápletka korešponduje s knižnou predlohou, ktorá sa odohráva v osemdesiatych rokoch minulého storočia, preto nechýba dobová hudba a „skvosty“ populárnej hudby, ktoré boli vtedy na vrchole ako New Kids on the Block ( You Got It a Hangin´ Tough) – podané s jemnou iróniou, keď sa za uctievanie tohto boybandu jednej z hlavných postáv posmievajú. Depresívne nálady mladých hrdinov navodzujú kapely The Cult (Love Removal Machine) a The Cure (Six Different Ways), cestu odporu voči zlu zase reprezentujú metalisti Anthrax (Antisocial) a Anvil (666).

The Cure – Six Different Ways

Pôvodnú hudbu k novej verzii filmu IT skomponoval britský skladateľ Benjamin Wallfisch, ktorý prepojil klavírne melódie so syntetizátorovými plochami. Na svojho predchodcu Richarda Bellisa a jeho prvoplánové kolotočové a klaunské témy nenadviazal. Wallfisch nechcel diváka usmerňovať a navádzať, skôr iba dokresľovať dej skrz rôzne hudobné asociácie, ako keď vznášanie balónov je znázornené prostredníctvom detského zboru. Dejový konflikt naznačil v medziach rozporu medzi konsonanciou a disonanciou, náznakom uvoľnenia a následného nepokoju a gradovania. Niektoré jeho témy evokujú dobrodružstvo a fantazijné svety, inokedy zdanlivý pokoj sa náhle zmení, ako príjemný sen na nočnú moru (Egg Boy).

Strhujúci je najmä v infarktových a prekvapivých záveroch (Shape Shifter), trochu klišé si neodpustil v Zimmermanovských rytmoch, ktoré sú leitmotívom viacerých skladieb (napr. Haircut), naopak zdanlivý romantický pátos (Beverly) sa dokonale hodí na dokreslenie atmosféry, kedy strácate bdelosť, stávate sa slabým a v tejto nepripravenosti na vás zaútočí zlo. IT je výnimočný román, ktorý získal kvalitné filmové spracovanie a ešte kvalitnejší filmový soundtrack.