piatok, 29 marca, 2024
ÚvodRecenzieRecenzie CDTricky - Ununiform

Tricky – Ununiform

Tricky - Ununiform
Tricky – Ununiform

Má tesne pred päťdesiatkou, cíti sa unavený, ale aj spokojný. Trinásty album britského hudobníka Trickyho  je zúčtovaním s minulosťou.

Jeho debutový album Maxinquaye bol cenený tým, že štýlom sa nedal prirovnať k ničomu, čo vtedy existovalo. Dnes je čoraz ťažšie dokazovať originalitu a svoj kreatívny potenciál premeniť na niečo neuniformované. Ešte ťažšie to má interpret, ktorý na túto snahu chce upozorniť názvom svojho albumu.

Tricky je stále originálnym interpretom, no jeho nové piesne jednotvárnosťou nevybočujú z radu. Sú uniformované, čo však nie je na škodu. Žiadna revolúcia ako v deväťdesiatych rokoch, ale stále to je dosť kvalitný album. Tí, čo si zvykli na štýl bristolského rapera, budú mať radosť a tí, čo očakávali nejakú zmenu, zostanú sklamaní. Pred vami je starý dobrý Tricky pred päťdesiatkou. Trinásť nových skladieb sa nesie v duchu jednoduchých motívov, ktorú sú priamočiare a jednoliate. To všetko v surovejšom zvuku zachytávajúceho špinu života.

Tricky feat. Martina Topley-Bird – When We Die

Album Ununiform nahrával v Berlíne, ale vznikal v Moskve a východ zosobňujú aj hostia – raper Smoky Mo z Petrohradu a Skriptonit z Kazachstanu, ktorí sú až v štyroch kúskoch. Tam hosťovania zďaleka nekončia. Skoro každý track má svojho hosťa, no stále je to Tricky, kto je režisérom celého diania. A keď už sa objaví so svojím typickým prejavom, triafa klinček priamo po hlavičke. Celá nahrávka je akýmsi rekapitulovaním doterajšej kariéry. Možno, aj preto sa tak okato objavuje odkaz na deväťdesiate roky, ktorý je zachytený v spomínanej Dark Days s rezonujúcim bicím podkladom, v skladbe The Only Way s nu jazzovým espritom, ako aj v coververzii Doll parafrázujúcej pieseň Doll Parts od The Hole. Takto znie takmer päťdesiatročný Tricky.

Tricky – Dark Days

Nikto nepochybuje o tom, že Tricky vie stvoriť chytľavú melódiu, a keď do nej zasadí svoj vokál, ako v kompozícii Blood Of My Blood, kde mu kontrastne sekunduje Skriptonit, je to skvelé. Toto je Trickyho dielo, napriek tomu, že sa objavuje a mizne ako prízrak. Britského interpreta a jeho nové piesne budete mať možnosť uvidieť naživo aj 24. januára v bratislavskom MMC.