8.6 C
Slovakia
štvrtok, 28 marca, 2024
spot_img

Dereš – Dobové súvislosti nám zmarili platňu, v nás však bola vôľa to dokončiť

spot_img

Dereš Na Panské

Musicpress:
Zásadná otázka hneď na úvod. Čo bolo hlavnou motiváciou, že sa kapela Dereš rozhodla pokračovať, zozbierať starý materiál, nanovo ho nahrať, skomponovať nové piesne, pokračovať v koncertovaní, proste obnoviť plnohodnotný život kapely?
Martin:

Dereš mal už v roku 1989 ambície nahrať platňu, ale dobové súvislosti zmarili tento zámer a kapela sa nakoniec nedostala do edičného plánu OPUS-u. Nastali zmeny v zostave a aj druhý pokus v období okolo roku 2000 nakoniec stroskotal. Po odchode Vlada Šešeru sa aktivita utlmila a až v roku 2015 sa nahromadila vôľa a energia dokončiť tento počin.

 
Ivan:

Ja by som doplnil, že v súčasnej dobe sme už vedeli dať dokopy aj finančný kapitál na to, aby sme album konečne aj vydali.

 
Vojto:

Hlavná motivácia bol tlak od fandov, ktorí nám vyčítali neaktivitu.

 
Aty:

Pre mňa to bolo výročie úmrtia nášho kamaráta a rockovho brata Šeša. Zavolal som chalanom, či nezahráme jeden koncert na jeho počesť a tak sa to zvrtlo, že hráme doteraz.

 
Musicpress:
V čom bol tento reštart najťažší, aké najväčšie prekážky ste museli pritom prekonávať?
Martin:

Najťažšie na tejto činnosti bolo a je zosynchronizovať starých rockerov, vyhnať ich od práce a rodín do skúšobne a do štúdia. Kapela už nie je čisto bratislavská (basgitarista Aty Béreš je z Banskej Bystrice), tak zosúladenie donahrávania nástrojových a vokálnych partov bolo pri realizácii albumu dosť náročné.

 
Ivan:

Áno, niektorí aj dnes uprednostia dovolenku pred cvičením (smiech).

 
Vojto:

Už Šešo hovorieval , že dať štyri osudy ľudí dokopy je tá najväčšia  práca a ja s ním stále súhlasím….

 
Aty:

Nájsť dostatočné množstvo času – toho je stále málo.

 
Musicpress:
Vo svojej dobe ste mali dobre rozbehnutú kariéru, prečo sa vám teda nepodarilo nahrať regulárny štúdiový album?
Ivan:

Skrátka možno by sa to dalo aj inak, ale nemali sme nikoho, kto by to zaplatil…

 
Vojto:

Vtedy to vôbec nebolo o peniazoch, lebo to cvakal vydavateľ…skôr tam boli nezhody v predstavách jednotlivých členov ako má album v konečnom  dôsledku vyzerať. Napríklad Šešo o synťáku nechcel ani počuť.

 
Musicpress:
Podarilo sa vám vystupovať nielen s českými kapelami Arakain, Argema, ale aj so skupinou TEAM, avšak po singli Na panské ste sa nestali známou po celom Československu, zostali ste v horizonte kultovej záležitosti, neprekročili ste z rockového podhubia, ako napríklad Tublatanka, do mainstreamu. Prečo?
Martin:

Slovensko je malý trh a do “rockového mainstreamu” sa podarilo dostať iba zopár kapelám. Niektorým preto, lebo sa do prvej ligy dostali už v 80. rokoch a niektorým za cenu odklonu od tvrdšieho štýlu. Česť výnimkám, ktoré bez zmeny štýlu ostali na scéne vďaka poctivému dlhoročnému hraniu.

 
Musicpress:
Kvalitných rockovo-metalových kapiel typu Dereš existovali desiatky, mnohé z nich však zostali v zabudnutí a pripomenul ich až projekt Bratislavský Nárez. Myslíte, že obnovil záujem o slovenskú rockovú hudbu dávnych čias?
Martin:

Vnímam všeobecne zvýšený záujem o rockovú hudbu v posledných pár rokoch. Je teraz na všetkých tých zabudnutých kapelách, aby sa pokúsili vrátiť sa a ukázať svoje umenie aj novému publiku, ktoré tieto kapely nezažilo. Nie je to jednoduché, ale my sa o niečo také práve pokúšame.

 
Vojto:

Všeobecne vo svete je záujem o rockovú hudbu, ale dať dokopy v tomto veku fungujúcu kapelu je dosť problém…

 
Aty:

Rockovú hudbu zabila väčšina rádii, ktoré hrajú len hity, našťastie sa to uz upravilo. Záujem tu vždy bol a aj je.

 
Musicpress:
Na koncertné pódia ste sa vracali po desať ročnej pauze, čo istotne musel sprevádzať radosť i stres. Prichádzalo rozohranie postupne, alebo ste už po prvom comebackovom koncerte vedeli, že to pôjde a že chcete obnoviť značku Dereš?
Martin:

Obnoviť značku sa nám sčasti podarilo už vydaním albumu na CD a LP. Po comebackovom koncerte sme mali dobré reakcie na vystúpenie a myslíme si, že na pódia patríme. Pokiaľ nám to vydrží, tak sa na nich budeme objavovať aj naďalej.

 
Ivan:

Nemáme ambície hrať veľa a všade. Berieme to ako koníček a aby sme potešili diváka, ktorý má o to záujem.

 
Vojto:

Súhlas s Ivanom , osobne nemám ambicie hrávať po malých kluboch, skôr festivaly. A ja som vedel hneď po prvom koncerte na Dereš Open, že to pojde.

 
Aty :

Ja mám ambície hrať veľa, často, kdekoľvek a chalanom to ešte dovysvetľujem (smiech)

 
Musicpress:
Kam sa podela bratislavská scéna z konca osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Existujú ešte nejaké zrazy a stretnutia, kde by sa táto komunita stretávala?
Martin:

Nejaké zrazy neevidujem, ale jednotlivci sa objavujú v rôznych zoskupeniach a hrajú po kluboch. Treba si uvedomiť, že scéna z 80. rokov sú dnes ľudia 45, 50 a viac roční rockeri a mnohí naozaj nemajú čas vrátiť sa k tejto činnosti.

 
Musicpress:
Rok 2006 bol pre vás mimoriadne náročný, zomrel váš spoluhráč, kapelník a manažér Vladimír Šesera. Ako si na neho spomínate a na prínos, ktorý znamenal pre skupinu Dereš?
Martin:

Šešo bol motor kapely, ktorý má zásluhu na tom, že v období po roku 1990 kapela nezanikla. Pracoval naďalej na kapele a v rôznych zostavách ju udržoval pri živote. Album Na Panské je venovaný hlavne jemu, pretože bez neho by určite nevznikol.

 
Musicpress:
Debutový album, ktorý ste nahrávali po mnohých rokoch, je vlastne kombináciou nových piesní a starých skladieb vybraných z archívu kapely. Mal teda zachytiť históriu kapely, ale aj predstaviť nový Dereš, s novým zvukom, mladšej generácii?
Martin:

Album je rozdelený na 2 CD. Na prvom CD sú skladby, ktoré sme pripravovali niekoľko rokov a je to smer, ktorým sa chceme uberať. Sú to veci s modernejším zvukom a predstavujú Dereš pre súčasné obdobie. Na CD 2 je sú chronologicky zoradené všetky zachované štúdiové nahrávky kapely, ktoré zachytávajú hudobnú evolúciu Derešu v rokoch 1988-2009.

 
Ivan:

No bolo by to skvelé, ak by sme oslovili aj mladšiu generáciu.

 
Musicpress:
Okrem klasického CD ste sa rozhodli album Na panské vydať aj ako vinyl. Jeho exkluzívny predpredaj sa symbolicky uskutočnil na celosvetovom podujatí, do ktorého sa zapojila aj Bratislava, Record Store Day. V čom sa teda líši vinylová verzia od CD nahrávky?
Martin:

Vinyl je v poslednej dobe žiadaný artikel a aj my sme po vydaní 2-CD dostali veľa dopytov na LP verziu. Po malom prieskume trhu sme sa rozhodli našim fanúšikom ponúknuť výber z 2-CD na vinylovej platni. LP vyšla s rovnomenným názvom Na Panské a obsahuje výber 10 skladieb z 2-CD. Zo starších kúskov obsahuje hit Na Panské z roku 1989. Ostatné skladby sú výberom z novej tvorby.

 
Ivan:

Pôvodne sme chceli, aby to bola kópia vydaného 2 CD, ale nakoľko by sa to aj tak na 2 LP nevošlo, ostali sme iba pri tomto výbere na jednej platni.

 
Vojto:

Bol dopyt po vinyle a my sme aj s ekonomických dovodov “vysali” len výcuc z 2-CD Dvoj vinyl by bol reálne dosť drahý.

 
Aty:

Ja som nesmierne rád, že sa vinyl podaril. Keď svet prechádzal na CD a teda odchádzal poriadny zvuk, bol som absolútnym zástancom CD nosičov, ale postupne som pochopil že som prisiel o možnosť vydať hudbu, ktorú hrám na nosiči so skutočným zvukom a možnosťou vytvorenia parádneho obalu. Našťastie sa doba zmenila a môj osobný sen sa splnil.

 

Mohlo by ťa zaujímať

Peter Ďurinďák z Voľne Pohodení – Cítil som, že nové pesničky sa budú odlišovať, mám predstavu, že každý album by mal byť v niečom iný

Skupina Voľne Pohodení vydala svoj druhý album pod názvom 22:00. Konceptuálna nahrávka sa zaoberá nielen tematikou času a po hudobnej stránke prináša príklon k väčšej melodickosti....

Alexandra Tkáčová – V hudbe rada pracujem v rámci limitov, posúva to vašu kreativitu

Alexandra Tkáčová je mladá talentovaná speváčka pochádzajúca z Prešova. Svoju tvorbu vydáva pod menom Alexandra. Aktuálne študuje na vysokej škole prekladateľstvo a popri štúdiu učí spev...

Dramaturg Miroslav Dacho o inscenácii Filip – Zachytiť rozptyl, kvalitu i kvantitu Filipovho umeleckého života bolo pre nás určujúce

Inscenácia Filip pojednáva o živote renesančného umelca – hudobníka, skladateľa, zabávača, herca, dramaturga – Jara Filipa. S dramaturgom Miroslavom Dachom sme sa rozprávali o naštudovaní Filipovho diela,...

Elena Dadajová – Moja budúcnosť je spojená s hudbou a divadlom

Mladá sopranistka z Kysuckého Nového Mesta, Elena Dadajová sa rozhodla svoje nadanie ďalej rozvíjať na Anton Bruckner Privatuniversität v rakúskom Linzi. Po štúdiu na Akadémii umení...