8.6 C
Slovakia
sobota, 19 septembra, 2020
Home Rozhovory E-Play - Srbská scéna je odkázaná sama na seba

E-Play – Srbská scéna je odkázaná sama na seba

 

Tušili sme, že príde niečo výnimočné, ale keď začalo hrať kvarteto srbských muzikantov, bolo to čosi neskutočné. Umocnený zážitok o to viac, že hrali na prestížnom jazzovom festivale Nišville a jazzových priaznivcov si získali umnou hrou a rafinovaným prepájaním žánrov. E- Play hrajú post punk s modernými prvkami a ich hudobné zmýšľanie búra bariéry medzi jednotlivými štýlmi. S kapelou sme sa porozprávali o ich tvorbe, ktorá je čoraz viac reflektovaná aj vo svete.

 

прочитајте на српском

 
Musicpress:
Prečo ste sa rozhodli spievať v srbčine a nie v angličtine?
E-Play:

V prvom a druhom albume máme niekoľko anglických pesničiek, no v poslednom čase sme písali viac texty v srbčine. Jednoznačne je ľahšie komunikovať s naším publikom počas vystúpenia materinským jazykom.

 
Musicpress:
Ako vyzerá srbská alternatívna scéna? Je podporovaná štátom, sú kapely podporované v networkingu, koncertoch na festivaloch a výjazdoch do zahraničia?
E-Play:

Tejto téme sa treba v budúcnosti venovať, hlavne preto, lebo štát nepodporuje kapely čo sa týka turné, koncertov a festivalov. Srbská alternatívna scéna je odkázaná sama na seba a  nikto sa o ňu nestará.

 
Musicpress:
Aká je situácia na scéne nezávislej hudby mimo Belehradu, v menších mestách?
E-Play:

Mimo Belehradu funguje veľa mladých kapiel, je aj zopár klubov v Srbsku, ktoré sa zaujímajú u takýto druh hudby. Na letných hudobných festivaloch, ktoré sú organizované mimo Belehradu, je značný počet divákov a ľudia, ktorí idú na individuálne koncerty v kluboch je čoraz menej – môžem povedať, že Srbsko a jeho publikum majú radi festivaly. Táto scéna existuje, ale je potrebné sa o ňu starať.

 
Musicpress:
Aký podiel verejnoprávne médiá na šírenie alternatívnej hudby? Na Slovensku máme okruh – Rádio_FM – ktorý sa venuje alternatívnej domácej hudbe. Existuje podobné vysielanie aj v Srbsku?
E-Play:

Sú tri rádiá, ktoré púšťajú národnú alternatívnu hudbu – Rádio Beograd, Rádio 202 a Rock radio. Sú naša obrovská podpora a veľa pre nás znamenajú. Ostatné rádia sú formátové a hlavne nepúšťajú domácu alternatívnu Rock N Roll hudbu.

 
Musicpress:
Vaša kapela začínala hrať v roku 1998 v časoch, kedy prebiehal pomalý rozpad Juhoslávie. Ako sa vtedy srbskí hudobníci postavili za rozpad Juhoslávie?
E-Play:

Vtedy sme študovali a náš album sme nahrávali slávneho 5. októbra. Bola veľká nádej a viera v to, že nastanú lepšie časy pre hudobníkov. V prvej vlne, lepšie povedané prvé dva roky bola výborná atmosféra. Album sme zverejnili v roku 2000 a v tých rokoch média podporovali taký štýl hudby – takto sme postavili naše základy na slobodných médiách. Avšak toto trvalo veľmi krátko. Od roku 2002 sa situácia stala ešte horšou než v 90tych rokoch čo dospelo až do takej situácie, že nemáš kde vysielať svoju novú pesničku.

 
Musicpress:
Juhoslovanský rock bol najmä v osemdesiatych rokoch veľmi silný a mal veľmi dobrý ohlas v zahraničí. Myslíte, že sa podarí ešte nadviazať na túto tradíciu?
E-Play:

Momentálne sa Srbsko nemôže pochváliť produkciou svojich kapiel. V kapelách a ich kvalite nie je problém, ale problém je pri produkcii. Kultúra a hudba by sa mali podporovať a presadzovať aj mimo hraníc, ale to u nás, bohužiaľ, chýba.

 
Musicpress:
Dávate si záležať na vlastnom zvuku, ako sa snažíte štúdiové veci budovať a kreovať na koncertoch?
E-Play:

Na skúškach dosť experimentujeme a časom nájdeme niečo, čo sa nám páči. Dôležité je, aby sme sa rozvíjali v každom segmente – technicky, hudobne, rovnako aj výrobne. Na albume “SLOBODA” sme prvýkrát pracovali s producentom Vojom Aralicom a táto spolupráca nám naozaj priniesla ovocie. Skladby v štúdiu dostávajú skutočný a konečný zvuk, a potom ich takto hráme na koncertoch.

 
Musicpress:
Dávate si záležať na vlastnom zvuku, ako sa snažíte štúdiové veci budovať a kreovať na koncertoch?
E-Play:

Čo sa týka našich textov, autorka je žena a hudbu nedelím podľa pohlavia – preto nie je dôraz na rode, ale či sú dobré texty alebo nie a taktiež či sa páči publiku. To isté platí pre hudbu.

 
Musicpress:
S vašou tvorbou som sa prvýkrát stretol na jazzovom festivale v Nišvile, kde ma celkom prekvapilo, ale aj potešilo vaše zaradenie, keďže pôsobíte v inom žánri. Sú ľudia dnes viac nastavení na viac žánrov?
E-Play:

Dnes je hudba taká komplexná, že vo väčšine prípadov nastáva prepojenie žánrov. V tomto ohľade máme otvorenú myseľ.

 
Musicpress:
Keď som videl, ako ľudia tancovali na jazzových koncertoch, bol to úžasný pohľad. To sú všetky srbské festivaly také temperamentné?
E-Play:

Áno, sú. Atmosféra na srbských hudobných festivaloch je skvelá, a práve preto má veľa cudzincov pekné zážitky.

 
Musicpress:
Aký máte názor na showcase formát. Zúčastňujete sa showcase prehliadok?
E-Play:

Myslíme si len to najlepšie. Majú našu podporu, ale nedostali sme ešte pozvánku, aby sme sa mohli zúčastniť.

 

 

 

 

Musicpress:
Zašto ste odlučili pevati na srpskom, a ne na engleskom jeziku?
E-Play:

Na prvom i drugom albumu imamo nekoliko pesama na engleskom jeziku, ali smo u poslednje vreme sve više pravili tekstove na srpskom jeziku. Jednostavno, lakša je komunikacija sa našom publikom kad pevamo na maternjem jeziku.

 
Musicpress:
Kako izgleda srpska alternativna scena? Da li je država podržava, da li su bendovi podržani u networkingu, na koncertima, festivalima i putovanjima u inostranstvo?
E-Play:

Bendovi uglavnom nemaju pomoć države na koncertima, festivalima, putovanjima i to je jedna od tema na kojoj treba da se radi u budućnosti. Srpska alternativna scena je samoodrživa i o njoj niko drugi ne vodi računa.

 
Musicpress:
Kakva je situacija na sceni nezavisne muzike izvan Beograda u manjim gradovima?
E-Play:

Postoji puno mladih bendova izvan Beograda, postoji i manji broj klubova u Srbiji koji podržava takvu vrstu muzike. Muzički letnji festivali koji se održavaju van Beograda su puni, a broj publike na individualnim koncertima u klubovima je sve manji – tako da mogu da kažem da Srbija i publika voli festivale. Scena postoji ali je treba negovati.

 
Musicpress:
Kakav udeo imaju javni mediji na širenje alternativne muzike? U Slovačkoj imamo radijus – Radio_FM – koje je posvećen alternativnoj domaćoj muzici. Da li postoji nešto slično u Srbiji?
E-Play:

Postoje tri radija na kojima se pušta domaća alternativna muzika : radio Beograd, radio 202 i Rock radio. Oni su naša velika podrška i puno nam znače. Ostali radiji su formatirni i oni uglavnom ni ne puštaju domaću alternativnu RNR muziku.

 
Musicpress:
Vaš bend je počeo da svira 1998. godine u vreme kada je počeo raspad Jugoslavije. Kako su se srpski muzičari postavili prema tome?
E-Play:

Mi smo bili u studiju i snimali smo svoj prvi album kada je bilo čuveni 5. oktobar. Tada je postojala ogromna nada i vera da će stvari biti bolje za muzičare. U prvom naletu, tačnije prve dve godine, energija je bila dobra. Mi smo objavili album 2000. godine i te prve godine su mediji puno podržavali takvu vrstu muzike – tako da mi jesmo postavili naše temelje na slobodnim medijima. Međutim, to je trajalo jako kratko. Situacija od 2002.godine kreće da bude gora nego devedesetih da bi sada došao u situaciju da nemaš gde da emituješ svoju novu pesmu.

 
Musicpress:
Jugoslovenski rok je bio mnogo jak osamdesetih godina i imao je veoma dobru reputaciju u inostranstvu. Mislite li da ćete moći nastaviti ovu tradiciju?
E-Play:

Srbija trenutno ne može da se pohvali izvozom svojih bendova. Tu nije problem u bendovima i kvalitetu nego je problem u izvozu. Kultura i muzika treba da se neguju u i promovišu izvan granica ali to kod nas izostaje na moju veliku žalost.

 
Musicpress:
Sopstveni zvuk vam je bitan – kako pokušavate da pravite i kreirate muziku na koncertu?
E-Play:

Na probama dosta eksperimentišemo i onda vremenom dodjemo do nečega što nam se dopada. Bitno je da se razvijamo u svakom segmentu i tehnički i svirački, ali i produkcijski. Na albumu “SLOBODA” smo prvi put radili sa producentom Vojom Aralicom i ta saradnja je zaista urodila plodom. Pesme u studiju dobijaju pravi i konačan zvuk i onda ih kao takve i izvodimo na koncertima.

 
Musicpress:
Vaš bend ima rodnu ravnopravnost – dva muškarca – dve žene – da li se muški i ženski svet preklapa i u tekstovima?
E-Play:

Sto se tiče naših tekstova autor je žena, ali ja muziku ne delim po polovima – tako da nije akcenat na polu već na tome da li su dobri tekstovi ili nisu i da li se dopadaju publici. Isto važi i za muziku.

 
Musicpress:
Prvi put sam se upoznao s vašim radom na Nišvil Jazz Festivalu, gde me je iznenadila i obradovala vaša muzika, zbog drugačijeg žanra. Da li postoje neki ljudi koji danas delaju u više žanrova?
E-Play:

Danas je muzika toliko složena da u većini slučajeva dolazi do preplitana žanrova. Mi smo baš široki po tom pitanju.

 
Musicpress:
Kada sam video kako su ljudi igrali na džez koncertima to je bio neverovatan pogled. Da li su tako temperamentni svi srpski festivali?
E-Play:

Jesu. Atmosfera na srpskim muzičkim festivalima je sjajna i baš zbog toga mnogi stranci se ovde super provedu.

 
Musicpress:
Šta mislite o formatu showcase? Da li učestvujete na showcase festivalu?
E-Play:

Mislimo sve najbolje. Imaju našu podršku svakako, ali nismo još dobili poziv da učestvujemo.

 

VYBERÁME

Bratislavská noc komornej hudby na Konvergenciách 2020

V bratislavskom Design Factory sa dnes od 17:00 uskutoční tradičná Bratislavská noc komornej hudby, na ktorej zaznejú v...

audio electronics live – Konvergencie 2020

Spojením vážnej a elektronickej hudby sa v Slovenskom rozhlase začína ďalší ročník festivalu komornej hudby Konvergencie – na dnešnom koncerte zaznejú diela od Giovanniho...

Avishai Cohen odstartoval letošní ročník Jazz festu Brno

Brnu známý a oblíbený jeruzalemský rodák Avishai Cohen otevřel letošní zpožděný ročník Jazz festu Brno. Díky pandemii...

Zbigniew Lewandowski – profilový album legendárneho poľského bubeníka

V 80. rokoch Zbigniew Lewandowski, bubeník okrem iného známy aj z kapiel Crash a String Connection, viedol svoje vlastné...

Struny Podzimu dnes otvorí Avishai Cohen na streche Lucerny

Dnešným dvojkoncertom (18:00 a 20:00) izraelského kontrabasistu Avishai Cohena na streche Lucerny sa začína festival Struny Podzimu.