![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/dezerter_off-1024x478.png)
Punk mal v krajinách bývalého sovietskeho bloku špeciálne postavenie. Silno provokoval zvukom, vizuálom aj postojom. V neslobodných časoch mal jasného nepriateľa, no po revolúcií mnohé kapely hľadali nový objekt vzdoru márne. Poľská punková skupina Dezerter je na scéne už takmer štyridsať rokov a na domácej scéne predstavuje výnimočnú stálicu, ktorá si drží popularitu svojou neoblomnosťou. Na tohtoročnom festivale OFF odohrali špeciálny koncert venovaný albumu Underground Out Of Poland, ktorý vyšiel počas komunistickej éry v osemdesiatych rokoch u amerického vydavateľstva Maximum Rocknroll. Aj o tom ako sa im to podarilo, sa dočítate ďalej v našom rozhovore.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Známy je najmä ten, ktorý sa konal v roku 1984 v Jarocine. Rozhodli sme sa tento materiál zostrihať spolu s poľskými komixovými príbehmi a prerozprávať ho ako vojnový príbeh dvoch osôb z undergroundového frontu – celé to malo byť ideologicky ladené. Použili sme komixy z osemdesiatych a sedemdesiatych rokov. Malo to mať efekt umelecko-politickej provokácie, dnes sme to prispôsobili 21. storočiu.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Trochu určite áno, punk je provokatívny. V našich textoch je od začiatku veľa provokácie.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Bola to však aj hra so štátnou cenzúrou. Ľudia dobre vedeli, že provokujeme a robíme si z režimu srandu. Mali sme spätnú väzbu od verejnosti, ktorá mala rovnaký pocit, že robíme drsnú hudbu a texty, no cenzúra s tým nemohla už nič viac spraviť. Naša tvorba vychádzala u oficiálnych vydavateľov a dala sa kúpiť v obchode. Práve tým to bolo zlegitimizované. Oficiálne sme teda nič zlé neurobili.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Ťažko povedať. Nikdy sme sa nepokúšali robiť hudbu kvôli komerčnému úspechu. Bola to vždy naša potreba hrať, ktorú sme mali v hlavách, v našich mysliach. Myslím si však, že to bola aj voľba ľudí, pretože na nich sme reagovali – každý koncert, každé vystúpenie sme na nich mysleli, preto sme nikdy s tým neprestali, hoci nie vždy to bolo ľahké. V osemdesiatych rokoch sa všetko točilo okolo politiky a nebolo jednoduché si zakúiť nástroje, aparatúru, nájsť vhodný priestor na hranie, hudobné vydavateľstvo atď. Nahrávku (Underground Out Of Poland, pozn. redakcie), ktorú sme dnes zahrali, sme nevydali doma v Poľsku, ale u amerického vydavateľstva.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Pokiaľ budeme žiť, budeme chcieť hrať. Neviem čo sa udeje v budúcnosti, ale súčasnosť je v Poľsku veľmi dynamická. Všetko sa prirodzene mení, raz k lepšiemu, raz k horšiemu. Vždy je o čom hovoriť, my sa o tom snažíme rozprávať a ľudia nám chcú načúvať. Pokiaľ to funguje takto, budeme stále fungovať.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Nebola to zmluva, bola to priateľská dohoda.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
V roku 1985 prišla do Poľska kanadská punková skupina D.O.A. Vo Varšave sme sa dali do reči so spevákom Joeom Keithleym o tunajšej situácií , o tom aké ťažké je tu hrať a nemožné vydať album. Rozhodol sa nám pomôcť a vydať nahrávku u nich doma. Obrátil sa na Maximum Rocknroll. Dovtedy sme nemali veľa štúdiových nahrávok. Vlastne baba jedno EP– Illegal sessions z poľského rádia a live koncert z Jarocinu. Dali sme mu všetko čo sme mali a verili, že sa mu podarí s tým niečo spraviť.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Doska Underground Out Of Poland mala pôvodne vyjsť vo vydavateľstve Jella Biafru z Dead Kennedys, Alternative Tentacles, lenže Jello mal vtedy súd ohľadom obalu k albumu Frankenchrist. Naša doska sa mala objaviť v zozname Alternative Tentacles, ale nestalo sa tak. Čakali sme dva roky, no nakoniec vyšla pod značkou Maximum Rocknroll z Kalifornie.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Za všetko môže Joe Keithley. On prišiel za železnú oponu a dal veci do pohybu. My sme mu dali len nahrávky a čakali čo sa stane.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Poliaci sú možno o niečo živší ako Česi a Slováci. Komunisti sa Poliakov báli. Komunizmus tu bol, ale nikto nám nevidel do hláv. Možno aj preto bol komunistický režim v Poľsku o niečo miernejší. Pomohla nám aj silná tradícia Varšavského odboja proti Hitlerovskému Nemecku. Veľa ľudí bolo v tom priamo zaangažovaných a po vojne sa nechceli podrobiť Sovietskemu zväzu. Komunisti, ktorí sem prišli, si uvedomovali, že Poliaci nie sú poddajný národ, ktorý sa dá rýchlo podrobiť. Podľa toho mal aj komunizmus umiernenejšiu podobu. V Československu, Východnom Nemecku v Rumunsku, Bulharsku, tam bol koniec. V Poľsku sa komunisti báli rozpínať, pretože vedeli, že Poliaci na nich zase niečo vymyslia.
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/unnamed-file.mpp.png)
![](https://www.musicpress.sk/wp-content/uploads/2020/03/buble.png)
Myslím, že tých piesní, ktoré sa ocitli vo filmoch, bolo asi desať. Stalo sa to tak, že režiséri, ktorí boli v našom veku, nás začali v jednom momente oslovovať. My sme za nimi nechodil, to oni sa nás pýtali, či môžu našu hudbu použiť v ich filmoch a tak sa aj stalo.
autor: Radoslav Lakoštík