8.6 C
Slovakia
streda, 28 júla, 2021
spot_img
spot_img
NovinkyStravinského rok v tieni pandémie dominuje v rozhlasovom éteri, na obrazovkách aj...

Stravinského rok v tieni pandémie dominuje v rozhlasovom éteri, na obrazovkách aj v online priestore

spot_img
Igor Stravinskij
Igor Stravinskij

Okrúhle, päťdesiate výročie smrti Igora Stravinského, ktorému svetovú slávu mu zaistili balety Vták Ohnivák, Petruška, Svätenie jari, opera Slávik či vrcholné dielo sakrálneho vokálneho umenia minulého storočia – Žalmová symfónia, si svet pripomína tento rok. Mnohé plánované koncerty sa pre pandémiu buď úplne zrušili alebo presunuli do online priestoru. Rozhlasové a televízne služby zareagovali dokumentárnymi snímkami, početnými reláciami, vysielaním mimoriadnych relácií či archívnych produkcií a koncertov.

Svojou tvorbou už za života šokoval i fascinoval zároveň. Nebola vždy prijímaná jednoznačne kladne, a dokonca ju sprevádzala vlna kritiky a odmietania. Kým niektorí ho milovali, iní ho nenávideli, no svojich nasledovníkov má dodnes. Svojim odkazom ovplyvnil skladateľov 20. i 21. storočia. Tvorba Igora Stravinského je veľmi rozsiahla, mnohoraká, a zároveň aj protichodná.

Napísal cez stodvadsať diel rozmanitých čo do štýlov, žánrov, foriem, inšpirácií, námetov i hudobného jazyka. Skladal diela všetkých hudobných foriem. Balety a pantomimické diela, opery, symfónie, koncerty, oratóriá, kantáty i omše, koncerty či klavírne skladby. Všetky sú vynaliezavé, emotívne i šokujúce, často aj s trochou irónie, no dýchajúce novátorstvom. Nečudo, že si ho svet pripomína aj v jubilejnom roku jeho úmrtia.

Stálice v repertoároch

Stravinského diela si v repertoároch divadiel či v dramaturgiách koncertov po celom svete nájdu vždy svoje miesto. Nevynímajúc ani slovenskú a českú hudobnú scénu. Slovenské i české divadlá ponúkli v posledných sezónach pomerne málo inscenácií jeho diel. Skladateľova operná prvotina Slavík bola v repertoári Národního divadla v Prahe.

Balet Vták Ohnivák ponúklo divákom Slovenské divadlo tanca v upgradovanej verzii a choreografii Jána Ďurovčíka, a podobne aj Svätenie jari. To sa uvádzalo na doskách prvej scény – Baletu SND, Štátneho divadla Košice v choreografií Ondreja Šotha i v Štátnej opere v Banskej Bystrici v choreografii Ladislava Cmoreja. Mimochodom, premiéra tohto titulu je naplánovaná v rámci spomienky na skladateľa, na tohtoročný jún v Janáčkovom divadle (Národní divadlo Brno) a na doskách Divadla J. K. Tyla v Plzni.

V koncertnej dramaturgii sa jeho dielo objavujú pravidelnejšie. V rámci jubilejného 20. ročníka festivalu komornej hudby, Konvergencie ešte v roku 2019 si poslucháči mohli vychutnať jeho Concertino, Svätenie jari či klavírne adaptácie dôverne známych melódií z Pulcinellu, Bozku víly či Petrušku. Zaznel aj Príbeh vojaka, ktorý zvečnili aj na CD vydanom na konci minulého roka.

Na pôde Slovenskej filharmónie mali v tento jubilejný rok odznieť jeho dve diela. Na január naplánované opera-oratórium Oidipus Rex a na apríl koncertného Petrušku, žiaľ zrušili. Za účasti verejnosti v Koncertnej sieni SF tak ešte v roku 2018 zaznela Žalmová symfónia, jedno z najvýznamnejších sakrálnych diel minulého storočia. Túto napísal na zákazku pri príležitosti päťdesiateho výročia založenia Bostonského symfonického orchestra.

Štátny komorný orchester Žilina nie je tiež výnimkou. Suita Vták Ohnivák (verzia 1919) mala zaznieť v rámci jubilejného, pre pandémiu zrušeného, 30. ročníka medzinárodného festivalu Allegretto a suita z baletu Pulcinella mala byť na programe októbrového koncertu so sólistom, violončelistom Jánom Bogdanom.

Nezaostáva ani Štátna filharmónia Košice. V minulosti sa jeho dielo tiež objavovalo v jej koncertných dramaturgiách. Počas jubilejného roku jej dramaturgovia prichystali na február a apríl dva koncerty, na ktorých mal odznieť aj výber z diela Igora Stravinského. Tie sa, žiaľ, taktiež pre známe príčiny zrušili.

Bájna bytosť z ruskej mytológie – Vták Ohnivák, zázračná bytosť stvorená bohom Perúnom

Koncert k pocte Stravinskému aj film o romanci s Coco Chanel

Na Slovensku naplánované už spomenuté podujatia filharmonikov Slovenskej i Štátnej filharmónii, sa zrušili bez náhrady v podobe online streamu. Poďme k naším českým susedom. Tamojšia hudobná scéna zareagovala niekoľkými hudobnými reláciami v éteri Českého rozhlasu. Televízna ČT art odvysielala 15. apríla 2021 dokument Coco Chanel & Igor Stravinskij z cyklu Životy slávnych.

Naplánované sú aj ďalšie koncerty. Skladateľa si uctili 7. apríla online koncertom Opery Národního divadla s názvom Pocta Igoru Stravinskému uvedenom v rámci projektu Musica non grata. Na programe bola Suita z baletu Pulcinella, Omša pre zbor a dychové nástroje či Tri piesne na slová japonskej poézie. Jeho záznam má byť sprístupnený na platforme YouTube od 21. apríla 2021.

V Koncertnej sále Pražského konzervatória sa má 23. mája 2021 uskutočniť koncert PKF –Prague Philharmonia pod taktovkou Mariána Lejavu s programom zameraným práve na Stravinského komornú hudbu. Tá stojí v jeho tvorbe síce nenápadne v úzadí, ale sú to majstrovské poklady: Concertino pre 12 nástrojov, Oktet, Pour Picasso, Epitaphium, Tri skladby pre sólový klarinet či Ragtime.

Stravinského kompendium v mimoriadnej edícii

Ako si uctili pamiatku pred polstoročím zosnulého skladateľa vo svete? Vyšli nové publikácie, vysielali sa archívne nahrávky jeho predstavení či streamy koncertov bez publika. Pri príležitosti päťdesiateho výročia úmrtia Igora Stravinského vyšla 5. marca 2021 v labeli Deutsche Grammophon limitovaná edícia celého Stravinského diela zoradená podľa žánru a chronologicky na 30 CD nosičoch.

Na Stravinského pamätalo vo svojom vysielaní aj BBC Radio 3. Rozhovormi, recenziami i „šnúrami“ koncertov. Na piatky 30. apríla a 14. mája má naplánované Minnesotský orchester (Minnesota Orchestra) priame prenosy dvoch Stravinského diel: Suity z baletu Pulcinella v podaní Symphonies of Wind Instruments pod taktovkou Fabien Gabel. Druhým je digitálne zverejnenie faksimile rukopisov, ktoré sa nachádzajú v zbierkach Nadácii Paula Sachera v Bazileji.

Deň výročia skladateľovho úmrtia, 6. apríl, sa niesol v znamení koncertov. Koncert Kráľovských liverpoolských filharmonikov (Royal Liverpool Philharmonic) so sólistom Stevenom Osbornom a pod taktovkou Vasilija Petrenka sprevádzal sprievodný program – úvodný workshop a relácia Zoom. Stravinského maratón sa preniesol aj do Kolína nad Rýnom. Tri koncerty z troch rôznych miest spojených bohatou dramaturgiou: Symfónie pre dychové nástroje, Capriccio pre klavír a orchester, Divertimento, Oktet i Ragtime.

Ani tento rok nechýbal tradičný hamburský Stravinského festival – bol online

S programom diel v duchu parížskej školy sa zrealizoval koncert Nemeckého symfonického orchestra (Deutsches Symphonie Orchester Berlin). Tým najväčším a top podujatím v Nemecku bol Stravinského festival v Hamburgu. Toto mesto sa popri Benátkach stalo v polovici minulého storočia jedným z najdôležitejších miest európskej hudby. Pôvodne desaťdňový hamburský festival bol pre pandémiu zrušený. Nahradila ho v dňoch 6. – 11. apríla online verzia. Presunul sa na televízne obrazovky a do rozhlasového éteru.

Na otváracom koncerte prezentujúcom jeho sakrálnu tvorbu si mohli diváci vypočuť pod taktovkou Philippa Ahmanna veľkolepú Žalmovú symfóniu v Šostakovičovom aranžmáne, Stravinského Tri duchovné piesne a úpravy diel Gesualda a Monteverdiho v podaní Zboru NDR a sólistov, organistky Dagmar Lübkingovej, violončelistu Christopha Harera a klaviristov Mariany Popovej a Burkharda Kehring. Klavírna tvorba si našla svoje miesto počas druhého koncertu. Na recitáli zahrali klaviristi Evgeni Koroliov a Ljupka Hadzigeorgieva Stravinského koncert pre dva klavíry (Nocturno), Sonáty pre dva klavíry a klavírne Svätenia jari.

V piatok, 9. apríla vystúpil tento raz v Hannoveri, ako sólista večera svetovo uznávaný huslista, Julian Rachlin. Sprevádzali ho Filharmonici NDR (NDR Radiophilharmonie) pod taktovkou Andrewa Manzea. Odzneli na ňom Husľový koncert D dur s markantnými rytmami a jazzovou melodikou, Symfónia dychových nástrojov pripomínajúca Debussyho a Symfónia v C dure blízka Haydnovmu odkazu. V Hamburgu nechýbalo 10. apríla vystúpenie ruského klaviristu za sprievodu Orchestra NDR (NDR Elbphilharmonie Orchester) pod taktovkou Thomasa Adèsa. Okrem známej hudby zo Stravinského baletov interpretoval aj zriedka uvádzané inštrumentálne kúsky v duchu neoklasicizmu – Koncert pre klavír a dychové nástroje.

Na programe ďalších boli poklady Stravinského tvorby ako efektná hudba orchestrálnej baletnej suity Vták Ohnivák a Apollon musagète. Nechýbal ani jazz, ktorý bol skladateľovej tvorbe veľmi blízky. Až do 5. júla 2021 zostávajú prístupné „on-demand“ v mediatéke stanici NDR. Nečudo, že top hudobnou udalosťou roka v Nemecku býva Stravinského festival. Stravinskij už od roku 1958 spolupracoval so zborom a orchestrom Norddeutscher Rundfunk (NDR) koncertne i na svojich nahrávkach.

Program k jeho výročiu zďaleka nekončí. Celý jún mu zasvätili aj v koncertnom dome Gewandhaus v Leipzigu. Workshop, koncerty tamojšieho orchestra a kvarteta či rodinný koncert so stálicami ako Petruška, Svätenie jari, Žalmová symfónia, Tri kusy pre sláčikové kvarteto a Koncert pre klavír a dychové nástroje.

Ruské oslavy s publikom i výstavou

V jubilejnom roku si na významného skladateľa spomínali aj v jeho rodnom Rusku. Tamojšie protipandemické opatrenia sú voľnejšie a podujatia umožnili zrealizovať za hojnej účasti publika. Stravinského dni sa konali v dvoch kultúrnych centrách krajiny – v Moskve a v petrohradskom Mariinskom divadle, v ktorom bol niekdajším basistom tamojšej opery práve skladateľov otec Fjodor Ignatievič Stravinskij.

V divadle strávil prvých dvadsaťšesť rokov svojho života aj sám skladateľ na čo zareagovalo jedinečný spôsobom samotné divadlo. Vo foyeri Novej scény vytvorilo pri tejto príležitosti unikátnu výstavu – byt Stravinských a skladateľovu pracovňu, ktorú sa podarilo zrealizovať aj vďaka zachovaným predmetom. Samotné koncertné podujatia v Mariinskom divadle sa konali v dňoch 4. až 6. apríla 2021, kým v Moskve na symfonické koncerty „stačil“ iba jeden deň. Aj na ňom koncertoval orchester Mariinskeho divadla.

„Na skladateľa Igora Stravinského, jeho význam a prínos sa nezabúda ani po polstoročí. Jeho dielo je živé, unikátne, inovatívne, inšpirujúce a nesmrteľné.”

Na petrohradskom programe boli známe balety či Symfónia v troch vetách. Prítomné publikom v hľadisku Novej scény Mariinského divadla si 4. apríla vypočulo operu-oratórium Oidipus Rex a Capriccio pre klavír a orchester so sólistom večera Denisom Matsuevom. V deň výročia smrti Stravinského to bola Žalmová symfónia, Husľový koncert v D dure so sólistom Pavlom Milyukovom a Svätením jari. Nechýbali ani klavírne recitály mladých petrohradských študentov. Nemenej vynikal aj symfonický a orchestrálny program osláv v Petrohrade. Podľa tlače si prítomné publikum užívalo vynikajúcu dramaturgiu, dynamicky bohatú atmosféru či očarujúci umelecký výkon oboch sólistov.

Na skladateľa Igora Stravinského, jeho význam a prínos sa nezabúda ani po polstoročí. Jeho dielo je živé, unikátne, inovatívne, inšpirujúce a nesmrteľné. Už jeho vydavateľ mu prorokoval, že bude večný ako Michelangelo Buonarotti, no Picassom v hudbe sa stal už za života.