8.6 C
Slovakia
pondelok, 21 septembra, 2020
Home Novinky Keď sa syn naladí na otcove vízie - Terry Riley a Gyan...

Keď sa syn naladí na otcove vízie – Terry Riley a Gyan Riley

Zabudnuté dieťa minimalizmu. Americký skladateľ Terry Riley prichádza so svojím synom Gyanom na festival Struny Podzimu

Nám ľuďom sa náš svet zdá nepohyblivý – pevne zviazaný gravitáciou. Pohyb si predstavujeme iba v abstrakciách – mihotaním, vlnením, transformovaním. Vyjadriť to hudbou sa pokúšali mnohí skladatelia. Americkému skladateľovi Terry Rileymu sa to podarilo v slávnej kompozícii In C.

Táto skladba otvorila brány minimalizmu. Žánru, ku ktorému sa mnoho skladateľov, vrátane Rileyho, nehlási, resp. nechce byť v ňom zaškatuľkovaných. Ich hudba má viac podobizní. Aj Rileyho tvorba pozostáva z viacerých životných etáp. Vymaniť sa zo svojho najslávnejšieho diela, je však veľmi ťažké.

Písal sa 4. november 1964. San Francisco, kde sa uskutočnila premiéra Rileyho skladby, už dýchalo atmosférou zmeny, a kapely ako Jefferson Airplane dostávali prvé príležitosti prezentovať tzv. San Francisco Sound. V tomto inšpiratívnom prostredí odznela skladba, ktorá pozostávala z pozvoľného menenia štruktúr horizontálnych a vertikálnych súčinností.

Nevzbudila iba úžas. V tej dobe silneli vo vážnej hudbe avantgardné snahy skladateľov nevracať sa k tonalite, rovnako free jazz mal jasný postoj voči pretrhnutia kontinuity európskej tradície vychádzajúcej z klasického tonálneho centra. A zrazu prišla skladba s jasným tónorodom, s priezračným charakterom – opierajúca sa o C Dur. O tóninu, ktorú mnoho hudobníkov a skladateľov, podceňuje, znehodnocuje, alebo sa ju snaží rýchlo modulovať.

Terry Riley – In C

In C vytváralo meditatívny dojem, pre niekoho až hypnotický a nemenný. Opieralo sa o východné náboženské učenie. To mladým ľuďom, ktorí hľadali nový zmysel života, imponovalo. Stalo sa, že klasická hudba začala mladým imponovať. Veľkým oblúkom môžeme povedať, že otvorila dvere aj súčasnej generácii skladateľov ako Carlos Cipa, Nils Frahm, Ólafur Arnalds a ďalším.

Terry Riley sa po premiére komponovaniu na dlhší čas prestal venovať. Prehovoril ho až jeho študent David Harrington z Kronos Quartet, vďaka ktorému sa opäť vrátil k partitúram. Väčšie sklony prejavoval k interpretácii. Obe tieto polohy budete môcť zažiť 9. a 10. októbra na festivale Struny Podzimu. Predstaví sa naň v sprievode svojho syna, gitaristu Gyana Rileyho a bude prihliadať na interpretáciu svojej najslávnejšej skladby v podaní ansámblu Ars Nova Copenhagen.

Terry Riley & Gyan Riley – Live in Grass Valley 2010