piatok, 25 septembra, 2020
Home Recenzie Fading Tapes - Music from Attic

Fading Tapes – Music from Attic

a1979797083_10

Aj keď post-rock má široký inšpiračný rezervoár, rovnako má svoje limity a predovšetkým svoje vychodené chodníčky. Nechcem sa zaoberať otázkou originality. Všetka hudba bola už vymyslená, avšak možností, ako ju vzájomne pospájať do nových kontextov a príbehov, tu bude a je jej nekonečné množstvo.

Práve šírka a dynamický rozptýl post-rocku je asi to, čo ma na ňom baví najviac. Post-rocku sú vlastné masy hluku rovnako ako ledva počuteľné ambientné poryvy. Po zástupe kapiel, ktoré si atmosféru budovali na silných melódiách, sa dostávam k poľskej skupine Fading Tapes, ktorej muzikalita má úplne iný náboj. Debut s názvom Music from Attic je otvorenou éterickou zvukomaľbou, Poliaci neponúkajú „hotové riešenia“. Ich ambienté kusy sú akýmisi zvukovými bankami, bez jasných kontúr. Plynú, miznú, znova sa preskupujú a naberajú nové odtiene. Poľská skupina Fading Tapes je po amerických Heron a a Angličanoch From Mountains už treťou, ktorá nám doplnila mozaiku od vydavateľstva Fluttery record, ktoré sa zameriava na súčasnú ambientnú a post-rockovú prodkuciu. V info o kapele Fading Tapes nájdeme už trochu iritujúcu poznámku o unikátnosti zvuku. Táto dnes už zľudovená fráza, je však na mieste. Zvuk nahrávky je totiž organický a autetický ako to len ide. Všetky ruchy a šumy, ktoré sú pri „normálnom“ nahrávaní neakceptovateľné sa tu stávajú prirodzenou súčasťou – ozajstným ambientom/prostredím a dotvárajú živý feeling nahrávky. Neviem, kde a ako kapela nahrávala, ale tipoval by som to na DIY „skúšobňové live session“. Či už je to autorský zámer alebo len z núdze cnosť, je mi sympatické, že ambient naplnili jeho skutočným významom.

O čom hovorím? Započúvajte sa pri druhej skladbe Lighthouse pozornejšie a budete počuť všetky mačkania gitarových pedálov alebo pohyby a ruchy, ktorých zdrojom je dvojica hudobníkov Krzysztof Siwkowski (gitary a syntetizátor) a Marcin Lasek (bicie a rôzne efekty). Rovnako si nie som istý mierou, ale vo veľkom sa na hudbe tejto dvojice podieľa aj improvizácia. Pri tak pocitovej hudbe to ani inak nemôže byť možné.  Fading Tapes potrebujú na svoju hudbu čas a tak nešetrili ani časom hracím. Album Music from Attic pozostáva z piatich „zvukových plátien“ a rozprestiera sa na ploche hodiny aj desiatich minút. To, kde a akým spôsobom si ho budete chcieť vypočuť, vám neodporučím. Je to hudba na mnoho použití a vypočutí. Či už na prinavrátenie pohody v hektickom dni alebo sústredenejšie prehĺbenie melanchólie, sentimentu, nostalgie alebo čohokoľvek, čo si v neforemných zvukoch debutu Music from Attic nájdete.