8.6 C
Slovakia
utorok, 24 novembra, 2020
Home Recenzie Igor Papán – Old Classical Music With a New Face

Igor Papán – Old Classical Music With a New Face

received_1420220891323986

Igor Papán je skúsený slovenský virtuózny huslista s dlhoročnou praxou v orchestroch po celej Európe, ako aj v rôznych zoskupeniach. Jeho najnovší album obsahuje, na rozdiel od ostatných albumov s autorovými kompozíciami ,aranžmány klasickej hudby.

Názov Old Classical Music With a New Face vystihuje jeho obsah a dáva svojim spôsobom prevažne barokovej hudbe s výnimkou jednej skladby od Mozarta, „nový šat“. A to hlavne použitím elektrických husieľ, bicích nástrojov a rôznych zvukových efektov. Album pozostáva zo 14 skladieb, v ktorých Igor Papán spracováva jednotlivé pasáže vybrané z oveľa rozsiahlejších diel.

Nahrávka začína štvrtou áriou z Bachovho Vianočného oratória. Na začiatku zaznie zvukový efekt vĺn mora, ktorý potom spolu s bicími nástrojmi sprevádza celú skladbu. Aranžmán sa v tomto prípade, ako aj pri väčšine ostatných skladieb, celkom vydaril a je svojím spôsobom originálny. Poskytuje poslucháčovi pohľad z odlišného uhla, na aký sme pri hudbe tohto typu zvyknutí a vďaka modernému zvuku sa takisto úplne mení atmosféra, do ktorej je skladba posadená. Na albume sa nachádzajú aj  dve verzie známeho Canon v D dur od Pachelbela, Mozartova ouvertúra k opere Čarovná flauta, pasáže z Bachových Organových koncertov či kompozície od Antonia Vivaldiho. Igor Papán skladby zaujímavým spôsobom pretvára hlavne pridaním mnohých vyhrávok, ktoré sú dobre premyslené a takisto aj občasným pridaním bicích nástrojov, čím ich oživuje a možno aj zatraktívnil hlavne pre poslucháčov preferujúcich modernú hudbu. Moderné verzie sú na rozdiel od originálu skrátené o úvod a takisto okresané o niektoré melodické frázy. Je to motivované sčasti tým, aby nenudil poslucháčov zvyknutých na hľadanie vzrušujúcich podnetov v hudbe, alebo za tým môžeme nájsť štylistický koncept nahrávky.

J.S.BACH, from Christmas oratorium, Aria No4

Mierne výhrady smerujú k farbe zvuku elektrických husieľ, ktoré sú poznávacím znamením Igora Papána. V niektorých skladbách by sa skôr žiadal prirodzenejší tón, avšak huslista je pravdepodobne s týmto mierne umelým zvukom už zžitý, nakoľko ho použil už na predchádzajúcich nahrávkach.  

VYBERÁME

John Carpenter a jeho stratené témy

Známy filmový skladateľ John Carpenter vydáva 5. februára 2021 poslednú z trilógie Lost Themes III: Alive After Death (Sacred Bones), na ktorej sa...

Koncert Mucha Quartet si už vychutnajú aj diváci v sále

Na koncerte 24. novembra v Koncertnej sieni SF, už za sprievodu divákov (obsadenie 50% kapacity sály), predstaví Mucha Quartet (Juraj Tomka 1....

Kassa Overall sa zamyslel nad rozdelenou Amerikou

Americký jazzový bubeník Kassa Overall prináša svoj pohľad na rozdelené USA a život v pandemickom Seattli vo svojom krátkom filme I Think...

Hania Rani – Home

Rok po vydaní debutového albumu Esja vyšiel poľskej skladateľke, klaviristke a najnovšie už aj speváčke, Hanie Rani, vo vydavateľstve Gondwana Records ďalšia novinka....

Blackmetalisti Yaotl Mictlan idú po stopách dávnych predkov

Názov najnovšieho albumu Sagrada Tierra del, americkej black metalovej formácie Yaotl Mictlan, vychádza čiastočne z ich hispánskych koreňov a taktiež z obľuby k...