8.6 C
Slovakia
pondelok, 1 marca, 2021
Home Recenzie Igor Papán – Old Classical Music With a New Face

Igor Papán – Old Classical Music With a New Face

received_1420220891323986

Igor Papán je skúsený slovenský virtuózny huslista s dlhoročnou praxou v orchestroch po celej Európe, ako aj v rôznych zoskupeniach. Jeho najnovší album obsahuje, na rozdiel od ostatných albumov s autorovými kompozíciami ,aranžmány klasickej hudby.

Názov Old Classical Music With a New Face vystihuje jeho obsah a dáva svojim spôsobom prevažne barokovej hudbe s výnimkou jednej skladby od Mozarta, „nový šat“. A to hlavne použitím elektrických husieľ, bicích nástrojov a rôznych zvukových efektov. Album pozostáva zo 14 skladieb, v ktorých Igor Papán spracováva jednotlivé pasáže vybrané z oveľa rozsiahlejších diel.

Nahrávka začína štvrtou áriou z Bachovho Vianočného oratória. Na začiatku zaznie zvukový efekt vĺn mora, ktorý potom spolu s bicími nástrojmi sprevádza celú skladbu. Aranžmán sa v tomto prípade, ako aj pri väčšine ostatných skladieb, celkom vydaril a je svojím spôsobom originálny. Poskytuje poslucháčovi pohľad z odlišného uhla, na aký sme pri hudbe tohto typu zvyknutí a vďaka modernému zvuku sa takisto úplne mení atmosféra, do ktorej je skladba posadená. Na albume sa nachádzajú aj  dve verzie známeho Canon v D dur od Pachelbela, Mozartova ouvertúra k opere Čarovná flauta, pasáže z Bachových Organových koncertov či kompozície od Antonia Vivaldiho. Igor Papán skladby zaujímavým spôsobom pretvára hlavne pridaním mnohých vyhrávok, ktoré sú dobre premyslené a takisto aj občasným pridaním bicích nástrojov, čím ich oživuje a možno aj zatraktívnil hlavne pre poslucháčov preferujúcich modernú hudbu. Moderné verzie sú na rozdiel od originálu skrátené o úvod a takisto okresané o niektoré melodické frázy. Je to motivované sčasti tým, aby nenudil poslucháčov zvyknutých na hľadanie vzrušujúcich podnetov v hudbe, alebo za tým môžeme nájsť štylistický koncept nahrávky.

J.S.BACH, from Christmas oratorium, Aria No4

Mierne výhrady smerujú k farbe zvuku elektrických husieľ, ktoré sú poznávacím znamením Igora Papána. V niektorých skladbách by sa skôr žiadal prirodzenejší tón, avšak huslista je pravdepodobne s týmto mierne umelým zvukom už zžitý, nakoľko ho použil už na predchádzajúcich nahrávkach.  

VYBERÁME