8.6 C
Slovakia
utorok, 22 septembra, 2020
Home Recenzie Igor Papán – Old Classical Music With a New Face

Igor Papán – Old Classical Music With a New Face

received_1420220891323986

Igor Papán je skúsený slovenský virtuózny huslista s dlhoročnou praxou v orchestroch po celej Európe, ako aj v rôznych zoskupeniach. Jeho najnovší album obsahuje, na rozdiel od ostatných albumov s autorovými kompozíciami ,aranžmány klasickej hudby.

Názov Old Classical Music With a New Face vystihuje jeho obsah a dáva svojim spôsobom prevažne barokovej hudbe s výnimkou jednej skladby od Mozarta, „nový šat“. A to hlavne použitím elektrických husieľ, bicích nástrojov a rôznych zvukových efektov. Album pozostáva zo 14 skladieb, v ktorých Igor Papán spracováva jednotlivé pasáže vybrané z oveľa rozsiahlejších diel.

Nahrávka začína štvrtou áriou z Bachovho Vianočného oratória. Na začiatku zaznie zvukový efekt vĺn mora, ktorý potom spolu s bicími nástrojmi sprevádza celú skladbu. Aranžmán sa v tomto prípade, ako aj pri väčšine ostatných skladieb, celkom vydaril a je svojím spôsobom originálny. Poskytuje poslucháčovi pohľad z odlišného uhla, na aký sme pri hudbe tohto typu zvyknutí a vďaka modernému zvuku sa takisto úplne mení atmosféra, do ktorej je skladba posadená. Na albume sa nachádzajú aj  dve verzie známeho Canon v D dur od Pachelbela, Mozartova ouvertúra k opere Čarovná flauta, pasáže z Bachových Organových koncertov či kompozície od Antonia Vivaldiho. Igor Papán skladby zaujímavým spôsobom pretvára hlavne pridaním mnohých vyhrávok, ktoré sú dobre premyslené a takisto aj občasným pridaním bicích nástrojov, čím ich oživuje a možno aj zatraktívnil hlavne pre poslucháčov preferujúcich modernú hudbu. Moderné verzie sú na rozdiel od originálu skrátené o úvod a takisto okresané o niektoré melodické frázy. Je to motivované sčasti tým, aby nenudil poslucháčov zvyknutých na hľadanie vzrušujúcich podnetov v hudbe, alebo za tým môžeme nájsť štylistický koncept nahrávky.

J.S.BACH, from Christmas oratorium, Aria No4

Mierne výhrady smerujú k farbe zvuku elektrických husieľ, ktoré sú poznávacím znamením Igora Papána. V niektorých skladbách by sa skôr žiadal prirodzenejší tón, avšak huslista je pravdepodobne s týmto mierne umelým zvukom už zžitý, nakoľko ho použil už na predchádzajúcich nahrávkach.  

VYBERÁME

Bratislavská noc komornej hudby na Konvergenciách 2020

V bratislavskom Design Factory sa dnes od 17:00 uskutoční tradičná Bratislavská noc komornej hudby, na ktorej zaznejú v...

audio electronics live – Konvergencie 2020

Spojením vážnej a elektronickej hudby sa v Slovenskom rozhlase začína ďalší ročník festivalu komornej hudby Konvergencie – na dnešnom koncerte zaznejú diela od Giovanniho...

Avishai Cohen odstartoval letošní ročník Jazz festu Brno

Brnu známý a oblíbený jeruzalemský rodák Avishai Cohen otevřel letošní zpožděný ročník Jazz festu Brno. Díky pandemii...

Zbigniew Lewandowski – profilový album legendárneho poľského bubeníka

V 80. rokoch Zbigniew Lewandowski, bubeník okrem iného známy aj z kapiel Crash a String Connection, viedol svoje vlastné...

Struny Podzimu dnes otvorí Avishai Cohen na streche Lucerny

Dnešným dvojkoncertom (18:00 a 20:00) izraelského kontrabasistu Avishai Cohena na streche Lucerny sa začína festival Struny Podzimu.