8.6 C
Slovakia
pondelok, 16 septembra, 2024
spot_img

JeN Hovorka & Marek Urbánek – July 2019

spot_img

Improvizované projekty sa môžu zvrtnúť v ktoromkoľvek okamihu. A hoci je July 2019 výsledkom live session, zostava je viac či menej programovo stála a žánrovo zrozumiteľná. Prístupná pre tých, ktorí sa doposiaľ improvizovanej hudbe bránili, aj pre tých, ktorí oceňujú umeleckú efemérnosť.

Náhodilosť sa poprieť nedá. Za tú náhodilosť však nezodpovedá spojenie muzikantov – ostatne, stretli sa už v mnohých projektoch, dávno predtým, ako sa začal písať rok 2019. Nemuseli čakať ani na júl, lenže tak to vyšlo. Subjektívne vnímaný vibe z nahrávky napovedá, že hudobníci pri improvizácii vedome i nevedome siahali po určitých stereotypoch, ktoré majú dlhoročné asociácie s letným obdobím.

Už v priebehu prvej stopy sa začína v inštrumentálnej obmene striedať klavírna etuda sprevádzaná perkusiami za rytmickejšie beaty s loungovým tempom a ďalej sa rozvíja do freejazzovej podoby s miernymi balearickými podtónmi. Všeličo možno čakať od priebehu session. A poslucháči sa všeličoho naozaj dočkajú. Lenže napriek tomu, že má nahrávka nevídane veľké časové aj stopové rozpätie, je aj tak stále synergicky zomknutá, azda vedomým zámerom každého z hudobníkov.

Zbavovanie sa zábran zo spontánnosti

Uvádzať album so skladbou presahujúcou deväť minút, je pri freejazzových projektoch čímsi, s čím sa dá počítať. Menej bežný je zato žánrový rozptyl a plynulé prechody v jeho rámci, aké poskytuje prvá kompozícia. Dobre, je pravda, že z hľadiska improvizácie sú citeľné dlhšie party, ktoré akoby poskytovali hudobníkom čas na uvedomenie si možností patternu, v ktorom zotrvávajú. A je to akceptovateľné aj preto, že sa vo svojej podstate jedná o live nahrávku.

Pozoruhodným na prvej stope je však aj jej potenciál, premietaný bezmála do každej ďalšej skladby. To znamená, že stratégia, s ktorou hudobníci zostavili session, pripomína klasickú schému dramatického diela. Začiatok totižto naozaj načrtáva plán, odhaľuje základné motívy a zároveň je predpokladom pre pochopenie rozmiestnenia ďalších trackov.

Hoci by podobný flow, aký zaznie v poslednej tretine úvodnej skladby, zniesla aj každá nasledujúca stopa, lyrika sa prinavracia až omnoho neskôr. V prvej polovici albumu začne po opakovanom počúvaní rezonovať sample prevzatý z intermezza zavedeného na trackliste ako tretia stopa. A čím väčšmi sa vracia poslucháč k počúvaniu, tým častejšie na neho doľahne dojem, že improvizácia sa automatizuje.

Zaznievajú sample, recyklujú a modelujú sa určité patterny. Sú však medzi nimi novotvary, náhle zvraty aj progresie. To všetko zabraňuje tomu, aby sa session zunovala a vyčerpala svoje možnosti priskoro. Možnože je predsa len na škodu, že najprítomnejším samplom sa stala trojklávesová skratka, uberajúca z energie trackov. Pôsobí ako spomaľujúci prvok, ktorý je príliš ťažkopádny voči tempu nastavenému otvárajúcou skladbou albumu.

Ďalej sa, bohužiaľ, pozitívna, loungová atmosféra albumu vytráca čoraz viac a session je skôr kontemplatívna, repetície pritom znejú povedomo. Ani najsilnejší moment z neosoulového Run & Hide, sprevádzaný spevom autorky Kristíny Mihaľovej, nestíha vyniknúť do takej miery, aby sa javil ako svieži a spontánny. Run & Hide je síce pocitovo dôveryhodný počin, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani takí producenti ako Moby či Bonobo, no v ostatnom kontexte pôsobí skôr odcudzene a samostatne. Niet však pochýb o tom, že ako singel si vystačí aj sám osebe.

Keď sa však ten istý trojklávesový sample začne tlačiť do kresby ďalšieho intermezza, je to už len potvrdzovanie inklinácie k zádumčivému programu, ktorý recykluje to, čo sa za poslednú polhodinu zachovalo v spomienkach hudobníkov. Takmer ako hranie popamäti.

Prekvapenie však nastáva na samom konci, kde je inštrumentálna improvizácia par excellence. Ambientná, jedenásťminútová koláž ruchov tvorených skupinou hudobných nástrojov a objektov vyludzujúcich zvuk, je dostatočne pestrá na to, aby využila z každého inštrumentu maximum. Krátke klavírne melódie sa tu odrazu necyklia. Vedú si vlastnú líniu, ktorá je voľná, miestami podporená údermi dlaní, inde polyfóniou vyvolanou simultánnym trením. A tým je tento album osobitý. Autenticitou neplánovaného. To predpokladá aj nevyhnutné odchýlky. Prijať ich možno rozlične – s rezervou aj uznaním.

Mohlo by ťa zaujímať

Jean-Michel Jarre – Paris Stadium

Fakt, že sa otec a priekopník elektronickej hudby Jean-Michel Jarre nepredstavil počas otváracieho či záverečného ceremoniálu Letných olympijských hier v Paríži bol pomerne prekvapujúci....

David Gilmour – Luck and Strange

David Gilmour, bývalý člen legendárnych Pink Floyd a gitarový mág, sa rozhodol po ôsmich rokoch vydať nový sólový album. Sám ho ešte pred vydaním...

Foster The People – Paradise State of Mind

Kalifornská inde popová skupina Foster The People, ktorá sa celosvetovo preslávila už svojim debutovým singlom Pumped Up Kicks, vydáva po siedmych rokoch nový album...

The Rolling People – Before It´s Gone

Začínajúca britská skupina The Rolling People vydáva svoje druhé EP. Štvorica z okolia Manchestru sa na svojich nahrávkach inšpiruje špinavým zvukom deväťdesiatych rokov a...