8.6 C
Slovakia
štvrtok, 13 novembra, 2025
spot_img

Katarína Máliková – Pustvopol

spot_img

album_155_2

Na slovenskom hudobnom nebi vychádza nová hviezda. V dobovom kroji, čepci a stuhami zapletenými vo vlasoch, obklopená hmlou. Rodáčka z Polomky na Horehroní čerpala inšpiráciu pre svoj debut v miestnom folklóre. Na albume treba vypichnúť pôsobivé aranžmány ľudových piesní, v ktorých dostávajú priestor elektronické beaty, ambient, hororové motívy, ženské prelínajúce sa vokály. Katkin potenciál sa však nestráca ani v autorských skladbách.

Ak by ste chceli túto mladú speváčku, klaviristku a textárku žánrovo zaškatuľkovať,  museli by ste vymyslieť žáner, ktorý by v sebe skĺbil novú world music, art-popové kompozície, jazz, popri vážnej hudbe i scénickú hudbu, progresívnu elektroniku a folklór, prirodzene. Prvý raz sme o Kataríne Málikovej počuli pred dvomi rokmi, keď svojimi nahrávkami skúsila šťastie v Demovnici Rádia_FM  hľadajúcej nové talenty. Krátko nato sa pustila do nahrávania svojho debutového albumu, na ktorom spolupracovali jej kamaráti z konzervatória a VŠMU ako huslista Andrej Turčin, klaviristka Klaudia Kosmeľová, flautistka Katarína Turčinová, akordeonista Ondrej Druga, huslistka Žaneta Mariňaková a kontrabasista Janko Tomek. Na nahrávaní hosťovali trombonista Jakub Laco a bubeník Ozo Guttler. Elektrickú gitaru do skladby Krehká láva nahral samotný producent René.

Katarína Máliková – Pustvopol

Nádejná komponistka si z horehronského folklóru osvojila šesť skladieb, ktoré pretvorila originálnym spôsobom. Stmelila v nich tradíciu s alternatívnou kultúrou. Pod zvyšných osem sa podpísala autorsky. Nosičom ústredného motívu je titulná pieseň Pustvopol. Archaický názov odkazuje na Pusté pole, oblasť z chotára Telgárt v okolí Brezna. Telgárt, Pusté pole a Šumiac, známe svojím stredne chladným až nehostinným podnebím,  sú práve tie oblasti, ktoré na Katku zapôsobili až magicky inšpiratívne. Temnota tohto kraja a texty ľudových piesní, z ktorých by nejednému malému dieťaťu naskočila husia koža, kreujú estetiku celého albumu. „To je tak, že keď sa začne človek hrabať v tom horehronskom folklóre, tak narazí na všeličo…od ľúbivej rozprávky až po odseknuté hlavy a nejaké hororové motívy… Až keď ho človek začne skúmať hlbšie, tak sa dostane aj k takým tajomnejším, temnejším veciam,“ priznala sa Máliková v relácii Hudba sveta_FM.

Katarína Máliková – Nová krajina

https://www.youtube.com/watch?v=pFLzJdc9auY

Z debutu sála podmanivá scénickosť. Najlepšie uchopiteľná je v prerobených ľudovkách. V Pustvopol ide o zvuk atmosferického tlaku prerývaný strhujúcimi hlučnými údermi, elektronický beat simulujúci pomalý tlkot srdca, nasimulované zvuky orgánu, ktoré odrazu stíchnu a vzápätí z ničoho nič naberú opäť na intenzite. Obrazotvornosť rovnako vzbudzuje Bulo bi nam bulo. Skladba pretkaná rozprávkovo-hororovým motívom sa končí nepravidelnými údermi navodzujúcimi chaotický tikot hodín. O tom, ako sa na Horehroní prebúdza ráno na dedine, sa pozorný poslucháč v piesni Zrána nedozvie len z textu, ale aj zo psychadelického preťahovania sláčikov, ktoré má evokovať ranné trilkovanie vtáčat. S hudobnou ilustráciou textu sa stretávame i v najtemnejšej skladbe albumu Jedna sestra. V balade je dramatickosť zobrazená nielen v texte keď sa ty chceš vydávati, musíš brata otráviti, ale aj syntetizátorovým zvukom napodobňujúcim sykot hada, z ktorého mala dievčina pripraviť jed pre svojho brata a bubnami, ktoré akoby svojím pochodovým rytmom bubnovali na popravu. A keď už je s bratom neborákom amen, ozvú sa na koniec kostolné zvony. Ansámbel desivých postáv dopĺňa Nevesta hôľ z pera Františka Švantnera, ktorú mladá debutantka nelenila zhudobniť.

Katarína Máliková – Zrána

https://www.youtube.com/watch?v=zf8s5IbpbBk

Spomedzi autorskej tvorby najviac rezonuje Krehká láva. Hudobníci v nej odzačiatku vstupujú in medias res, teda idú rovno na vec. S prvými zvukmi akordeónu začína i Katkin spev. Prvá časť sa odvíja pozvoľna, ozajstná láva prichádza až v druhej časti, keď si mladá autorka pri komponovaní viac ako len decentne uletí. Skladba pôsobí preto prearanžovane. A to je to posledné je spolovice autorská a spolovice pieseň s ľudovými koreňmi, kde sa bigbítový rytmus umne zžije s ľudovými motívmi. Vždy, keď počúvam nejaký nový album, túžobne hľadám v ňom aspoň jednu skladbu, ktorá neznie ako všetky ostatné. Na Katkinom debute som našla také minimálne dve. Ej, už som prešiov nie je iná len tým, že v nej spieva mužský hlas. Vyniká uhladenosťou  a ľúbivosťou tradičného folklóru. Melodická Nová krajina skrýva v sebe onen súlad, čo vznikne vtedy, keď sa klavír, sláčiky a akordeón nestretnú len náhodne kdesi na polceste.

Svoj hudobný part si tu nájdu hlavne ženské hlasy, či už prekrývajúce sa alebo spievané zborovo, echo, hymnické vokály, ale aj operné a napokon rôzne hlasové polohy, s ktorými pesničkárka šikovne narába. Bonusom sú i autorkine poetické texty, ktoré celému hudobnému titulu pridávajú na hĺbke. O tejto dievčine z Horehronia budeme ešte počuť…

spot_img

Mohlo by ťa zaujímať

David Gilmour – The Luck And Strange Concerts

David Gilmour vydáva svoj tretí živý album The Luck And Strange Concerts, ktorý bol nahrávaný počas jeho turné ku comebackovému albumu Luck And Strange...

Miles Kane – Sunlight In The Shadows

Britský hudobník a niekdajší súputník Alexa Turnera z Arctic Monkeys v kapele The Last Shadow Puppets Miles Kane vydáva svoj šiesty štúdiový album Sunlight...

Richard Ashcroft – Lovin’ You

Niekdajší frontman The Verve Richard Ashcroft vydáva po sedemročnej pauze svoj siedmy štúdiový album Lovin’ You. Na novinke sa predstavuje vo viacerých štýloch, ktorým...

Tame Impala – Deadbeat

Austrálsky hudobník Kevin Parker vydáva so svojim projektom Tame Impala piaty štúdiový album Deadbeat. Na svojej novinke sa Parker inšpiruje technom a austálskou rave...