sobota, 26 septembra, 2020
Home Recenzie Katarzia - Agnostika

Katarzia – Agnostika

album_153_2

Debutovala v roku 2013 albumom Generácia Y. Sama s gitarou spievala vlastné vyzreté texty. Podarilo sa jej získať množstvo fanúšikov a odštartovať vlnu zaujímavých slovenských pesničkárok. Keď oznámila, že vydáva nový album Agnostika, spozorneli ako fanúšikovia, tak aj neprajníci. Zaujímalo ich, či sa jej podarí nadviazať na jej predošlý úspech. Katarzia priniesla niečo iné, no stále je to ona – možno ešte lepšia.

Album Agnostika vyšiel v prvej polovici septembra pod vydavateľstvom Slnko Records.  Katarzia si album produkovala a manažovala sama, podporili ju však skúsení muzikanti ako Martin Valihora, Marek Minárik a Vladko Mikláš. Nesnažila celkom nadviazať na jej predošlú tvorbu, práve naopak. Snažila sa priniesť niečo nové a svoj prejav oživiť.  V nových skladbách experimentuje, vzďaľuje sa od folku a gitarových melódií a približuje sa k elektronike. O rap sa pokúsila v skladbe Princezná Lolita. Je to čistý úlet. Prehnané afektovanie mi však trochu prekáža.  Príjemne ma prekvapili skladby Srnka a Z izby do izby, v ktorých ukázala, že jej to ide aj v tanečnej polohe. V prvej vtipne varuje o nebezpečenstve používania mobilov za volantom a druhá je hymnou samoty v podnájmoch.

Katarzia – Milovať s hudbou

Už samotný názov Agnostika naznačuje, že texty piesní budú o hľadaní pravdivejšieho obrazu medziľudských vzťahov, bez manipulovania a ideológii. Prináša skeptický postoj a pochybnosti aj nad náboženskými otázkami. Napríklad v skladbe Hodinový hotel poukazuje na relativitu toho, čo je morálne a čo nie. Veľmi efektívne znejú aj použité dubstepové rytmy. Atmosféru dotvára charizmatický hlas herca Roba Rotha.

Melancholické piesne striedajú energickejšie. Napriek tomu album pôsobí skôr optimisticky. V úvodnej piesni Milovať sa s hudbou krásne vyzdvihuje v dnešnej uponáhľanej dobe jej lásku hudbe. Na túto tému z časti nadväzuje aj v piesni Nevadí, kde sa prihovára workoholikom. Najviac zmiešané pocity mám zo záverečnej skladby Rozprávkar, kde dominuje Katarziin spev, ktorý dopĺňa harmonický zvuk gitary. V niektorých pasážach text veľmi nedáva zmysel, ale možno práve to núti poslucháča zamyslieť sa nad ním aj po vypočutí.

Katarzia – Michal

Katarzia mohla pokojne pokračovať v gitarovej tvorbe, no chcela prekvapiť a priniesť niečo nové a nestúpila vedľa. Práve naopak, ukázala, že má veľa polôh a bolo chybné ju zaradiť medzi pesničkárky s gitarou. Pridanou hodnotou je, že jej texty nejdú jedným uchom dnu a druhým von, ale vraciame sa k nim aj neskôr v našich myšlienkach.