štvrtok, 25 apríla, 2024

Lizer – Mолодость Ч.1

Arsen Magomedov, ktorý vystupuje pod pseudonymom Lizer, je ruský raper. Po prvýkrát sa predstavil v 2015 v trap-kapele Закат 99.1. O dva roky neskôr, keď sa rozpadla, tak prešiel na sólovú dráhu. Mолодость Ч.1 je ukážkou jeho progresu a rastu.

Arsen sa za posledné tri roky zmenil a hudobne vyrástol. Významnú úlohu zohralo aj to, že Lizer sa stal súčasťou Little Big Family. Hudobný rast rapera si môžeme všimnúť aj na jeho siedmom štúdiovom albume Молодость Ч.1, ktorý vyšiel v októbri tohto roku.

Celý album sprevádza jediná myšlienka – osamotenosť a hľadanie „duchovného tepla.” V tomto roku Lizer rozvíja myšlienku, ktorú načrtol ešte vo svojej predchádzajúcej tvorbe a to v CD Не Ангел. Celý album je presiaknutý sebareflexiou a hľadaním vlastného miesta v tomto svete. Arsen každou skladbou chce odpovedať na otázky, ktoré trápia skoro každého dvadsaťdvaročného človeka tak, ako aj jeho. Rapper otvára pre poslucháča svoj svet, rozohráva svoju partiu. Ukazuje, akú má tvár, ako pracuje s časom a tvorí hudbu.

Album otvára kompozícia s názvom Разобраться (Razobraťsa – pochopiť), v ktorej hudobník ponára poslucháča do problému lži a neúprimnosti tohto sveta. V refréne Lizer kladie otázku, ako je možné pochopiť, čo je pravda. Ako vraví Arsen, keď si mladý, tak je všetko veľmi mätúce a nedá sa ani odhadnúť, akým budeš zajtra. Kompozične je začiatok úvodnej skladby sprevádzaný jemnou akustickou gitarou, tempo aj hlasitosť inštrumentov spolu s vokálom exponenciálne stúpa pri nástupe refrénu.

V ďalších veršoch môžeme počuť aj klavírne pasáže. To pomáha vrátiť pozornosť poslucháča k textu piesne a pridať jej trochu melanchólie. Najprv raper položí ako keby rečnícku otázku a počas verša sa nad ňou len rozčúli. Táto dynamika skladby ukazuje na vnútorný zmätok hudobníka a na to, že odpovede na svoje otázky stále hľadá a vŕši aj v ďalších skladbách, v ktorých sa pohráva s prechodmi medzi pesničkárskou a rapovou polohou.

„Lizer spieva o tom, že potrebuje iných ľudí, lebo sa bojí zostať sám so sebou – So svojimi myšlienkami. V momente, keď zostane sám, tak si uvedomuje, nakoľko je osamelý.“

Niekde sa to pretne, ako v prípade В жизни так бывает (V žizni tak byvaet – v živote sa to stáva) s lyrickými pasážami akustickej gitary a rýchlo nabiehajúcim flow, inokedy zase viac tiahne k rapu – Характер (Charakter), kde Lizer svojím veľmi rýchlym a mocným flow vyznáva svoje vnútorné hodnoty a porovnáva ich s falošnými princípmi ostatných.

Hovorí o tom, že najdôležitejším je charakter / povaha človeka, na rozdiel od toho, koľko peňazí máš na účte. Nosná téma albumu – osamelosť – sa prejavuje v refréne, v ktorom Arsen spieva o tom, že túto hudbu robí pre rovnakých ľudí ako on. Bit skladby je od začiatku veľmi rýchly a agresívny, čím dopĺňa flow Lizera. Predtým ako sa „dropne bit” na ďalšej pesničke, poslucháča víta len akustická gitara s jemným spevom rapera.

Быстро повзрослел (Bystro povzroslel – rýchlo dospiel) je urobená ako lyrická rapová balada. Hlavnou myšlienkou je, že na človeka sa veľmi rýchlo navalia „dospelé problémy”, ktoré on nevie riešiť. Lizer vraví, že tým prechádzal každý človek, aj jeho otec. A podľa Arsena každý musí pochopiť ako sa vyrovnať so zodpovednosťou sám od nuly. Čeliť tomu v relatívne mladom veku (22) samotný rapper charakterizuje ako rýchle dospievanie.

Lyrickosť sa ukazuje aj v rockovo rapovej balade Добро (Dobro), ktorá poodhaľuje melancholickú a fatalistickú stránku interpreta. Lizer uvažuje nad tým, že je veľmi ťažké pritom zostať človekom. Jediné, čo môže pomôcť, je viera v to, že nakoniec všetko bude tak, ako musí byť, viera v dobro, že ono sa konečne vráti naspäť. Celé toto rozmýšľanie sprevádzajú gitarové riffy, ktoré postupne začínajú byť ťažšie a ťažšie.

Svoj obdiv k rockovej hudbe dáva najavo v najpsychedelickejšej skladbe z celého albumu s názvom Космос – (Kosmos – Vesmír). V nej Lizer rozpráva o čare hudby a tom, že ona je nekonečne príťažlivá ako vesmír. Tu sa zjavne počuť vplyv Pink Floyd. Spôsob, akým raper ponára poslucháča do atmosféry piesne, veľmi pripomína tvorbu legendárnej britskej kapely. Hudba je veľmi pomalá a uspávajúci flow uvádza poslucháča do psychedelického tranzu.

Naopak, hudobnej najľahšou a jedinou popovou skladbou z celého albumu je  pieseň s názvom В голове (V golove – V hlave). Táto hudobná ľahkosť je natoľko mätúca, že v nej téma osamelosti dosahuje svoje vyvrcholenie a súčasne katarziu.

Bonusová kompozícia Выход есть всегда (Vychod jesť vsegda – vždy je riešenie) obsahuje prvky EDM a nespadá do celkovej lyrickej koncepcie nahrávky, no obsahovo áno, keď Lizer v nej propaguje myšlienku, že aj keď sa nachádzaš vo veľmi zložitej situácii, vždy sa dá nájsť východisko. Zaujímavým je aj názov skladby. Pravdepodobne je to pocta kapely Сплин (Splin) a ich kultovej piesne Выхода нет (Vychoda net – Riešenie nie je).

Celkový album je ukážkou progresu a rastu interpreta. Využitím flow, vokálu a akustickej gitary toto prevedenie pripomína mladého Noize MC alebo Макса Коржа (Maksa Korža). Témy, ktoré spomína vo svojich skladbách, sa stali ako keby dospelejšie v porovnaní s jeho predchádzajúcou tvorbou. Dokonca v samotných kompozíciách z tohto albumu sa dá dedukovať, ako sa zmenil jeho postoj buď k hudbe alebo k životu.

Článok vznikol za podpory katedry Muzikológie FIFUK.

muzikologia
muzikologia