streda, 23 septembra, 2020
Home Recenzie Miroslav Remo - Vrbovský veter

Miroslav Remo – Vrbovský veter

Vrbovsky-Veter-plagat“Chceš sa pozrieť, že svieti slnko a chceš si ho vychutnať, tak si to dokázal, len keď si si dal päť pív. Vtedy si si povedal jáj, ako krásne svieti slniečko. A teraz vynecháš ten prvý trápny úkon  s tými pivami, pozrieť sa a povieš si, jáj ako krásne svieti”. Túto úprimnú výpoveď Braňa Jobusa zachytil v dokumente režisér Miroslav Remo.

Braňo Jobus dlhé roky prepíjal svoju inšpiráciu, no nadobro prestal vnímať svet skreslenou optikou. Svoju kreativitu vrhol do hudby, všemožných konštrukčných vynálezov a svojho festivalu. Vrbovské vetry sa stali miestom, kde sa môžu robiť hocijaké výmysly a hovadiny. O Vrbovom Braňo v dokumente hovorí, ako o zázračnom mieste a Miro Remo sa prišiel na tento “stred vesmíru” pozrieť a zachytiť jeho zvláštnu atmosféru. A to nielen vo festivalových záberoch, ale aj vo fluktuácii Jobusovho rozprávania.

Vrbovský veter – trailer

Gro filmu, ktorý mal minulý mesiac premiéru vo Vrbovom, tvoria zábery z posledného ročníka a prestrihy, akési intermezzá Braňovho spomínania na mladosť. Svoj priestor má aj “pán brat” Andrej, ktorý rozpráva zaujímavosti o “priemyselnom folklóre”. Jobusovci vyrábajú nástroje svojpomocne, nepotrebujú ani drahé materiály, stačí im iba technické vzdelanie a kus predstavivosti. A na záberoch môžeme potom vidieť, ako vznikla taká “jednotná roľnícka elektronická gitara“, alebo trubicový saxofón. A keď počujeme, ako dotvárajú rytmus k týmto nástrojom pomocou lepiacej pásky, tak pochopíme, že to už nie je iba návrat do detstva, ale perzonifikovanie životného štýlu.

Vrbovský veter – trailer 1

Vrbovské vetry majú okrem špecifických súťaží s ich charakterom performance, aj príjemnú hudobnú dramaturgiu. Vystupujú tu spriaznené české a slovenské skupiny rozličných štýlov, ktoré sa v rodinnej atmosfére vždy vedia uvolniť. Tí, čo nenavštívili festival môžu aspoň takto sprostredkovane zažiť, Whiskyho pilotovanie vrtulníka s precedom multiorganizácie KRIAK, Laskyho plávanie na vrbovských vlnách, industriálny dychovkový orchester pod taktovkou Braňa, ako aj Živé kvety, ktoré spievajú o slobode. Minimálne tá umelecká vo Vrbovom funguje na výbornú. A v momente, keď prijme ich idol Michal Kocáb výzvu, aby sa pred koncertom Pražský výběr zúčastnil pretekov s hračkárskymi autorami, už nie je za tým patetizmus. Ale poznanie, že sny sa splnia, ak máte víziu a cieľavedomo si idete za svojim snom.

Vrbovský veter – trailer 2

Braňo Jobus je nesmierne tvorivý, poetický a renesančný človek. Aj, keď už nepije stále má plno bláznivých nápadov, ktoré by mnohí neurobili s triezvou hlavou. No Braňo sa nepotrebuje opíjať alkoholom, ale zážitkami, dojmami a impresiou všedných dní. Nepotrebuje alkohol, aby mal odvahu. On žije, tvorí a vytvára aj pre ďalších ľudí svoj neobyčajný svet. Vrbovské vetry vejú a rozsievajú listy kreativity a povzbudenia.

| autor: Daniel