streda, 27 januára, 2021
Home Recenzie Hania Rani – Home

Hania Rani – Home

Rok po vydaní debutového albumu Esja vyšiel poľskej skladateľke, klaviristke a najnovšie už aj speváčke, Hanie Rani, vo vydavateľstve Gondwana Records ďalšia novinka. Predstavila na nej členov svojej novej sprievodnej kapely: Ziemowita Klimeka (gitara, kontrabas, syntetizátor) a Wojteka Warmijaka (bicie).

Home: jednoslovný, ale výstižný. Taký je názov či jeho hlavná idea. Sama autorka ho považuje za dokončenie Esje. Kým debutový album bol inštrumentálny, tento je iný, inovatívny. Hania Rani zostáva naďalej verná nielen neoklasickému štýlu či minimalizmu, ale aj premiešaniu ďalších štýlov – indie, komorného art popu, jazzu či elektronickej hudby, ktorej je sama fanúšičkou.

Naplno tu prejavuje aj svoju vlastnú jedinečnú víziu hudby a odkrýva nové dimenzie svojej tvorby. V popredí stojí klavírny part so zložitým vrstvením, opakovaním a pre ňu typickou farebnosťou a dynamikou hry. Pridala k nemu basovú líniu, syntetizátory, bicie či jemnú elektroniku a akustické prvky. Snáď najvýraznejšou inováciou, je vokálny part. Práve spevom prekvapila publikum už počas jej minuloročného sólového koncertu v bratislavskej Cvernovke. To, že chce pracovať aj so svojím hlasom, priznala aj pred prítomným publikom (ako sme Vás o tom informovali TU).

Necelú hodinu trvajúci album Home sa skladá z trinástich skladieb, ktoré vytvárajú súvislý celok. V piatich z nich zaznie aj jej jemný, expresívny a zavše tajomný hlas (. Zvyšok je inštrumentálny. Hoci každá z nich rozpráva svoj zdanlivo vlastný príbeh s iným emočným nábojom, predsa všetky majú spoločného menovateľa – domov. Ten je azylom i vlastným malým vesmírom, do ktorého má prístup len málokto. Je to metaforický príbeh o ceste na (ne)známe miesta, ktoré sa môžu stať domovom tak v konkrétnej, ako aj v abstraktnej rovine. S dávkou citlivosti rozpráva o živote a pocitoch smútku, nostalgie, šťastia, vyrovnanosti, nádeje či o slobode. Vyjadruje túžbu človeka po vnútornom pokoji v premennom svete.

Na úvod odznieva očarujúci singel Leaving s trúchlivým, éterickým až hypnotizujúcim nábojom aj vďaka polyfonickému vokálu. Modulácie veršov budia dojem prítomnosti ďalšieho hlasu, či už vlastného vnútorného alebo cudzieho. Nežný začiatok piesne prechádza plynulo cez búrlivé vypätie až k pokojnému záveru akoby pripomínala morské vlnobitie.

Jednoduché repetetívne melódie sa objavujú aj v ďalších kompozíciách, napríklad v skladbe Buka. Klavírny part hypnotizuje poslucháča ako mechanický hodinový strojček. Pripomína eleganciu Philipa Glassa a nadväzuje na skladbu Glass z debutového albumu Esja. Ďalšou poctou priekopníkovi minimalizmu a veľkému inšpiračnému zdroju v tvorbe H. Rani je Letter to Glass, kde dominuje sólový klavírny part plný melanchólie, ktorý pripomína smútok a neistotu, no vyjadruje aj pálčivosť hľadania pravdy a odpovedí na ťaživé otázky.

Naopak vyjadrením nádeje a viery v slobodu je titulná pieseň albumu Home. Hoci ju Hania Rani napísala už v roku 2017, teraz zmenila jej aranžmán o rozšírenú inštrumentálnu zostavu. Svoje vedomosti o klasickej hudbe s arabskými prvkami v štýle Debussyho i cit pre kompozíciu dobrej hudby dokazuje v singli Nest. Ako krištáľovo čistá rieka unáša poslucháča pomedzi jemný spev snúbiaci sa s klavírom.

Na nahrávke sa k ambientu priamo hlási skladba Summer. Symbolizuje oddych a dáva priestor pre príjemné spomienky. Počuť v nej aj hlas prírody v speve vtákov. Jazzový podtón v úzadí nahrávky vyrovnáva Zero Hour, dýchajúca stúpajúcim napätím, úzkosťou a vzrušením. Jej názov nás odkazuje na termín Stunde Null, ktorý znamenal koniec druhej svetovej vojny v Európe a nový začiatok pre povojnové Nemecko.

Reflexiou dýcha minimalistická Rurka. Vďaka harmonickým zmenám v plynulých moduláciách pôsobí upokojujúco na rozdiel od nasledovnej Tennen, kde Hania Rani použila aj sláčikové kvinteto. Dominuje v nej napätie, ktoré pozvoľna rastie až poslucháča úplne pohltí. Evokuje neistotu až frustráciu na ceste plnej výziev. Hania Rani v piesni I´ll Never Find Your Soul rozpráva príbeh o nespútanosti duše a túžbe po spriaznenej duši. Kým v nádherných vokáloch I´ll Never Find Your Soul dominuje nádej, inštrumentálne Ombelico dáva svojou vážnosťou a tajomnosťou tušiť neodvratné finále príbehu.

Zapamätateľné melódie nežných, romantických, nostalgických, ale zároveň aj dramatických skladieb najnovšieho albumu Hanie Rani sa dostávajú „pod kožu“. Poslucháča pozývajú do sveta fantázie a meditácie s prekvapivým návalom inšpirácií. Sú výsledkom skladateľských schopností a formovania štýlu poľskej hviezdy klavírnej hudby i talentovanej speváčky.

Nový album Home je skvelým meditačným i relaxačným spoločníkom ku knižke či počas osamelých večerov. Na svoje si pri ňom prídu nielen priaznivci neo-klasiky, jazzu, ambientnej či elektronickej hudby.