8.6 C
Slovakia
utorok, 19 októbra, 2021
spot_img
HomeRecenzieSisa Fehér – Khi

Sisa Fehér – Khi

Dynamicky a pritom poeticky premyslene pôsobí aktuálny počin Sisy Fehér. Zohratosť tém a úplná štylizácia do free jazzu prispeli k tomu, aby si album udržal nemenný náboj od samotného začiatku do poslednej sekundy finálnej skladby. To má napokon i nečakanú spojitosť s titulom.

Málokomu by napadlo, že Khi bude referenciou na termodynamiku, no faktom je, že autorka našla inšpiráciu pre album skrz odbornú terminológiu. Tým skôr, že hudba na albume Sisy Fehér upúšťa od netradičnej inštrumentácie a nemá ambíciu uhraniť poslucháča experimentmi. Introspekcia, silne prežitá prítomnosť a rozbúrenosť prezrádzajú potrebu dostať navonok potláčané emócie a pocity, ktoré sa netýkajú len toho, čo žije hudobníčka, ale spoločne s ňou aj ostatná spoločnosť.

Hojnosť obrazov

Nájsť kľúč k tomu, ako porozumieť Khi, sa zrejme podarí poslucháčom až po nejakom čase. A predsa sa za takýchto okolností začne črtať ďalší poetický plán, založený na fyzicky zachytenej podobe Khi, alebo pre presnosť, Kelvinovo-Helmholtzovej nestability. Čo zaujme okamžite, je rezkosť, akou je album započínaný stopou s titulom Quantum. Naznačenie čohosi hypotetického, logicky náročného, či vecne neuchopiteľného a orientácia smerom za odborným, azda až neumeleckým jazykom, pritom predsa len väčšmi zodpovedajú tomu, aby skladby evokovali zmes dojmov a neusmernili interpretáciu až príliš jednoznačne.

Počas prvých minút sa tak dostavuje celý súbor atribútov, ktorými sa tu nešetrí. Rozporuplnosť, energickosť, dočasná nestálosť, ale tiež naliehanie. A to ako v speve, tak zvuku dychového orchestra. Možnože sa tu však tentoraz nedočkáme strún tak často, ako pri predchádzajúcich hudobných projektoch Fehér, no tu dokazuje, že komornejšia atmosféra je dosiahnuteľná aj inými spôsobmi.

Pokiaľ je Quantum príkladom zhmotnenia čohosi, tak s postupom tracklistu sa jeho motívy prenášajú aj ďalej a nielen free jazzovo, ale priam Debussyovsky neskororomanticky sa melódie hojdajú tam a späť, akoby dôsledne kopírujúc podobu mračien a oblačnosti, ktorá sa pripisuje toľko zmienenému fenoménu „khi“. Akoby to nestačilo, zvuk sa pre umocnenie efektu približuje a vzďaľuje, čím nadobúda celá nahrávka takmer viacrozmerný charakter.

„Ucelený zväzok deviatich skladieb plynie ako jedna súvislá séria vĺn s progresívne sa rozvíjajúcim tempom a hudobným prostredím, ktoré je radosť stále a stále objavovať.“

Skladby ako Mercy a Her Remedy majú pritom potenciál podobný príboju. Ich expresivita skombinovaná s tremolom vzbudzuje u poslucháča znepokojenie zhodné s tým, ktoré mohlo byť na počiatku východiskovým námetom pre napísanie textov. Mimo kontextu zvláštne, avšak v rámci neho šikovne začlenená audionahrávka. Evokujúc záznam zo starého šelaku, či tranzistora, Fehér dokázala dosiahnuť efekt miznúceho, slabnúceho tlaku, doznievajúcej výpovede a nájsť pokoj medzi tým, čo zostalo nedopovedané a neriešiteľné.

Tým sa jej zároveň podarilo grandiózne preniesť ťažisko tematiky naspäť na začiatok a v ucelenom zväzku deviatich skladieb nahrať Khi ako jednu súvislú sériu vĺn s progresívne sa rozvíjajúcim tempom a hudobným prostredím, ktoré je radosť stále a stále objavovať.

spot_img

VYBERÁME

spot_img