Home Recenzie Slobodná Európa - Štvorka

Slobodná Európa – Štvorka

Slobodna_Europa_-_Stvorka_obal_albumu_2014Legenda slovenského punkrocku Slobodná Európa vydala po jedenástich rokoch svoj štvrtý štúdiový album. Kapela nikdy nevedela obsedieť v štúdiu a jej pasivita bola ospravedlnená iba  početnými koncertnými eskapádami. Na pódiu sa vždy cítili dobre, ale Whisky usúdil, že nastal čas opäť sa ďalej posunúť.  Ohlasovaná doska mala byť začiatkom radikálnej zmeny v tvorbe, aj v celkovom zvuku, no podarilo sa to iba s časti. A tak si mohli tradiční fanúšikovia SE vydýchnuť. Švorka odkazuje do minulosti, ale prináša aj nové hudobné podnety.

Štyridsaťroční punk rockeri vôbec nepôsobia unaveným dojmom, ale skôr akoby sa vrátli nabudení z dlhej dovolenky. K tomu im pomohla dlhoročná koncertná prax, keď cez rok absolvujú desiatky vystúpení po celom Slovensku. Vďaka tomu sú nielen v dobrej kondícii, ale naživo si môžu vyskúšať rôzne finesy, ktoré v štúdiu už stačí iba dopracovať, pozmeniť a variovať. Hlavným aranžérom hudby je už tradične Sveťo Korbel, kým Whisky mal na starosti texty. Na album sa vkráda viac melodickosti, či boogie woogie rytmov podobných z éry slovenského bigbítu, za čo z veľkej časti môže hosťovanie multiinštrumentalistu Laca Lučeniča.

Slobodná Európa – Plastic Shit

Slobodná Európa stavia svoj úspech na príjemnom poctivom rock and rolle a úprimných vypointovaných textoch. Hudobníci získali po štyridsiatke oveľa väčší nadhľad a poznanie, že nespasia svet, ale o to im nikdy ani nešlo. Skôr chceli iba prežiť v džungli betónového socializmu a neskôr v zabetónovanom kapitalizme. V minulosti sa  ich “únava a zničenosť” odrážala do temnej lyriky, kým teraz je v skladbách viac  irónie, humorných obratov a slovných hračiek.

Slobodná Európa – Všetko je v poriadku

Skladby svojou architektonikou nevybočujú z punkového trojakordového charakteru, no zo stereotypu sa vymania vďakarôznorodým náladám. Album Štvorka sa nesie v pravidelných rytmických štruktúrach, jedinou výnimkou je pieseň Miss Underground, kde sa počas samotnej hry mení jej rytmus. Tu sa už tvorba Slobodnej Európy začína podobať na undergroundové kapely typu Kosa z Nosa. Možno sa v blízkej budúcnosti dočkáme prechodu k väčšej alternatíve.

Slobodná Európa – Miss Underground

Album Štvorka” prináša poznanie, že dospelí chlapi sa už nestrácajú vo svojich snoch, no ešte stále sa nechcú úplne prispôsobiť reálnemu svetu. Netúžia sa iba bezprízorne prechádzať po našich nákupných strediskách (kritika v skladbe Moderný svet), ale chcú žiť nekonvenčne (ako Whisky so svojimi cestami po Oriente). Sú si však veľmi dobre vedomí, že celý svet je iba reality šou, ktorá je až nebezpečne reálna a z moderného sveta niektorí šňupú až do bezvedomia.

Slobodná Európa – Moderný svet

Slobodná Európa neprekročila s novými piesňami svoj tieň, čo však ani nikto nečakal. Príjemný punk rock s rock and rollovým závanom nostalgie sa snaží skôr eliminovať zložitosť každodenných problémov.

| autor: Daniel