8.6 C
Slovakia
nedeľa, 18 apríla, 2021
Rozhovory Khalas – V Palestíne je ťažké udržiavať v chode metalovú kapelu

Khalas – V Palestíne je ťažké udržiavať v chode metalovú kapelu

Khalas v zložení Riyad Sliman, Abe Hathot, Fadel Qandil, Rooster
Khalas v zložení Riyad Sliman, Abe Hathot, Fadel Qandil, Rooster

Metalová hudba je v blízkom východe stále niečo tak netradičné a o to viac, keď je umocnená spoluprácou medzi palestínskymi a izraelskými hudobníkmi. Potrebe navzájom sa počúvať a vzájomne porozumieť svojim koreňom aj o tom hovoria piesne metalovej formácie Khalas z mestečka Akka zo severu Izraela. Štvorica – Riyad Sliman, Abe Hathot, Fadel Qandil, Rooster – svorne odpovedala na otázky ohľadom tvorby a vysvetlila situáciu ohľadom prerušovaného dialógu medzi znepriatelenými národmi.

Poďme postupne od začiatku. Mohli by ste vysvetliť, odkiaľ pochádza Váš názov Khalas?

Názov khalas znamená dosť a náš prvý album sa nazýva Khalas – Ma adesh feha, čo v preklade znamená „máme toho dosť“ – mali sme dosť skorumpovaných politikov, mali sme dosť falošných náboženských ľudí, mali sme dosť nespravodlivosti, mali sme dosť okupácie, mali sme dosť úzkoprsej spoločnosti, takže Khalas hovorí za toto všetko.

Pre väčšinu našich čitateľov budete neznámym pojmom. Ako by ste im priblížili Khalas? Na vašej stránke píšete o sebe ako „System of a Down for the belly dancers“ (smiech).

Áno, je to pravda. Páči sa mi, keď o sebe uvažujeme ako o System of a Down pre brušné tanečnice, pretože nám to dáva jasnú ideu o tom, čo robíme s rockovými a metalovými riffmy zmiešanými s groovmi a melódiami z blízkeho východu, zatiaľ čo spievame po arabsky.

Čo bolo vašou hlavnou ideou pri zakladaní Khalas? Kam sa transformovala dnes?

Khalas začal fungovať v roku 1998. Boli sme kopa priateľov, ktorí pochádzali z rockovej a metalovej scény a prišli sme z malého palestínskeho mestečka. Ak ste boli vo vnútri tohto hnutia, tak ste poznali každé telo v tejto malej scéne (vtedy tam dokonca nebola žiadna rocková scéna). Vždy sme hľadali rockovú a metalovú hudbu v arabčine, ale nevedeli sme ju nájsť, tak sme sa ju rozhodli sami robiť. Rozhodli sme sa, že urobíme hudbu, ktorú by sme sami chceli počúvať. A keď porovnáte náš prvý album s dnešnými vecami, tak zistíte, že dnes máme tendenciu robiť ťažšie groovy a riffy, ktoré sú zároveň bližšie blízkemu východu.

Vaša hudba pôsobí ako rock s presahmi do metalového cítenia, obohatená o špecifickú melodiku, no najmä o tradičnú folklórne nástroje. Určite nie ste typickou folklórnou skupinou, no predsa, cítite sa viac ako rocková alebo folklórna skupina?

V skutočnosti si berieme z rockovej a metalovej hudby to na čom sme vyrastali. Dávame ju cez naše blízko východné filtre a hodíme ju naspäť na západ, takže takto kombinujeme metal s blízkovýchodným folklórom. Cítime sa však viac rockovou skupinou než tradičnou, pretože berieme elementy z ľudovej hudby a miešame ju do našej rock and rollovej hudby. Je to podobné, ako by ste dali elektrickú gitaru do arabskej ľudovej hudby, tak je to stále ľudová hudba. A tá istá vec sa stane, keď by ste dali arabskú flautu do metalového songu, tak stále zostane metalovým songom.

Zaujímavý pohľad do málo známych svetových metalových hudobných scén priniesol Sam Dunn v dokumente Global Metal. Medzi inými navštívil aj Jeruzalem. Priestor dostali skupiny ako Orpahned Land či Salem a oni sa pokúsili priblížiť tamojšie pomery. Ako by ste domácu scénu opísali vy? Ak sa nemýlim, s Orphaned Land ste absolvovali aj spoločné turné.

V skutočnosti sme sa stretli so Samom krátko na koncerte Orphaned Land, keď začínal nakrúcať Global Metal, ale nestali sme sa súčasťou tohto dokumentu. Keď sme začínali, nebola žiadna palestínska metalová scéna – museli sme ju vybudovať od nuly. To bolo ešte pred internetom a káblovou televíziou a ľudia ešte nerozumeli nášmu zvuku a ako sa správať na rockovom koncerte. Rocková a metalová scéna je u nás stále veľmi mladá, aj keď teraz máme niekoľko výborných kapiel, ktoré prichádzajú a odchádzajú ako napríklad Chaos. Jednou z nich je El Container z mestečka Ramallah – síce nie je tak heavy, ale inak veľmi dobrá. U nás je stále ťažké vytvoriť a udržiavať metalovú kapelu, keď nemáte dostatok zariadení na skúšanie a nahrávanie, alebo zvukárov, ktorí vedia nahrávať metalový album, ale veríme, že sa to v nasledujúcich rokoch zmení k lepšiemu.

Územie Palestíny je, bohužiaľ, spojené aj s temnou minulosťou a napätou súčasnosťou. Palestína je  posvätnou tak pre židov, moslimov aj kresťanov. Ako sa tento fakt dotýka bežných ľudí a ako vašej hudby? Hudba Khalas na mňa pôsobí ako „oslava života“ a východného temperamentu. Nie je z nej cítiť hnev, kritiku či negativistické vízie. Kobi Farhi z Orphaned land sa v spomínanom dokumente Global Metal vyjadril, že práve oni chcú byť sprostredkovateľmi dobrých správ, nie tých zlých, o ktorých sa hovorí tak nahlas.

Naozaj veríme, že umelec by mal byť zrkadlom spoločnosti a piesne o láske, pive a zábave sú súčasťou spoločnosti bez ohľadu na to, aká tmavá je minulosť. Dievča, ktoré sa smeje a tancuje, napriek okupácii, má tú istú silu ako dievča, ktoré ide na protest a tam kričí. Oni obe bojujú proti okupácii – každá svojou cestou. Ako povedala Emma Goldman: „Ak nemôžem tancovať, nechcem byť súčasťou vašej revolúcie.“

Moje hudobne začiatky sa spájajú s extrémnou hudbou a hlavne s floridskými Death. Aj oni silno čerpali z východnej melodiky. Samozrejme v ich podaní sa transformovala niekde úplne inde. Rovnako veľa rockových či metalových žánrov čerpá či z exotickej rytmiky, tak aj melodiky. Čim myslíte, že je práve vaša hudobná tradícia tak inšpirujúca?

Všetci pochádzame z hudobníckych rodín a klasická arabská hudba zohrávala veľkú úlohu v našom detstve. Ale keď dospievaš, tak začneš hľadať niečo iné, chceš rebelovať a búriť sa a tak sme sa dostali k metalu. Potom rokmi vyrastieš a vrátiš sa späť ku koreňom, a tak bolo pre nás prirodzené oba žánre, ktoré sme milovali, zmiešať dohromady. Ale je ťažké poukázať iba na jeden najviac inšpirujúci aspekt. Občas sú to groovy a rytmus a niekedy býva najemotívnejšia práve melódia.

V skupine pôsobíte ako kvarteto v zložení bicie/prekusie, gitara, spev, basgitara. Vaša hudba je však bohatá aj na ďalšie hudobné obsadenie. Ako to riešite na živých vystúpeniach, či v štúdiu?

Naše živé vystúpenia sa menia podľa miesta a javiska na veľkých festivaloch. Na stagi nás môže byť až deväť ľudí, vrátane našej tanečníčky Sofi a na menších podujatiach vystupujeme s backing track, kde sú nahraté arabské inštrumenty. V štúdiu nahrávame všetko naživo v tými najlepšími palestínskymi ľudovými muzikantmi.

Pôsobíte aj v iných skupinách – mám  na mysli hlavne tie „nerockové“ –  v ktorých sa prípadne venujete tradičnému folklóru?

Náš bubeník Fadel bubnuje v palestínskej kapele nazvanej „Zaman“, gitarista Abed spolupracoval s mnohými kapelami od folkových až po palestínsku hiphopovú kapelu DAM. Snažíme sa udržať si otvorenú myseľ a mať skúsenosti s rôznymi žánrami aj mimo Khalas.

Aké sú vaše plány v najbližšej dobe a čo pokladáte sa svoj doposiaľ najväčší úspech.

Náš dosiaľ najväčší úspech bolo víťazstvo na MetalHammer & Orange Golden Gods ako najlepšia svetová metalová kapela spoločne s Orphaned land. V blízkej budúcnosti budeme pracovať na našej tretej nahrávke, z ktorej už máme demo a znie skvelo a omnoho hutnejšie než čokoľvek predtým, čo sme robili, takže sme z toho naozaj nadšení.


Let´s take it from the top. Could you explain, where does your name come from?

The name khalas means enough, our first album is called “Khalas – Ma adesh feha“, which means enough we had it, and that explains the name, we had enough of corrupt politicians, we had enough of fake religious people, we had enough of injustice, we had enough of occupation, we had enough of close minded society, so KHALAS says it all.

For the majority of our readers you are an unknown phenomenon. How could you describe Khalas to them? On your bandcamp, you describe yourself as „System of the down for the belly dancers. “ (Laugh)

lol that’s true, we do like to think about our self as system of a down for belly dancers, because it gives a clear idea of what we do which is Rock and metal riffs blended with middle eastern groves and melodies, while singing in Arabic.

What was your main idea behind the process of forming Khalas? And has it transformed in any way ever since?

Khalas started back 1998, we were a bunch of friends who were in Rock & Metal, and coming from a small Palestinian city, if you were into rock you would know everybody in the small “scene” (there was even no rock scene back then) that how we met, and we were always looking for rock & metal music in Arabic to listen to but we would never find, so we decided to do it our self, we decided to make the music that we want to listen to. And if you compare our first album with the stuff we do today you will find that today we tend to go to heavier grooves and riffs yet at the same time it’s more Middle Eastern.

Your music sounds as rock with a touch of modern metal feeling, enriched with specific melodic patterns, but mainly with traditional folk instrumentation. You are definitely not a typical folk band, but still. Do you feel more as a rock or a folk band?

What we do is actually take the rock & metal music we grew up listening to, put through our middle eastern filters and throw it back to the west, so that’s how you get this combination of metal and middle eastern folk, so yes we do feel we are more of a Rock band than a folk band, cuz we take elements from folk and blended it in our rock’n’roll based music.

Like if you put an electric guitar in Arabic folk music it still folk, same thing the other way around when you take Arabic flute and put in a metal song it stays a metal song 🙂

An interesting insight into little-known metal music scenes was brought out by anthropologist, metalhead Sam Dunn in the documentary Global Metal. Among other countries, he also visited Jerusalem. Bands like Orphaned Land or Salem were given the space to try and familiarize local matters. How would you describe your local scene? If I am not mistaken, you have been on a tour with Orphaned Land.

Actually we did meet Sam shortly in Orphaned Land concert when he was making “Global Metal”, but we did not make it in the movie. For the Palestinian metal scene when we started there was no scene, we had to build it from scratch, it was before the internet and cable TV, and people just would not understand our sound and how to act in a rock concert, the rock and metal scene here is still young, there were some cool bands that came and go through latest years, like Chaos from Nazareth, those guys were great but they don’t exist anymore, there is also a new upcoming band from Ramallah called El Container, there not as heavy but their cool. It’s really hard to build and maintain metal band here, when you don’t have enough facilities to practice and record or the studio engineers who know how to record a Metal album, but we believe thing are gonna change for the better in the upcoming years.

Palestine is unfortunately associated with a dark past and a similarity strained present. Palestinian land is as secret for Jews, just as for Muslims and Christians. How exactly does this fact affect common people and also your music? The sound of Khalas seems to me as a “celebration of life“and eastern temper. You don´t feel the presence of hatred, critique, or negativistic visions in it. Kobi Farhi of Orphaned Land expressed in the above-mentioned Global Metal, that it is them, who want to be the carriers of good news, not the bad ones that have been talked about so aloud.

We do believe that the artist should be a mirror to its society, and songs about love beer and fun are a part of the society no matter how dark is the past, a girl who smile and dance despite the occupation have the same power as the girl who goes out to protests and shouts, they both fight the occupation everyone in its own way, and as Emma Goldman said “If I Can’t dance, I Don’t Want To Be Part of Your Revolution”.

My musical beginnings are associated with extreme music, especially with Florida´s Death. They drew heavily from Eastern melodies as well. Of course, through their interpretation it transformed into a completely different matter. Also a lot of rock or metal genres draw from exotic rhythms and melodies. What is in your opinion the most inspiring aspect of your musical tradition?

We all came from music families and classical Arabic music took a huge part in our childhood, But when you become a teenager you start looking for something else, to rebel, and this is how we got into Metal, But eventually with the years you grow up and get back to the roots and it came very natural to us to blend those two genres that we love the most.

But it is really hard to point out the most inspiring aspect, sometimes it’s the grooves and the rhythms and sometimes it’s the heart full melodies.

As a band, you act like a quartet consisting of percussion, guitar, vocals and bass guitar. However, your music is filled with other musical instrumentation. How do you handle your live or studio performances?

Our live shows change according to the venue and stage in big festivals we would be around 9 people on stage including a Sofi dancer, and in smaller venues we perform with backing tracks that cover the Arabic instruments, In the studio we record everything live with the top Palestinian folk musicians.

Are you a part of other bands – and I mean especially the “non-rock“ ones – who focus primarily on traditional folk music ?

Fadel our drummer plays drums with a Palestinian folk band called “zaman”, Abed the guitarist worked with many bands from folk to the Palestinian Hip-hop group DAM, we try to keep our mind open and experience with different genres out of Khalas.

What are your plans for the near future and what you consider to be your greatest achievement so far?

Our greatest achievement so far would say wining the MetalHammer & Orange Golden Gods award for best global Metal band with Orphaned land. For the near future we are working right now on our 3rd album and the demo’s sound great and heavier than anything we have done before and we are really excited about it.