8.6 C
Slovakia
sobota, 19 septembra, 2020
Home Rozhovory Max Lilja: Väčšinu z toho, čo som skúsil, by nebolo možné spraviť...

Max Lilja: Väčšinu z toho, čo som skúsil, by nebolo možné spraviť tradičnou cestou

 maxresdefault

Slovakia UK
Musicpress:

Čo ťa priviedlo k čelu?

Max Lilja:

“Nie som práve z hudobníckej rodiny, no moji rodičia si zrejme mysleli, žeby to bol skvelý koníček a dali mi možnosť hrať. Začal som s hrou na husle, keď som mal päť a potom som ich v siedmich vymenil za čelo. Asi to bol ten hlbší zvuk čela, ktorý ma k nemu doviedol.”

 
Musicpress:

Aké bolo byť prijatý a študovať na Junior Academy na Sibelius Academy v takom mladom veku? Hral si aj prvé violončelo v Sibelius Academy Symphony Orchestra. Kde vidíš hlavný rozdiel medzi hraním v kapele a v orchestri?

Max Lilja:

“Na čelo som sa začal učiť ako žiak Sibelius Academy a hádam, že som bol dostatočne nadaný, keďže ma v desiatich po iba troch rokoch hrania prijali do Junior Academy. Venoval som sa aj viacerým športom, lyžovaniu, plávaniu a ďalším, no keďže deň má primálo hodín, tak som sa v istom bode rozhodol sústrediť na hudbu. Pokračoval som v štúdiu na Sibelius Academy s výbornými výsledkami, venoval sa komornej hudbe a hral som v orchestroch. V komornej skupinke má každý počuteľný prínos, aj v hudbe samotnej aj v jej tvorbe. Vo veľkom orchestri môžete samozrejme tiež prispieť, no musíte sa hlavne riadiť dirigentom a vedúcich jednotlivých sekcií.”

 
Musicpress:

Kvôli Apocalyptice si zo Sibelius Academy odišiel. Neľutoval si to niekedy?

Max Lilja:

“Keď sme s Apocalypticou začínali, nemysleli sme si, že to bude tak veľké. Rok od roka mi zaberala viac času a energie a chcel som vidieť, kam ma táto cesta zavedie. Bolo to veľmi zaujímavé dobrodružstvo a dúfam, že budem môcť pokračovať v hraní a skladaní a hľadaní nových spôsobom, ako tvoriť. Stále viem hrať i klasicky ale väčšina toho, čo som skúsil, by nebola možná, ak by som sa bol vydal tradičnou cestou. “

 
Musicpress:

Prečo ste si vybrali akurát skladby od Metallicy na prvý Apocalyptica album?

Max Lilja:

“V tom čase sme hrávali nejaké piesne od Metallicy a zopár melódií od Sepultury. Keď nás oslovil Zen Garden, fínsky indie label, a chcel nám vydať album, riešili sme koncept a chceli sme to urobiť čo najjednoduchšie.”

 
Musicpress:

Si z chalanmi v kapele stále v kontakte?

Max Lilja:

“ Iba ak na seba náhodou niekde narazíme. “

 
Musicpress:

Od roku 2007 hrávaš aj na turné s Tarjou. Nakoľko prispievaš pri skladaní Tarjiných pesničiek? Aké to je, ísť s ňou na turné?

Max Lilja:

“Tarja spolupracuje so skupinou skladateľov. Ja do procesu zapojený nie som. Zvyčajne hrám na zopár piesňach albumu a môžem viac menej rozhodovať o svojich častiach. Naživo mám veľmi mnohostrannú úlohu, hrám čelové party, druhú gitaru, orchester, atmosférické prvky, čokoľvek je potrebné, všetko samozrejme na čele. Turné som si vždy užíval, s Tarjou vynikajúco vychádzam a mal som možnosť hrať skvelú hudbu so zopár veľmi talentovanými hudobníkmi. “

 
Musicpress:

Čo môžeme očakávať od tvojho nového albumu? Je výraznou zmenou oproti “Plays Electronica By One Cello”?

Max Lilja:

“Konečne to hlavné! Vízia pre nový album Morphosis vznikla pri finišovaní prvého albumu v 2013. Spočiatku tam bolo viac trip hopu a v priebehu vzniku sa pretvoril na kombináciu štýlov, ktoré na ňom možno počuť. Je trocha temnejší, trocha viac umelecký, hlbší, znie veľkolepejšie, je viac osobný. Piesne som napísal na jeseň 2013, nahrávanie a mixovanie prebehlo v roku 2014. Opäť je to nový level čela a nový level toho, čo všetko sa dá zvládnuť s jediným nástrojom. “

 
Musicpress:

Ako prebiehalo skladanie a nahrávanie?

Max Lilja:

“ Všetky skladby som písal pri jammovaní na čelo. Chcel som nájsť rôzne prístupy k čelu, skúšal som rôzne ladenia, ktoré otvárali nové spôsoby hry. Pomerne dosť som počas toho bol i na turné, takže to bol vcelku intenzívny zážitok. Pri nahrávaní vždy hľadám rovnováhu medzi možnosťami nástroja s pridanou elektronikou a výzvou zahrať to celé na čele. Pre niektoré veci je potrebný klasický prístup a pre iné úplne pretváram originálny sound čela. Užívam si ísť do hĺbky akustických možností, pridávam rôzne analógové efekty a hľadám ten správny zvuk pre všetky party.”

 
Musicpress:

Čím sa tvoja sólová kariéra líši od ostatných projektov?

Max Lilja:

“Nájsť svoj vlastný hlas a správnym spôsobom ho vyjadriť je kľúčové pre každého umelca. Môže to byť duševne veľmi náročné a stresujúce, keďže ten hlas by mal byť čo najčistší a mal by reprezentovať, kým v skutočnosti si. Samozrejme, môžeš napísať piesne, ktoré sú veľmi dobré, no ja sa vždy snažím ísť o čosi hlbšie pri hľadaní svojho skutočného hlasu. Skladanie, produkcia, aranžmány, nahrávanie. Mať všetko pod kontrolou. Sám robiť všetky rozhodnutia, ktoré majú veľký dopad na to, čo poslucháč počuje a cíti. Je to náročné, no v mnohých smeroch poučné a hodnotné. “

 
Musicpress:

Aké je pozadie nápadu elektrického čela?

Max Lilja:

“Ja to vidím ako veľmi prirodzenú evolúciu a súčasť ľudskej zvedavosti. Objavovanie nového je prirodzené a obzvlášť, pokiaľ si umelec. Vidím ako trocha problematický napríklad koncept hudobného vzdelania, ktoré sa sústredí iba na veci priamo súvisiace s prácou hudobníka, namiesto toho, aby vám poskytli aj potrebné prostriedky na hľadanie umelca vo vašom vnútri. Zvuk elektrického čela je holý, keďže tam nie je žiaden akustický zvuk, čo dáva omnoho lepší východzí bod na obmieňanie soundu množstvom efektov. Mne osobne elektrické čelo otvára obrovské spektrum zvukových možností, ktoré využívam vo svojej hudbe. “

 
Musicpress:

Aký je tvoj sólový koncert? Načo presne sa fanúšikovia môžu tešiť?

Max Lilja:

“Keď som pracoval na prvom albume, nepremýšľal som nad tým, ako to robiť naživo. Na živý set som sa rozhodol ponechať aranžmány čo najbližšie albumovým verziám. Snažím hrať naživo najviac, ako to ide a mám aj nejaké backing tracky. Chcem pozornosť ponechať na hudbe a zbytočne to nekomplikovať. Hral som pre sediace i stojace publikum a oboje fungovalo veľmi dobre. Pripravujem sa a skúšam na nadchádzajúce koncerty a tento raz to vyzerá, že urobím i nejaké live verzie songov. Niektoré pesničky sú veľmi hlboké a viac na počúvanie, no sú tam aj piesne, pri ktorých sa môžu ľudia aj vyblázniť a rozhýbať sa. “

 
Musicpress:

V júni zahráš aj na The 21st Annual New Directions Cello Festival v New Yorku a máš tam i workshop, čo máš naň naplánované?

Max Lilja:

“Úprimne, bol som veľmi zaneprázdnený albumom a nemal som zatiaľ veľa času nad tým premýšľať. Čelo scéna ma pozná docela dobre a najmä ako jedného zo zakladateľov Apocalypticy. Naozaj sme svet trocha zmenili. Hral som v mnohých kapelách mnohých žánrov a najmä moja terajšia sólová kariéra mi dala skúsenosti v hre na čelo a tvorbe hudby, ktoré má iba málo ľudí. Takže od toho sa najskôr odrazím. “

 
Musicpress:

Aká je fínska hudobná scéna? Poznám veľa úspešných metalových kapiel, ktoré pochádzajú z Fínska. Ako je to s čelistami?

Max Lilja:

“Fínska hudobná scéna je veľmi rozmanitá. Mali sme veľmi dobrý systém hudobného vzdelávania, bez ohľadu na finančnú situáciu rodičov malo takmer každé dieťa možnosť začať hrať na nejaký nástroj. To bolo štartovacou pozíciou pre mnohé kapely a hudobníkov, ktoré dnes poznáme. Nanešťastie, často sa vyskytujúca zlá ekonomická situácia sčasti zničila tento systém. Level čelistov bol vo Fínsku odjakživa veľmi vysoký a stále sa drží.”

 
Musicpress:

Kto je tvojou najväčšou inšpiráciou, čo sa hry na čelo týka a v hudbe vo všeobecnosti?

Max Lilja:

“Moja inšpirácia pochádza zo života samotného, zo všetkého dobrého i zlého. Väčšinou sa snažím hudbu nechať diať sa bez prílišného analyzovania. Nikdy som nemal nejakých idolov, no osobne mi pripadá, že ako hudobníci starnú, ich hlasy sa stávajú mnohovravnejšími.”

 
Musicpress:

Hráš aj na nejakom ďalšom nástroji?

Max Lilja:

“ Študoval som aj hru na klavír a využívam to pri skladaní a občas hrám iba tak pre potešenie, no už nie tak dobre.”

 
Musicpress:

Aké máš plány do budúcnosti?

Max Lilja:

“Už mám v podstate víziu pre tretí album a dúfam, že budem môcť odohrať viac sólo koncertov a vytvoriť viac hudby vo všetkých jej krásnych mnohostranných podobách. “

 
Musicpress:

What or who brought you to cello?

Max Lilja:

“I’m not from a very musical family but I guess my parents thought music would be a good hobby and gave me the opportunity to play music. I started with violin when I was five and then switched to cello in age of 7. I guess there was something in the deeper sound of the cello that brought me to it.”

 
Musicpress:

What was it like to be accepted and study at Junior Academy of Sibelius Academy at such a young age? You also were a principal cellist at Sibelius Academy Symphony Orchestra. Where do you see the main difference between playing in a band and in an orchestra?

Max Lilja:

“I started taking cello lessons as a practice pupil in the Sibelius-Academy and then I guess I was quite talented as in the age of 10 only after 3 years of playing I was accepted to the Junior Academy. I was also doing quite a lot of sports, skiing and swimming and more, but due to the limited hours a day, at some point decided to focus in music. I then continued my studies at the Sibelius-Academy with very good degrees, playing chamber music and playing in orchestras. A small chamber music ensemble is kind of a band where everybody has an audible voice, both in music and in the process of making it. In a big symphony you can of course put your own musical input but you need to follow the conductor and the section leaders. “

 
Musicpress:

You dropped out of Sibelius because of Apocalyptica. Haven’t you ever regret it?

Max Lilja:

“When we started Apocalyptica we didn’t think it’s going to be big. Year by year it started to take more time and energy and I wanted to see where that road takes me. It’s been a very interesting journey and I hope I can go on and on playing and composing and finding new ways to make music. I can still play classical music and most of what I now experience would not have been possible if I would have gone the traditional way.”

 
Musicpress:

Why did you choose Metallica songs for your first Apocalyptica album?

Max Lilja:

“At the time we had played some Metallica songs and a few Sepultura tunes. When Zen Garden, the Finnish indie label, approached us and wanted to make the album we talked about the concept and wanted to keep it simple.”

 
Musicpress:

Are you still in contact with other guys from the band?

Max Lilja:

“We communicate if we accidentally meet. “

 
Musicpress:

) You also play on tour with Tarja since 2007. How much do you contribute to the composing process of Tarja’s songs? What is it like to be on tour with her?

Max Lilja:

“Tarja works with a group of songwriters. I’m not involved in the process. I usually play in a few tracks in the albums and pretty much can decide my parts. For the live shows I have a very versatile role, I fill in the empty spots as a cello, second guitar, orchestra, atmospheres, what ever is needed, all played on cello, naturally. I’ve always enjoyed touring, she is easy to get along with and I’ve a chance to play good music with some very talented musicians. “

 
Musicpress:

What can we expect from your new album? Will there be a big difference from ”Plays Electronica By One Cello”?

Max Lilja:

“Finally to the point…! I got the vision for the new album Morphosis in the final steps of making the first one in 2013. Initially it was more trip hop like and during the process morphed into the combination of styles what we now hear. It’s a bit darker, a bit more artistic, deeper, bigger sounding, more personal. I wrote the songs in the fall 2013, recorded and mixed in 2014. It’s again a new level of cello and new level of what can be done on only one instrument.”

 
Musicpress:

What was the composing and recording proccess like?

Max Lilja:

“I wrote all the songs on jamming on cello. I wanted to find different approaches to the instrument, tried different tunings to open for new ways to play. I was touring quite a bit during the process what made it quite intense. In recording I’m always balancing in between the possibilities of the instrument added with the electronics and the challenges of doing it all on cello. For some lines a very classical approach is needed and for some others I completely reform the original cello sound. I really enjoy going deep into the sonic possibilities, tweekking the knobs of analog effects and finding the right sounds for all the parts. “

 
Musicpress:

How is your solo career different from your other projects?

Max Lilja:

Finding your own voice and the right way to output is the key thing for any artist. It can be mentally quite hard and stressful as the voice should be pure and represent what you really are. Sure, you can write songs and they can be very good but I always try to go a little bit deeper in finding my true voice. Composing, producing, arranging, performing, recording. Being in control of everything. Making all the decisions that all have a great influence on what the listener will hear and feel. It’s challenging but in many ways very educating and rewarding.“”

 
Musicpress:

What’s the background behind the idea of electrified cello?

Max Lilja:

I see it as a very natural part of evolution and as a part of human curiosity. Disvocering new is natural and especially if you an artist. I see it a little problematic that f.e. the concept of music education is to only provide tools to work as a musician instead of also providing tools in finding the artist inside you. The sound of electric cello is dry, as there is no acoustic sound, that gives a much better starting point to modify the sound with variety of effects. For me the electrified cello opens up the huge spectrum of sonic possibilities that I utilize in my music.“ “

 
Musicpress:

What is your solo show like? What exactly can fans look forward to?

Max Lilja:

“ When I was making the first album I was not thinking at all how to make it live. For the live set I decided to keep the arrangements as close to the album versions as possible. I try to play live and loop as much as I can and then have some backing tracks. I want to keep the focus in music instead of making it a clinic. I’ve played for seated and standing audience and both seem to work well. I’m rehearsing for the upcoming shows right now and looks like this time I’ll do some live versions of the songs. Some of the songs are very deep and more for listening but there is also songs where folks can hang and move the body!”

 
Musicpress:

You are also playing at The 21st Annual New Directions Cello Festival in New York in June and you also have a workshop there, what have you planned for it?

Max Lilja:

“Honestly, I’ve been very busy with the album and didn’t have so much time to think about that yet. The cello scene knows me quite well and especially from being one of the founders of Apocalyptica. We really changed the world a bit. I’ve played in many bands with many styles and especially my recent solo works have given me experience in the field of cello and in the music making process that not many have. I guess I start from that. “

 
Musicpress:

What is the music scene in Finland like? I know many great metal acts that come from Finland. How is it with cellists?

Max Lilja:

“The Finnish music scene is very varied. We had a very good music school system where, regardless of their parents financial situation, almost every kid had an opportunity to start playing an instrument. That has been a starting point for many of the bands and musicians we now know. Unfortunately the frequently occurring bad economical situations have partly destroyed the system… The level of cellists has always been very high in Finland and it still holds. “

 
Musicpress:

Who is your biggest inspiration when it comes to cello and music in general?

Max Lilja:

“My inspiration comes from the life itself, from all the good and bad. Mostly I just try to let the music happen without analyzing it too much. I never really had any idols… but for me it seems that the older the artists get the more meaningful their voices get. “

 
Musicpress:

Do you play any other instrument?

Max Lilja:

“I studied piano at the Academy and use it for some composing and occasionally play for fun but not well anymore…”

 
Musicpress:

What are your other future plans?

Max Lilja:

“I already kind of have a vision for my third album… and I hope I can play more solo shows and make some more music in all it’s beautifully versatile forms. “

 

 

 

VYBERÁME

audio electronics live – Konvergencie 2020

Spojením vážnej a elektronickej hudby sa v Slovenskom rozhlase začína ďalší ročník festivalu komornej hudby Konvergencie – na dnešnom koncerte zaznejú diela od Giovanniho...

Avishai Cohen odstartoval letošní ročník Jazz festu Brno

Brnu známý a oblíbený jeruzalemský rodák Avishai Cohen otevřel letošní zpožděný ročník Jazz festu Brno. Díky pandemii...

Zbigniew Lewandowski – profilový album legendárneho poľského bubeníka

V 80. rokoch Zbigniew Lewandowski, bubeník okrem iného známy aj z kapiel Crash a String Connection, viedol svoje vlastné...

Struny Podzimu dnes otvorí Avishai Cohen na streche Lucerny

Dnešným dvojkoncertom (18:00 a 20:00) izraelského kontrabasistu Avishai Cohena na streche Lucerny sa začína festival Struny Podzimu.

Martin Chrobák a John Prine

Pesničkár Martin Chrobák nakrútil videoklip k skladbe Na konci leta – coververzia Summer´s End od nedávno zosnulého amerického hudobníka Johna Prinea – ktorá...