8.6 C
Slovakia
štvrtok, 25 júla, 2024
spot_img

Personal Spaces – Pri inštrumentálnej hudbe má tvoje vedomie viacej priestoru sa sústrediť na samotnú hudbu

spot_img

Trenčianska kapela Personal Spaces tvorí inštrumentálnu hudbu s prvkami art rocku, post rocku, kraturocku a psychedélie. Pohrávanie sa s prelínaním žánrov súvisí aj s tým, čo majú ako poslucháči aj aktívni hudobníci napočúvané. O vzoroch a inšpiráciách, o budovaní si vlastného prejavu, ktorý vyústil do albumu Tiberghien, ako aj o pôsobení inštrumentálnej hudby na vedomie ľudí, sme sa rozprávali s Mišom Berecom z kapely Personal Spaces. Kapela vystúpi spoločne s americkou inštrumentálnou skupinou Grails 6. októbra na bratislavskom Pink Whale. Vstupenky na tomto mieste.

Už onedlho vystúpite na koncerte s americkou inštrumentálnou skupinou Grails. Čo vás na ich hudbe tak fascinuje?  Čo hovoríte na ich nový album?

Na ich hudbe ma fascinuje rozmanitosť, nie sú oklieštení žánrovo ale vedia zabrdnúť do elektroniky, psychedélie, počuť tam rôzne orientálne vplyvy atď.  Priznám sa, že som ich nový album ešte nepočul celý, musím to napraviť (smiech). Zatiaľ som počul len dva single, ktoré vyšli pred vydaním albumu.

Na jednej strane hovoríte je vždy pre žánrovú kapelu dôležité, ak nie vymedziť, tak aspoň nie úplne kopírovať svoje vzory a obľúbených interpretov, ale asi sa nedá úplne vyhnúť všetkým inšpiráciám, ktoré hudobník počúva a vníma. Ktoré vplyvy na vás ako kapelu najviac vplývali pri vašej staršej aj novšej tvorbe?

Myslím si, že tým, že človek počúva veľa hudby, nalepí sa na neho inšpirácia, ktorú dokáže potom využiť pri svojej tvorbe. Bez toho to asi nejde. Celá tvoja tvorba je podľa mňa vždy zlepenec toho, čo počúvaš. Čo sa týka starších a novších vplyvov to boli určite Please The Trees, Mogwai, Godspeed You! Black Emperor, Tomáš Palucha, Grails, Earth, Slowdive a mnoho iných.

Ako to máte v kapele Personal Spaces čo sa týka budovania si svojho charakteristického zvuku a svojho publika?

Nemyslím si, že si nejako budujeme svoje publikum. Máme pár kamarátov stálic, ktorý chodia častejšie na naše koncerty keď hráme vo svojom okolí ale vždy poteší, keď hráš pred novými tvárami a občas sa niekto pristaví s tým, že sa mu to páčilo..Vieš, že to malo zmysel. A k budovaniu zvuku len toľko, že mňa osobne to prestalo baviť asi pred troma rokmi, kedy som si kúpil naposledy nový pedál. Nebaví ma ten fetiš okolo pedálov. Mám rád jednoduchosť.

Ako dlho vznikala EP doska Tiberghien? Chceli ste sa na nej viac posunúť nielen v žánrových mantineloch, ale aj viac experimentovať so zvukom a formou pri tvorení jednotlivých skladieb?

Ja si vôbec nepamätám, koľko sme ju nahrávali ale viem, že to trvalo dlhší čas. Nahrávali sme ju svojpomocne na skúšobni a najviac sa nad tým potrápil náš gitarista Fuxi, ktorý to mixoval a musel trpieť naše neustále pripomienky, keď sa nám niečo nepáčilo. V niektorých skladbách sme museli pred nahrávaním doladiť alebo pretvoriť formu, skúšať nové zvuky a vymýšľať aranže tak aby sme s tým boli všetci spokojní a zapojili sme aj synthy, ktoré budú v novších skladbách počuť viac.   

V čom je pre vás inštrumentálna hudba oslobodzujúca a v čom naopak limitujúca?

Oslobodzujúca je v tom, že mi príde veľa krát farebnejšia ako hudba so spevom. Tvoje vedomie má viacej priestoru sa sústrediť na samotnú hudbu a nič ťa pritom neruší. Ale záleží od rôznych žánrov a okolností, kedy si ju pustíš. Limity má tiež, ale to záleží kde alebo v čom ich hľadáš. To má každý inak.

Často môže byť pre inštrumentálne kapely veľmi inšpirujúce obrátiť sa do sveta vážnej hudby, ktorá tiež pracuje s obrazotvornosťou aj abstraktnosťou. Ovplyvňuje vás vážna hudba a čím?

Dovolím si povedať, že áno, svojou orchestrálnosťou a skĺbením monumentálneho s minimalistickým.

A čo filmová hudba? Ovplyvňuje vás? Práve Grails sa preslávili tým, že robili sountracky k tzv. neexistujúcim špionážnym filmom. Ak by ste mohli urobiť nejaký soundtrack, k čomu by to bolo?

Soundtracky máme radi. Mogwai sú v tomto géniovia. Soundtrack k seriálu Les Revenants považujem za ich najlepší album. Minimalistické motívy s vážnou atmosférou sa k tomuto sci-fi seriálu dokonale hodia. Odporúčam.  My sme v podstate soundtrack už tak trochu spravili. Naše EP Tiberghien je poctou bývalému textilnému areálu Merina, kde tvoríme a máme skúšobňu už niekoľko rokov. Tiberghien je starý pôvodný názov Meriny. Dnes ju odvial z veľkej časti čas a developer, ktorý zbúral pamiatkovo chránené budovy a postavil tu Kaufland a MCDonald.

Vaša kapela pochádza z Trenčína, z mesta, ktorý sa preslávilo festivalom Pohoda, mňa však zaujíma, aká je v Trenčíne hudobná scéna a ako jej môže pomôcť účasť na iniciatíve Európske hlavné mesto kultúry. 

V tomto ohľade sa to v Trenčíne celkom rozbehlo, organizujú sa tu rôzne workshopy a koncerty pre kapely ako napríklad garáž alebo workshop, ktorý organizovalo Kultúrne centrum Hviezda, ktorého sme boli sami súčasťou. V podstate to boli zároveň showcase koncerty, kde ste mali možnosť ukázať svoju hudbu rôznym ľuďom z hudobného priemyslu. Takže podpora tu určite je. Dúfam, že to nebude len jednorazová záležitosť ale stane sa to pravidelnou súčasťou kultúry mesta, pretože to môže pomôcť aj začínajúcim kapelám.

Mohlo by ťa zaujímať

Simona Šaturová – V piesni má každé slovo, každý nádych, každá čiarka svoj význam a interpret musí využiť tieto možnosti na maximum

V jednom rozhovore ste spomínala, že máte rada harmóniu a vyváženosť. Vo svete vážnej hudby, by poslucháč očakával práve takéto naplnenie, ale je to rôznorodý svet...

Jan Rokyta ml. – Súčasná hudba má v Holandsku väčšiu prioritu, v Strednej Európe si zase viac ceníme jej históriu

Už onedlho vystúpite na festivale Pro Musica Nostra. Vraciate sa často na Slovensko?Veľmi pravidelne – jednak v rámci už pätnásť rokov trvajúcej spolupráce so súborom...

Cello Republic – Vážna hudba má výhodu aj nevýhodu v tom, že spracováva zložitejšie prežívanie a na to je potrebné mať vyhradený nejaký čas

Petr Špaček (violončelo), Jan Zemen (violončelo), Matěj Štěpánk (violončelo), Ivan Vokáč (violončelo) sú štyria violončelistu, ktorí tvoria kvarteto Cello Republic a prepájajú vážnu hudbu s ďalšími...

Dušan Šuster alias Marakama Planet – Tri, štyri minúty udržíte pozornosť, preto som urobil housový album v koncentrovanej podobe

Marakama Planet je projekt Dušana Šustera, v ktorom sa prediera húštinou house music. K tomuto žánru sa stavia z rôznych uhlov pohľadu – či...