8.6 C
Slovakia
piatok, 27 novembra, 2020
Festivaly Brutal Assault a čierne kone line-upu (1.časť)

Brutal Assault a čierne kone line-upu (1.časť)

autor: Radoslav Lakoštík

Carpenter Brut

Festival Brutal Assault sa najčastejšie zvykne označovať ako festival extrémnej gitarovej hudby. Bezpochyby sa dá s týmto tvrdením súhlasiť, avšak v priebehu 5 dní ponúka aj množstvo skupín, ktoré sa možno nevymykajú prívlastkom extrémny, na druhej strane však estetickou paletou presahujú metalový či rockový rámec. Pozrime sa na niekoľko ohlásených skupín, ktoré môžu pôsobiť ako príjemné spestrenie či prekvapivé hudobné stretnutie v prevahe death, black, thrash metalu či hard coru.

Jedným z najokateších dramaturgických odbočiek bude tento rok reprezentovať francúzsky Carpenter Brut – frenetický synthwawe v závoji vizuálov inšpirovaných béčkovou hororovou a akčnou kinematografiou. Všetko v nádychu potemnelej retro estetiky. Ak ste sa po minulé ročníky tešili z vizuálne nabitej show Perturbatora, tento rok by ste si nemali nechať ujsť Carpenter Brut. A ak ste sa s týmto menom nestretli, za všetko hovorí aj ich účasť na festivaloch ako je dánsky Roskilde. Obdobným, ale možno kúsok surovejším a mysterióznejšie ladeným bude aj performance americkej elektronickej synthwave dvojice Gost.

Carpenter Brut – Turbo Killer

Z úplne iného hudobného pozadia vzišla oživšia nórska skupina Ved Buens Ende. Na Brutal Assaulte exkluzívne zahrajú jeden zo 4 plánovaných koncertov v roku 2019. Priekopníci tzv. avantgardného „ino“ metalu majú na konte iba jediný plnohodnotný album Written In Waters z roku 1995, no zato obrovský ohlas a kredit vo sfére odvážneho metalového experimentu. Album Written In Watters vznikol v období, keď v extrémnom metale bol ešte obrovský priestor, kam rozpínať (ne)žánrové mantinely.

Najsilnejšou esenciou je black metal, avšak hraný s kumštom, citom pre jazz, jeho voľnú synkopovanú rytmiku a vlastne akýkoľvek vplyv, ktorý sa snúbi s autorským zámerom tvorcov. Neprekvapí, že členovia Ved Buens Ende sa angažovali v skupinách ako Dødheimsgard, Emperor, Satyricon, Arcturus, Ulver, Virus, či napríklad Manes, ktorých budete mať možnosť rovnako vidieť na 24. ročníku festivalu Brutal Assault.

Ved Buens Ende – Written in Waters

Ak sa nám Európanom niečo z povrchného sledovania zdá, tak azda to, že Japonsko je krajina, kde bizár a extrém naberajú úplne iný rozmer. Japonský „brutal orchestra“ Vampilia je objav presne z tejto kategórie. Spoločným menovateľom ich hudby je metalový výraz, ale výsledný mix najviac asociuje obraz našich mozgov pod vplyvom neustálej informačnej záplavy. Vampilia je metalovým zlepencom, ktorý nechce dlho zotrvať na žiadnom žánrovom fronte.

Vampillia zdá sa,  rozohrali svoju hru úplne jasne a tá spočíva vo vyhranenej nerozhodnosti, rozháranosti a eklektickosti. Pri tomto interpretovi nemôžete zostať chladní. Buď sa necháte očariť kaleidoskopickými víziami alebo vám spôsobia závrat a vkusové nevoľno.

Vampillia – Winter Ash from Happiness brought by endless sorrow