8.6 C
Slovakia
piatok, 27 novembra, 2020
Festivaly Dvadsať rokov prestížneho berlínskeho festivalu CTM

Dvadsať rokov prestížneho berlínskeho festivalu CTM

Dve desaťročia existencie podujatia je dobrou zámienkou k bilancovaniu. Ak sa však zaoberáte novými médiami a novými formami umenia, ani nemáte chuť spomínať, ale chcete sa pozerať dopredu.

To je aj prípad CTM festivalu, ktorého tohtoročnou témou je vytrvalosť (persistence). Tá zdobí mnohých umelcov s nebežnou produkciou. Organizátori podujatia sa zamysleli nad tvorivým procesom a jeho účinkom na spoločnosť – niekedy nedostatočne akceptovateľným v čase a priestore, ale s dlhodobým dosahom. Príležitosť okrúhleho výročia im dáva dôvod na zamyslenie.

Festival potrvá od 25. januára až do 3. februára a zameria sa na koncerty, výstavy, prednášky, performance a uskutoční sa na rôznych miestach v Berlíne.

Zložitá geopolitická situácia zmietajúca sa v populizme, náraste extrémizmu a nezodpovedných aktov voči životnému prostrediu, motivuje účinkujúcich upozorňovať na problémy modernej civilizácie. Z Veľkej Británie príde Gazelle Twin s albumom Pastoral, na ktorom kritizuje brexit a sebeckú politiku uzatvárania sa pred svetom.

Prepojenie francúzskej a britskej kultúry je zosobnená v diele bretónskeho rodáka, gajdoša Erwana Keraveca s prelínaním tradičnej a súdobej hudbe, na ktorom spolupracoval s Wolfgangom Mittererom a Susumom Yoshidom.

Gazelle Twin – Hobby Horse

Vplyv technológií na tradičnú kultúru skúma iránsky hudobník Khyam Allami, ktorý vyvinul softvér Comma na preskúmanie arabských stupníc s využitím pre súčasnú elektronickú hudbu. Fokus na iránsku scénu je výsledkom spolupráce s festivalom SET a v Berlíne sa predstavia dva projekty pod ich záštitou: noise techno duo Temp Illusion sa pretne s akustickým ansámblom Rabiha Beainiho a Pouyia Pouramina, zaujme aj kolaborácia parížskeho dua 9T Antiope a vizuálneho umelca Rainera s ich spoločným dielom Nocebo.

Temp Illusion – Trigger

Pocta priekopníčke Maryanne Amacherovej a jej experimentom so zvukom prichádza od Thomasa Ankersmita v trojrozmernej kompozícii Perceptual Geography. Boj za akceptovanie práv sexuálnych menšín sa odráža v projekte Endless Power, za ktorým stojí hudobník Lotic a vizualista Emmanuel Biard.

Práva vytláčaných Indiánov reprezentuje jedna z najvýznamnejších inštrumentálnych hiphopových skupín A Tribe Called Red s aktuálnou nahrávkou We Are the Halluci Nation. To je len niekoľko zatiaľ oznámených interpretov z tohtoročného programu, ktorý je venovaný téme vytrvalosť.