8.6 C
Slovakia
piatok, 23 apríla, 2021
Home Novinky Anna von Hausswolff skúma hranicu medzi životom a smrťou na novej nahrávke

Anna von Hausswolff skúma hranicu medzi životom a smrťou na novej nahrávke

ANNA VON HAUSSWOLFF All Thoughts fly

Na obale piateho albumu švédskej skladateľky a interpretky Anny von Hausswolff sa nachádza socha démona podsvetia Orcusa z talianskeho parku Sacro Bosco. Autorkou coveru je Tina Damgaard.

Piaty štúdiový album švédskej hudobníčky Anna von Hausswolff je prekvapením. Odmlčaním spevu a prenesením jeho éterickej pôsobnosti na chrámový organ. Po jeho vypočutí panuje množstvo podnetov, no najmä zistenie, že Anna každou novou nahrávkou posúva svoj zvuk, prejav a možnosti svojej interpretácie. Z témy nového albumu All Thoughts Fly mrazí.

Pochádza z umeleckej rodiny, jej otcom je známy švédsky skladateľ, konceptualista a kurátor Carl Michael von Hausswolff. Odmalička tak mohla nasávať umenia a premýšľať nad spôsobmi, ako s ním zaobchádzať nekonvenčne a popritom spracovávať z rôznych epoch zabudnuté princípy a vynovovať nimi svoju prácu.

Anna von Hausswolff za desať rokov vydala päť albumov. Od prvého Singing From the Grave k poslednému vydanému v tomto roku, All Thoughts Fly, ušla veľký kus cesty – transformovala sa od neoklasického art popu až k experimentálnej polohe. A to v takej, v ktorej by mohla pretnúť pupočnú šnúru medzi svojím silným altovým hlasom a sónickou hrou sprievodnej kapely.

Verím, že tento park prežil nielen vďaka svojej kráse, ale aj kvôli ikonografii, keď bol oslobodený od predvídateľných myšlienok a ideálov. Ľudia, ktorí postavili tento park, pri ňom uvoľnili svoju predstavivosť a myslenie. All thoughts fly je snaha vyjadriť pocity, ktoré vo mne toto miesto vyvoláva – anna von hauswolff

Nové kompozície sú bez vokálov, iba čisto inštrumentálne, nahraté na chrámovom organe. Umelkyňa si zvolila organ, ktorý sa nachádza v gotickom chráme Örgryte New Church v Göteborgu. Absenciu spievaných partov nahradila pohrávanie sa s registrami vyšších polôh. Kreovať výsledný zvuk jej pomohol zvukový inžinier a hudobník Filip Leyman.

Tým aj korešponduje pochmúrnosť celej nahrávky prichádzajúca s témou smrti.  Anna von Hausswolff bola uchvátená prostredím posvätného hája Sacro Bosco, o ktorom sa viedli špekulácie, či nie je pomníkom zosnulej manželky vojvodu Piera Francesciho Orsiniho. Ten ho nechal postaviť na návrh architekta Pirra Ligoria a postupne do neho pribúdali ďalšie a ďalšie sochy – mnohé z nich mali symbolizovať zármutok z odchodu blízkeho človeka aj hrôzy vojnového besnenia či stvárnenie mytologických postáv.