
Vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu sa 13. decembra predstaví významný klavirista Ivan Šiller. Jeho sólový klavírny recitál ponúkne nahliadnutie do tvorby osobností maďarskej hudby, Franza Schuberta, Luciana Beria aj mladého slovenského skladateľa Martina Jánošíka. Vstupenky sú v predpredaji na stránke in-music.sk.
Ivan Šiller je precízny interpret a premýšľajúci dramaturg, ktorý svoje koncerty vždy pripravuje v dobových a kontextových súvislostiach. Každé jeho živé vystúpenie je výnimočnou príležitosťou zažiť široké spektrum jeho výrazových prostriedkov a dramaturgickú logiku aj v podobe rôznych prekvapení.
Takýmto bude nepochybne aj jeho vystúpenie 13. decembra 2025 o 19:00 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Návštevníci koncertu budú môcť počuť diela, ktoré nie sú u nás často uvádzané, no napriek tomu majú dôležité miesto v dejinách stredoeurópskej hudobnej tradície.
Jeho hudba je nesmierne bohatá na harmóniu i rytmus a preteká živým pulzom – rovnako ako v skladbách Rumunský tanec č. 1, Šesť tancov v bulharskom rytme či v Dallam elloszta (záverečná III. časť cyklu Mikrokozmos), v ktorých Béla Bartók využíva rytmické a melodické prvky ľudovej hudby a transformuje ich do modernej klavírnej formy.
Dokázal z nich vyťažiť výraznú zvukovú expresívnosť, pričom klavír v jeho podaní často nadobúda aj perkusívny charakter.
Na koncerte zaznejú aj diela dvoch výrazných osobností maďarskej kompozičnej školy. Od Györgyho Kurtága to budú skladby Kettõsfogások – Dvojzvuky a tri hudobné pocty: Hommage à Schubert, Hommage à Farkas Ferenc a Hommage à Eötvös Péter.
Práve poslednú z nich venoval takmer storočný skladateľ – ktorý toto pozoruhodné jubileum oslávi vo februári 2026 – svojmu mladšiemu kolegovi Péterovi Eötvösovi, zosnulému v minulom roku.
Obaja autori vychádzali zo stredoeurópskeho hudobného dedičstva, v ktorom pre nich zohrával zásadnú úlohu Béla Bartók. Jeho odkaz každý z nich pretavil do vlastného kompozičného jazyka a výrazových prostriedkov. Kurtág dlhodobo inklinuje k malému formátu – k hutným, koncentrovaným miniatúram, v ktorých pracuje s extrémnou zvukovou úspornosťou a jemnými gestami.
Eötvös ako skladateľ a dirigent naopak nachádzal prirodzený priestor vo väčších koncertných a javiskových formách, ktoré využíval na rozvíjanie komplexných zvukových architektúr a priestorovej dramaturgie.
Vypočuť si od neho bude možné skladby Dances of the Brush-Footed Butterfly (Tance štetconohého motýľa) a Erdenklavier – Himmelklavier in memoriam Luciano Berio (Version I) – Pozemský klavír – Nebeský klavír, ktorým si uctil talianskeho skladateľa Luciana Beria.
V zrkadlení s týmto dielom bude zaujímavým zážitkom aj Beriova kompozícia Erdenklavier (Pastorale, 1969) – Pozemský klavír, čím sa vytvorí hudobný dialóg medzi oboma autormi, ktorý odhaľuje rozdielne prístupy k tvorbe klavírneho zvuku.
Svojím blahoželaním k blížiacej sa storočnici G. Kurtága sa pripojí aj mladý slovenský skladateľ Martin Jánošík skladbou Happy Birthday György Kurtág, ktorú doplnia ďalšie bagately – Sostenuto, rubato ma non troppo, Oranžový dážď a Pre Ivana, v ktorých autor reflektuje súčasnú európsku hudobnú modernu.
Vynechať pri sólovom klavírnom recitáli Franza Schuberta by bola veľká škoda, preto Ivan Šiller zaradil do programu Klavírnu sonátu a mol, D 784. Toto dielo vypovedá o skladateľovom najťažšom životnom období, poznačenom zhoršujúcim sa zdravím, narastajúcou spoločenskou izoláciou a s nimi súvisiacimi úzkosťami.
V sonáte sa odráža rezignácia aj odhodlanie pokračovať v tvorbe – znázornené striedaním lyrických aj expresívnych pasáží, ale aj prostredníctvom pre Schuberta netypickej harmonickej a dramatickej úspornosti.
Koncert podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy. S finančným príspevkom Hudobného fondu. S podporou SOZA.













