
Juraj Valčuha bude dirigovať Slovenskú filharmóniu na koncertoch 1. a 2. mája v Redute. K nášmu telesu sa pripojí Slovenský filharmonický zbor a francúzska sólistka Marie Perbos.
Hudobný riaditeľ Houston Symphony a mimoriadne vyťažený dirigent Juraj Valčuha sa rád vracia do Reduty. Už po tretíkrát prijal ponuku dirigovať Slovenskú filharmóniu. Toto spojenie vždy sľubuje mimoriadne vysoký umelecký zážitok – najmä pri štvrtkovom (01. máj) a piatkovom (02.máj) atraktívnom programe, ktorý prepája francúzsky a ruský repertoár.
Na úvod zaznie Žalm 47 pre soprán, miešaný zbor, organ a orchester Florenta Schmitta. Hoci vychádza zo starozákonného Žalmu 47, svojím exaltovaným charakterom a spracovaním má skôr svetský než liturgický výraz. K Slovenskej filharmónii sa pridá Slovenský filharmonický zbor v naštudovaní zbormajstra Jana Rozehnala a hosťujúca francúzska sopranistka Marie Perbost.
Hoci nie sú dochované záznamy, že by sa F. Schmidt stretol s ruským skladateľom Igorom Stravinským, nepochybne o sebe vedeli. Stravinskij žil a tvoril v Paríži v rokoch 1910 až 1939, kedy bol Schmit dlhoročnou súčasťou parížskeho hudobného života.
Schmitt predznamenal v práci s orchestrálnym zvukom to, čo neskôr Stravinskij rozvíjal aj vo svojich baletoch. Podobne ako v Schmittovom diele aj v uvedenej baletnej partitúre Bozk víly / La Baiser de la fée. Divertimento nechýba motív vyššej moci, ktorej určený osud nevieme zmeniť.
Parížska hudba ovplyvnila aj ďalšieho ruského skladateľa, Sergeja Prokofieva. Podobne ako Stravinskij, aj on hľadal inšpiračné zdroje medzi tradičnými hudobnými postupmi a novými inovatívnymi skladateľskými technikami so scénickým prevedením.
V balete Popoluška, z ktorého zaznie v koncertnom prevedení suita, skladateľ veľmi expresívne pracuje s orchestrom, harmóniou a dynamickými kontrastmi.