8.6 C
Slovakia
štvrtok, 22 októbra, 2020
Home Novinky Prehľad slovenských interpretov - čím zaujmú svet po Eurosonicu?

Prehľad slovenských interpretov – čím zaujmú svet po Eurosonicu?

Najväčší fokus na československú hudobnú scénu skončil. Malebné prístavné mestečko Groeningen sa stalo na pár dní domovom najväčšej slovenskej výpravy. Čím môže slovenská hudba ďalej vo svete zaujať? Pripravili sme pre vás krátke analýzy.

Isama Zing – Muž mnohých pseudonymov, umelec viacerých tvárí. Asi najviac sa približuje trendom v alternatívnej elektronickej hudbe a popritom je stále dostatočne originálny. Tmavé cestičky lemuje deštrukciou dopredu nahraných zvukov, s ktorými pracuje na klubovej úrovni. Holanďania ocenili jeho syntézu hravosti a temnoty. Sme zvedaví na premenenie jeho skladateľského potenciálu. Vieme si ho predstaviť na soundtrackoch, v kluboch ako berlínsky Tresor aj v rôznych multimediálnych projektoch.

Isama Zing – Osso live 2018

Autumnist – Páni v stredných rokoch, ktorých úspech našiel pripravených. Nie všetko dobré sa musí odohrávať v Bratislave. Zaujímavé veci sa robia aj v regiónoch, v tomto konkrétnom prípade v Trenčíne, odkiaľ pochádza väčšina hudobníkov z Autumnist. Živé nástroje a elektronika v umne prepojenej kombinácii s delikátne premysleným koncertným konceptom. Vedia zahrať v divadelných sálach, dokážu zhypnotizovať tmavé kluby a presvietiť aj rôzne medziodborové podujatia vďaka rafinovanej vizuálnej projekcii. Skúseností členov Autumnist z iných kapiel sú bohaté a rôznorodé. V ich spoločnej tvorbe cítiť splynutie viacerých žánrov a štýlov. To je súčasný svetový trend: byť nadžánrový a fusion.

Autumnist – A Distant Speck

Katarína Máliková – Éterickosť a mystickosť, ktorá zdobí islandské kapely, ľudí fascinuje. Islandská hudba stále vzrušuje, ale hľadajú sa nové krajiny. Také Rumunsko alebo Bulharsko vie predať svoje ľudové tradície aj v novom zvuku. Esenciu našej hornatej krajiny a folklóru sa snažili premodelovať viacerí, kto si však dnes spomenie na Sui Vesan, ale Katka Máliková to uchopila a namiešala do atraktívnej podoby v správny čas. Partitúry diela Pustvopol jej síce dali zabrať dlhý čas, no výsledok stojí za to. Melancholické sláčikové trilkovanie, tmavý zvuk fláut s Katkiným nadpozemským – horehronským spevom – to je obdivuhodná kombinácia. Hoci sa chce Katka pohnúť smerom k dark šansón a viac tiahne k elektronike, world music, vo svete stále rezonuje a ešte bude rezonovať.

Katarína Máliková – Nová krajina

Tittingur – Nie sú až tak známi, čo je výhoda aj nevýhoda. Môžu si viac dovoliť a nejsť iba na istotu. Prepojenie noise, ktoré sa hodí do A4ky, s techno beatmi lahodiace v Subclube, tvorí originálny mix.  Vo svete je dopyt po hudbe, na ktorú viete tancovať aj ju pozorne počúvať a vnímať. Dominik a Matúš spravili kus poctivej producentskej práce a ich techno sa miestami približuje až niekde k Brianovi Enovi. Ideálne sú pre nich industriálne priestory a hodia sa viac na koncert ako na afterparty. Vieme si ich predstaviť na festivaloch typu REWIRE.

Tittingur – Serac

Nvmeri – Moderný soul s prepracovanými aranžmánmi, ktorý však naživo stále nevie pretaviť štúdiovú rafinovanosť na maximum. Pišta Kráľovič má unikátnu farbu hlasu, a keby zapracoval na výškach a intonácii, tak môžeme mať kapelu, ktorá sa minimálne vyrovná poľským zoskupeniam viď. speváčka Paulina Przybysz.

Nvmeri – Entropy

B-Complex – Toto je už hotová hviezda s vybudovaným zázemím, fanúšikmi a jasným postojom k umeniu aj k životu. Vraví o sebe, že chce byť hlasom ľudu a hudbu neberie ako prostriedok k naháňaniu popularity. Holandské publikum ocenila, že vie spraviť poriadny uragán pod pódiom, rovnako odhodenie pretvárky a prijatie vlastnej identity.

B-Complex – Civilizations

Our Stories –  Trio zo Šale by mohlo zopakovať úspech The Ills. Post rock rovnako ako black metal je atraktívnym pre širšie poslucháčske zázemie a na multižánrových festivaloch je vítaným osviežením. Viete si k nemu sadnúť a započúvať sa do dynamických štruktúr, ktoré rozmotávajú príbeh derúci sa cez jednu pesničku do druhej a na konci je pointa, dráma, vyvrcholenie, resp. odmena za pozorné sledovanie zážitku. Our Stories sú “filmári”, no nečakajte žiadne divoké strihy, ale poctivé, od začiatku až do konca, budované zábery. To má náročné post rockové publikum rado, a keď si niekoho obľúbi, tak sleduje poctivo jeho kariéru. Ich výhodou je, že vedia zachytiť aj fanúšikov skupín typu Low.

Our Stories – In Time

The Ills – Veľká skúsenosť so zahraničím, rokmi budovaná práca s klubovým publikom. Dušou umelci, rockeri na cestách. Rocková hudba nie je mŕtva, len sa vybrala smerom k aktívnym poslucháčom. Tí chcú príbeh nie iba prostoduché riffy a naaranžované hviezdičky. Uprednostňujú interpretov, pre ktorých je hudba prvoradá a The Ills na nej pracujú tvrdo a zodpovedne.

The Ills – Born Under the Mournstar

Thisnis – Najalternatívnejšie meno zo slovenského výberu reprezentujúceho našu scénu na Eurosonicu 2019. Koncept Johna Zorna, The Residents, to na showcase festivale naruší stereotyp. Možno si nenašli miesto vedľa trapu, indie popu, R&B, ale určite oslovili tých, čo majú radi kvalitní psychedelic a noise, vlastne všetkých, čo chceli vybočiť aspoň na chvíľu z konvencií a tonálnej hudby.

Thisnis – Soäon Variations

Möbius – UH Fest, Rewire, OFF Festival, tieto festivaly sú vysadené aj na drone music. Hutné a pomalé riffy, väzbenie, vrstvenie. Hrajú viac doom a sludge, no so zvukom vedia pracovať deštruktívne. Takéto kapely si ťažko hľadajú cestu na veľké festivaly, ale na príklade Sunn O))) treba podotknúť, že to nie je nemožné.

Möbius – The Rite Of The Unholy Hunt