8.6 C
Slovakia
utorok, 19 marca, 2024
spot_img
ÚvodNovinkyRadio_Head Awards 2020 v kategórii klasickej hudby ovládla pätica zvučných mien
spot_img

Radio_Head Awards 2020 v kategórii klasickej hudby ovládla pätica zvučných mien

raha_vazna_hudba_2020_kolaz1
raha_vazna_hudba_2020_kolaz1

Organizátori v pondelok, 15. februára 2021, zverejnili finálové nominácie 13. ročníka Radio_Head Awards 2020. Ani v tomto roku  nechýba žánrová kategória „klasická hudba“.  Cenu za najlepšiu nahrávku v tejto kategórii udeľujú od roku 2013, pričom o nominácii a víťazovi už niekoľko rokov rozhoduje výlučne odborná porota. Víťazstvo v nej si doteraz odniesli napríklad Veni Academy, Solamente naturali, Milan Paľa – Marián Lejava so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Slovenská filharmónia a vlani skladateľ Lukáš Borzík.

Minulý rok napriek pandémii prial, ako sme už informovali, vydávaniu albumov z oblasti vážnej hudby naprieč domácimi i zahraničnými vydavateľstvami. Odborná porota z pestrej palety vybrala finálovú päticu – najlepšie, „neošúchané“ a najnovšie nahrávky klasickej hudby. Hoci o víťazovi prestížnej ceny Radio_Head Awards 2020 rozhodne opäť odborná porota, priblížme si nominované nahrávky.

Oslava vyšehradskej spolupráce

Prvým nominovaným je album Music For Cello Quartet spoločného projektu štvorici českých a slovenských violončelistov Jiřího Hanouska, Aleša Kaspříka, Eugena Prochácaa Jána Slávika, Czech Slovak Cello Quartet. Album, ako sme informovali v septembri 2020, vyšiel u Real Music House. Zachytáva skladby česko-slovenských súčasných hudobných skladateľov Romana Haasa, Ilju Zeljenku, Pavla Šimaia, Jozefa Kolkoviča a Miroslava Krajčiho. Poslucháča pozýva ponoriť sa do sveta rozmanitej hudobnej fantázie v kontexte posolstva stredoeurópskej spolupráce.

Dielo Romana Haasa vzniklo na oslavu spolupráce v rámci Vyšehradskej skupiny a variuje diela národných skladateľov. Dominanta albumu, dielo Miroslava Krajčiho, zaujímavo spracúva témy hymien štátov V4. Po dramaturgickej stránke vhodne vystavaný album fascinuje poslucháča svojou šírkou i rozmanitosťou. Ovenčí vavrínom víťazstva táto nahrávka plná virtuozity aj tohtoročné 30. výročie V4?

Klavírne sólo Ivana Šillera

Želiezko v ohni má medzi nominovanými aj minimal music. S menom slovenského klaviristu Ivana Šillera sme sa pri nomináciách v minulých rokoch priamo nestretli. Hoci ako jeden z interpretov albumov zoskupení Veni Academy a Cluster Ensemble bol nominovaný už dvakrát. Prvú nomináciu za rok 2013 s nahrávkou Veni Academy, Rolling Tones / In zarter Bewegung pretavili na cenné víťazstvo. V roku 2016 si s nahrávkou Cluster Ensemble plays Philip Glass odniesol „len“ nomináciu. Tento rok porotu zaujala jeho novinka, profilový album Lasciar Sonare. Nahrávka vznikla na prvý „take“ ako záznam livekoncertu bez publika v nitrianskom Župnom dome.

Vhodne a veľmi zaujímavo prepája tvorbu slovenského skladateľa s dielami trojici zahraničných. Ústrednou je interpretácia dvoch minimalistických, pokojných až introvertných skladieb slovenského skladateľa Martina Burlasa. Okolo nich Ivan Šiller vystaval celú dramaturgiu s dvoma interpretačne náročnými etudami Philipa Glassa, ironickou kompozíciou troch Bagatel Györgya Ligetiho a triom sentimentálnych Bagatel Valentina Silvestrova. Popri kvalitnej interpretácii či solídnej dramaturgii má táto nahrávka aj ďalšiu pridanú hodnotu – autenticitu živého záznamu. Horúci kandidát na víťaza.

Obháji minuloročné víťazstvo spiritualita skladateľa Borzíka?

Ako minulý rok, aj tento, porota posunula do finále nahrávku s religióznym charakterom. Po roku sa opäť „dočkal“ nominácie víťaz minuloročnej ceny v tejto kategórii, skladateľ Lukáš Borzík. Tento raz s najnovším albumom Signum magnum (Veľké znamenie), koncertným i chrámovým dielom zároveň. Interpretoval ho pod taktovkou Ondreja Olosa Komorný orchester a Zbor Zoe so sólistami – Hildou Gulyásovou (soprán), Petrou Noskaiovou (alt), Jurajom Kucharom (tenor) a Tomášom Šelcom (basbarytón).

Vokálno-inštrumentálne diela skladateľa čerpajú tematicky z Lukášovho evanjelia i Apokalypsy, poslednej knihy Nového zákona. Od orchestrálnej opulencie víťazného albumu Slovo za rok 2019, sa v albume Signum magnum vrátil k striedmemu zvuku sláčikového orchestra a askéze pri využívaní výrazových prostriedkov. Srší z neho charizma vnútorne kontrastného, a zároveň ideovo jednotného diela. Ovládne spiritualita opäť túto kategóriu?

Mozartová profilovka

Z iného, tento raz z operného súdka je tretia nominácia, mozartovská nahrávka. Jednej nominácie na cenu Rádiohláv sa už v roku 2015 dočkala nahrávka Mozartovej hudby pre basetové rohy v spojení s hlasom v podaní Lotz Trio & friends, ale svoje šance nepremenila. Mozart však napriek toľkým nahrávkam rozhodne nie je opočúvaný. Interpretácia jeho opier sa na Slovensku nemôže veľmi pýšiť citeľnou tradíciou. Môžeme o nej hovoriť len vďaka menám ako Lucia Popp, Edita Gruberová, Ľubica Orgonášová, Pavol Bršlík a v poslednom čase aj Peter Kellner či Jana Kurucová.

Medzi nominovanými na cenu Radio_Head Awards 2020 je profilový album mezzosopranistky Jany Kurucovej z vydavateľstva Hevhetia s jednoduchým názvom Mozart. So spoluúčinkujúcou sopranistkou Michaelou Kuštekovou a sprievodom Štátneho komorného orchestra Žilina pod vedením Martina Leginusa prezentuje árie a dvojspevy zo skladateľových opier Figarova svadba, Don Giovanni, Così fan tutte, Idomeneo, La clemenza di Tito a ďalších. Vo väčšine árií stvárňuje Jana Kurucová tzv. „nohavicové postavy“ s bravúrnou vokálnou technikou, farebnosťou a hlbokým empatickým prejavom. Pre mozartofilov je táto nahrávka jasným favoritom. „Sily“ fanúšikov opery sú však v tomto ročníku silne roztrieštené.

Zápisník zmizelého s ideálnym Jeníčkom

Päticu zo zoznamu nominovaných uzatvára ďalšia zo zoznamu najlepších nahrávok minulého roka. Je ňou album Leoš Janáček: Zápisník zmizelého z vydavateľstva Orfeo. Piesňový cyklus hraničiaci s komornou operou oplýva veľmi prirodzenou a suverénnou interpretáciou tenoristu Pavla Bršlíka (Breslik) a až orchestrálne farebným klavírnym sprievodom jeho dvorného klaviristu, Róberta Pechanca. Kooperovali na ňom aj mezzosopranistka Ester Pavlů a dámske trio v zostave Dominika Hanko, Zuzana Marczelová a Mária Kovács.

Interpretačne náročný Zápisník zmizelého doplňujú aj menšie cykly – Šest národních písní, jež zpívala Gabel Evaa Písně detvanské, zbojnické balady. Mimochodom, dvojica Pavol Bršlík – Róbert Pechanec rozhodne v tejto kategórii Rádiohláv nie je nováčik.  S albumom Mikuláš Schneider Trnavský: Songs si odniesli nomináciu  nielen v tejto kategórii, ale i nomináciu  na hudobný počin roka 2014. Nielen po interpretačnej stránke patrí nominovaná nahrávka Zápisník zmizelého medzi favoritov na víťaza.

Šance sú veľmi vyrovnané. O víťazovi rozhodne porota

Odborná porota vybrala do finále opäť mimoriadne kvalitnú pätica nominovaných nahrávok. Rad-radom zaujímavé, inšpiratívne, nové a z iného „súdka“. Vyhrá česko-slovenská violončelová oslava na stredoeurópsku spoluprácu či bravúrna klavírna interpretácia minimalizmu v podaní Ivana Šillera? Opäť zaboduje religiózna spiritualita diela Lukáša Borzíka? Dočká sa prestížneho ocenenia piesňová tvorba a zvíťazí piesňový cyklus Zápisník zmizelého tandemu Ester Pavlů – Pavol Bršlík – Róbert Pechanec? Alebo bude triumfovať tohtoročný „oslávenec“ Mozart na albume Jany Kurucovej?

Svojho favorita si nájde každý fanúšik vážnej hudby, ale víťaz môže byť iba jeden. Mám(e) svojho favorita a tip na víťaza? Áno aj nie. Ich šance sú pomerne vyrovnané. To, kto sa ním stane, rozhodne odborná porota v druhom kole hlasovania. Pred členmi poroty stojí neľahká a nezávideniahodná úloha vybrať ho. Verejnosť sa výsledok dozvie až 16. – 17. apríla 2021 vo vysielaní Slovenského rozhlasu.

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img