8.6 C
Slovakia
sobota, 14 septembra, 2024
spot_img

Cotatcha Orchestra – Bigbandová elektronika

spot_img

Možnosti moderného jazzu ešte stále nie sú úplne vyčerpané a Cotatcha Orchestra predstavuje vlastnú, ojedinelú ideu toho, ako môže znieť jazz v dvadsiatom prvom storočí. Titul aj artwork albumu sú azda provokatívne tak zámerné.

Početné teleso, vedené Jiřím Kotačom, debutom presahuje hranice žánrov, elektronika je však prítomná skôr v hudobných kompozíciách,  než v doslovnom hudobnom spracovaní. Príkro rytmická, nepravidelná a subtílna zmes deviatich skladieb prepája viaceré vplyvy, ktoré možno dešifrovať každým ďalším počúvaním.

Obrátený spôsob kríženia

Cotatcha Orchestra dokonca v istom zmysle robí s hudobnou teóriou to, čo spravil kvartet Dava Brubecka pred viac ako polstoročím. Elektronický bigband nie je v žiadnom prípade future jazzovou formáciou, ktorá by ťažko závisela na elektronike. Jej prítomnosť skôr pripomína jazzový flux neskorých päťdesiatych a raných šesťdesiatych rokov, aký napríklad predviedlo iné trio Manne, Evans, Budwig na albume Empathy (1962).

Na Elektronickom bigbande je postup opačný, než to býva zvyčajne To, čo by za normálnych okolností znelo ako repetitívne modulácie na korgoch, je tu prevedené do delikátnych sólových partov a nezameniteľných trombónových intervencií Ilju Reijngouda. Ten na tejto kolaborácii prejavil rovnako žiarivé polohy, ako to bolo napríklad pri spolupráci na dvojalbume Unleashed and Remixed (2007) s holandským moderným jazzovým zoskupením The Houdini´s.

„Elektronický bigband je výsledkom kvalitných hudobníkov, ktorí po rokoch trávených hraním rozličných cudzích, historických aj autorských repertoárov vytvorili unikátny zvuk.“

Tu a tam sa objavujú hard bopové tendencie altosaxofonistu Radka Zapadla, aké tvorili napríklad aj album Mafiosi (2000). Už úvodný San Sei predznamenáva dramatický vývoj albumu, ktorý je vďačný na príjemné prekvapenia. Dlhé saxofónové improvízácie Mareka Kotača sú strhujúce o to viac, keď sa ocitajú v juxtapozícii voči jazzovo konvenčnejšiemu druhému číslu Billy´s Pilgrimage s vokálnym hosťovaním Lenky Dusilovej a intenzívnym basovým podmazom Petra Kormana. Viac ako sede minút dlhá skladba má nádherné bluesové momenty, ktoré sú po celý čas nemenne sprevádzané ornamentmi bubeníka Kamila Slezáka.

Posledným z mnohých skvelých zážitkov je interplay Radima Hanouska v siedmej skladbe s názvom Nerf Nitro Throttle Shot Blitz. Žiaľ…po tom všetkom opäť nasleduje pomalá kompozícia For Ben, ktorá možno až príliš pripomína melodiku Gloryhole Waltz. Treba povedať, že od druhej polovice sa album snaží vyrovnávať napätie medzi uponáhľaným bebopom a pokojnejším, introspektívnym swingom. Napriek tomu sa to tu deje v dobre premyslenom pomere.

Elektronický bigband je výsledkom kvalitných hudobníkov, ktorí po rokoch trávených hraním rozličných cudzích, historických aj autorských repertoárov vytvorili unikátny zvuk.

Mohlo by ťa zaujímať

David Gilmour – Luck and Strange

David Gilmour, bývalý člen legendárnych Pink Floyd a gitarový mág, sa rozhodol po ôsmich rokoch vydať nový sólový album. Sám ho ešte pred vydaním...

Foster The People – Paradise State of Mind

Kalifornská inde popová skupina Foster The People, ktorá sa celosvetovo preslávila už svojim debutovým singlom Pumped Up Kicks, vydáva po siedmych rokoch nový album...

The Rolling People – Before It´s Gone

Začínajúca britská skupina The Rolling People vydáva svoje druhé EP. Štvorica z okolia Manchestru sa na svojich nahrávkach inšpiruje špinavým zvukom deväťdesiatych rokov a...

Fontaines D.C. – Romance

Nový album Romance od Fontaines D.C., vydaný 23. augusta 2024, prináša výrazný odklon od ich predchádzajúcej tvorby. Prvou vecou, ktorú si poslucháč môže všimnúť,...