8.6 C
Slovakia
štvrtok, 19 septembra, 2024
spot_img

SOLANGE – When I Get Home

spot_img

Solange Knowles, oproti svojej sestre Beyoncé, vykročila po úplne odlišnej hudobnej ceste, no napriek tomu zožala úspech a našla si svoje miesto v hudobnom priemysle. Otázkou ale zostáva, či jej režisérske schopnosti nepredstavujú do budúcna  lepšie využitie talentu než jej speváckych kvalít.

Solange – tridsaťštyriročná americká speváčka, skladateľka a herečka, ktorej priezvisko, Knowles, vám ihneď zazvoní v ušiach ako by ste ho už predtým počuli. Niet pochýb, že v rodine Knowlesovcov sa talent vyskytuje vo veľkej miere a aj vďaka umeleckej ceste jej sestry, Beyoncé, Solange inklinovala k hudbe od raného veku.

Svoj prvý album, Solo Star (2002), vydala už ako šestnásťročná, ale v jej srdci mala prvé miesto autorská tvorba. V čase po vydaní jej prvevej nahrávky sa nasledujúce dva roky venovala písaniu hudby pre svoju sestru – Beyoncé, ale aj pre ostatné členky slávneho zoskupenia Destiny’s Child, a to Kelly Rowland a Michelle Williams.

Jej hudbe dá pripísať prívlastok alternative R&B aj keď jej albumy v sebe ukrývajú mnoho žánrov no najmä ambient, jazz, psychedelic soul, funk, hip hop alebo new age trap vystihujú najnovší album umelkyne najprirodzenejšie.

K novinke vznikol aj štyridsaťminútový film, v ktorom sa vracia na dôležité miesto, do rodného mesta Houston a prezentuje ho tak, ako ho vidí ona sama. Celou snímkou nás sprevádzajú skladby, ktoré vystihujú atmosféru konkrétnych miest. Presúvame sa ulicami mesta, vidíme ho jej očami, pociťujeme emócie cez skladby a ponárame sa do duše Solange, ktorú nám týmto spôsobom  poodhaľuje.

Na celom albume vládne ambientná atmosféra. Za stáleho znenia zvukov syntetizátora doslova zažívame návrat do 80. – 90. rokov 20.storočia. Fragmenty hudby Stevieho Wondera, spirituálneho jazzu klaviristky Alice Coltrane alebo gýčovitý optimizmus neskorých 90. rokov –  to všetko tvorí akúsi syntézu, ktorej každá časť je zvýraznená v konkrétnych skladbách.

Technické zvuky nás od začiatku prenášajú do industriálneho ruchu mesta. Odrazu stojíme v strede americkej štvrte a pozeráme sa na život vysokých budov, malých obchodíkov a ľudí kráčajúcich po ulici, ktorí sa za niečím naháňajú. Popritom nám Solange necháva úplnú slobodu v chápaní skladieb. Dostávame voľný priechod vo fantázií a v meditácií aj nad vlastnými koreňmi.

Poslucháč nachádza hlbokú atmosféru, do ktorej sa môže ponoriť a uvažovať. Celé hudobné dianie sa odohráva v jednej rovine, v ktorej nás nič nevyrušuje, takže v skladbách nie sú obrovské prepady atmosféry, iba malé zmeny charakteru a nálad. Pre jej hudbu sú z harmonického hľadiska typické modulácie a plávanie vo viacerých tóninách v rámci jednej skladby. Nikdy nás nedrží dlho v príjemnej istote tonálnej harmónie. Nástrojové obsadenie však pôsobí dosť monotónne, ako aj celková štruktúra skladieb.

„Pri objektívnom hodnotení pôsobí When I get home mierne chaoticky. Dĺžka skladieb vzhľadom na ambientný štýl je pomerne krátka. Texty majú iba pár dookola sa opakujúcich  riadkov a nezainteresovaný poslucháč sa v nich stráca. Nenadväzujú na seba a dokopy netvoria žiaden vyšší zámer, čo predstavuje problém pre celkové smerovanie albumu.“

Po formovej stránke majú skladby isté špecifické znaky, ktoré by možno niektorí označili ako originálny prvok autora a naopak iný ako opakujúci sa jav, ktorý po čase núti poslucháča siahnuť po tlačidle „next“. Využitie klávesových nástrojov  na rôzne pokusy o „jazzovú harmóniu“, jednoduchá basová linka a trochu „lenivé“ bicie v kombinácii so zvukmi onoho spomínaného syntetizátora, vokálmi tvorenými samotnou Solange a niekoľkými ďalšími spevákmi, tvoria podklad pre drvivú väčšinu skladieb. Nemôžeme zabudnúť na občasne sa objavujúci pseudorap. V spolupráci s inými umelcami môžeme nájsť aspoň zopár zaujímavých mien hudobníkov, ktoré albumu určite významne dopomohli k finálnej verzii: Pharrell Williams, John Key, Gucci Mane, Sampha atď.

Takmer vo všetkých skladbách využíva neustále opakovanie vybraných fráz z textov ako napríklad „I saw things I imagined, things I imagined“ alebo „We were down with you, down with you“ a ďalšie, ktoré naberajú repetíciou až mantrický charakter. Hra so slovami je pre ňu obľúbeným prostriedkom, ktorý často využíva na rôzne manifestácie a odkazy na postavenie ľudí tmavej pleti v spoločnosti, no tentokrát tu môžeme objaviť nový spirituálny charakter.

Aby sme nezabudli na vizuál celého albumu, Solange ďalej pokračuje vo svojom nasadenom trende , kedy sa pridržiava hesla – v jednoduchosti je krása. Zatiaľ čo jej prvé štyri sólové dosky obsahovali nie veľmi podarené až gýčové vizuály, posledné dva sa dajú označiť za vkusnejšie. Videoklipy odrážajú obrovský kus režisérskej vyspelosti a talentu, majú mnoho odkazov a inotajov. Využíva v nich hru s rôznymi geometrickými tvarmi, pri ktorých človeku ľahko napadne vizuál mandaly, čo je dôkazom snahy zakomponovať isté fragmenty spirituálnych prvkov.

Práve pri filme, ktorý je spojením vizuálov k jednotlivým skladbám, si uvedomíme, že sa nahrávka When I Get Home dá vnímať ako jeden celok a nie ako zbierka skladieb. Medzihry a jednotlivé piesne sa prelievajú jedna do druhej, pričom si dohromady hľadajú vlastnú identitu.

Mohlo by ťa zaujímať

Jean-Michel Jarre – Paris Stadium

Fakt, že sa otec a priekopník elektronickej hudby Jean-Michel Jarre nepredstavil počas otváracieho či záverečného ceremoniálu Letných olympijských hier v Paríži bol pomerne prekvapujúci....

David Gilmour – Luck and Strange

David Gilmour, bývalý člen legendárnych Pink Floyd a gitarový mág, sa rozhodol po ôsmich rokoch vydať nový sólový album. Sám ho ešte pred vydaním...

Foster The People – Paradise State of Mind

Kalifornská inde popová skupina Foster The People, ktorá sa celosvetovo preslávila už svojim debutovým singlom Pumped Up Kicks, vydáva po siedmych rokoch nový album...

The Rolling People – Before It´s Gone

Začínajúca britská skupina The Rolling People vydáva svoje druhé EP. Štvorica z okolia Manchestru sa na svojich nahrávkach inšpiruje špinavým zvukom deväťdesiatych rokov a...