8.6 C
Slovakia
štvrtok, 3 decembra, 2020
Rozhovory EXIT Festival – Sme viac ako festival, dôležité je pre nás posolstvo...

EXIT Festival – Sme viac ako festival, dôležité je pre nás posolstvo humanizmu

EXIT festival / photo by: Musicpress.sk archive

Jeden z najlepších hudobných festivalov konajúcich sa v Európe. Aspoň podľa vyhlásenia Best Major European Festival, ktoré získali už po druhýkrát. Na EXIT Festivale vystúpi každoročne množstvo headlinerov a známych mien, ale organizátori dbajú na spoločenskú zodpovednosť. Obzvlášť dôležitú v tomto regióne. Rozhovor s nami viedla PR manažérka festivalu Bojana Kozomora.

switch to Serbian version

 
Musicpress:
Tento rok festival otvoril baletný majster Sergej Polunin. V čom vás inšpiroval jeho príbeh k tomu, že ste ho zavolali, aby mal otvárací prejav?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Tohtoročnou témou festivalu bol EXIT Freedom – globálna výzva na oslobodenie od materializmu, stereotypov a kolektívnych omylov, v ktorých sa nachádza dnešná civilizácia. V otázke je osobná sloboda a chceli sme nájsť niekoho, kto by čo najlepšie esteticky a poeticky predstavil túto myšlienku. Už dlho komunikujeme so Sergejom Poluninom a to, čo nás na ňom fascinovalo je jeho úplná umelecká sloboda, nespútanosť a vášeň s ktorými ukazuje na scéne svoje osobné ideály.

 
Musicpress:
EXIT Festival je nielen o zábave, ale aj o uvedomení si dôležitosti spolupracovať s ostatnými pri budovaní lepší svet, spolupatričnosti a solidarity s trpiacimi. Aké sú hlavné úlohy festivalu pri šírení týchto posolstiev?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

EXIT bol vždy viac ako hudobný festival. Stal sa prejavom slobody a vzbury proti autoritárskemu politickému režimu a spoločenským vzorom. Našou úlohou je iniciovať pozitívne sociálne zmeny a urýchliť vývoj ľudského vedomia pomocou tvorivých priemyselných, umeleckých, vzdelávacích a humanitárnych podujatí. Každý rok sa zameriavame na posolstvá, o ktorých si myslíme, že sú dôležité, a veríme, že týmto spôsobom môžeme prispieť v boji proti rastúcim spätným pravicovým tendenciám, a to tak v našom regióne, ako aj v Európe a vo svete. Veríme, že iba takýmto úsilím, každý svojou troškou prispeje spoločne k zásadnej zmene.

 
Musicpress:
Minulý rok si festival pripomínal 50. výročie Summer of Love. Myslíte si, že podobné zopätie spred päťdesiatich rokov sa môže ešte zopakovať? Má súčasná generácia mladých ľudí ambíciu zmeniť svet k lepšiemu?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Neustále sa hovorí, že nové generácie sú nepokojné, inertné, anemické a zbavené vášne, ale veríme, že to tak nie je. V každej generácii existuje možnosť vytvorenia kritizujúcej masy ľudí, ktorí koniec koncov robia sociálne zmeny v historickom kontexte. A tento povestný rok 1967 bol výsledkom určitých spoločenských okolností a kontextu, t. j. hippie hnutie ako reakcia vtedajšieho stavu spoločnosti. V budúcnosti bude určite viac takýchto sociálnych hnutí, ktorých cieľom bude zmeniť spoločnosť k lepšiemu, ale veľkou otázkou je, či im potom budeme my, ľudia, ktorí sme pred dvadsiatimi rokmi usporiadali festival a vysporiadali sme sa s osobnými démonmi, vôbec rozumieť.

 
Musicpress:
Tematikou tohto ročníka bola osobná sloboda. Cítia sa ľudia v Srbsku slobodní? Má váš festival potrebnú slobodu k tomu, aby sa mohol zlepšovať, alebo musíte každý rok bojovať s úradmi, podobne ako napríklad Sziget Festival s vedením mesta?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Keď sme vymýšľali tohtoročnú tému festivalu, EXIT Freedom, spoliehali sme sa na ideál osobnej slobody, nie slobodu v politickom kontexte, ako napríklad Liberté. Bolo veľa nezhôd v priebehu Exitu, interferencia s dennou politikou, vydieranie a obštrukcie, ale v posledných rokoch je spoločenský konsenzus, že EXIT sa stal značkou, ktorá je nad každodennou politikou a že je vo všeobecnom záujme spoločnosti.

 
Musicpress:
Sloboda sa niekedy zamieňa za to robiť si čo len chceš bez ohľadu na dôsledky. Aj z tohto dôvodu sú asi prehliadky bezpečnostnými zložkami nutnosťou, ako zabrániť tragédii. Išlo o dohodu nutnú dodržať, aby mohol festival v takomto masovom meradle pokračovať?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Bezpečnosť je vážnym a dôležitým prvkom organizácie každej masovej udalosti, vrátane hudobného festivalu, a pokiaľ ide o bezpečnosť návštevníkov, neexistujú žiadne kompromisy. Festival je zabezpečený vyškolenými festivalovými ochrankármi v spolupráci s policajnými dôstojníkmi so štandardne vysokou úrovňou vnútornej bezpečnosti

 
Musicpress:
Ako podľa vás dnes promotéri, interpreti a vydavateľstvá spolupracujú, aby mal hudobný biznis väčšiu váhu na spoločnosť, aby to nebolo iba o spomínanej zábave a honbe za čo najväčším ziskom?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Na európskej úrovni existujú profesionálne organizácie, ktoré spájajú všetkých účastníkov z festivalového a hudobného priemyslu. Možno, že by sme sem mali zahrnúť aj streamovanie služby, ktoré sa stali dôležitým hráčom v hudobnom priemysle, ale hlavne aj rozhlasoví moderátori rovnako ako novinári, medzi ktorými stále existujú ľudia, ktorí sa snažia prezentovať nových interpretov a hudobné trendy. Dôležitá je spolupráca a komunikácia všetkých týchto kľúčových hráčov, výmena skúseností, vydavateľstvá a konkurzy, na ktorých sa umelci môžu dostať do popredia. Koniec koncov, niečo, čo nemá kvalitu, dlho neprežije, trendy sa menia, ale je v záujme hudobného priemyslu strážiť kvalitu v dlhodobom horizonte.

 
Musicpress:
Ako veľmi vám dopomohlo ocenenie Best Major European pri bookovaní kapiel, interpretov a producentov?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Pomáha nám to v zmysle posilnenia značky – týmto spôsobom dokážeme, že sme jedným z najdôležitejších hráčov, a to nám často pomáha získať niektorých umelcov, ktorí by normálne nechodili do tejto časti Európy. Len vďaka sile značky nás častokrát kontaktujú samotní zástupcovia umelca so želaním vystúpenia daného umelca práve u nás. Našu značku sme dlho a trpezlivo budovali a všetky tieto uznania prispievajú len k jej posilneniu.

 
Musicpress:
Je Stredná a Východná Európa dostatočne atraktívna pre manažérov veľkých kapiel? Nie je teraz tendencia spájať sa voči veľkým agentúram, ktoré dávajú ponuky, ktorým sa nedá osamote konkurovať?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Záleží na tom, čo je v stredobode pozornosti týchto umelcov. Sú aj takí, ktorým ani nenapadne prísť do tejto časti Európy, ale sú aj agenti, ktorí majú veľký záujem o stredoeurópsky trh. Máme rôzne triky v stratégiách presvedčovania, pretože sme si istí, že naše publikum je neuveriteľné a že neexistujú žiadni vydavatelia, ktorí na to nebudú reagovať.

 
Musicpress:
Jednou z podstatných zložiek pre organizátorov festivalov sa stáva dôraz na zodpovedné ekologické správanie. Od koho sa inšpirujete a ako sa snažíte prispievať k znižovaniu dopadov podobných masových akcií?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Namiesto toho, aby sme boli festivalom, ktorý bude recyklovať svoje odpadky, čo sme robili pred 15 rokmi, chceme byť festivalom, ktorý oslovuje svetových lídrov a mobilizuje verejnosť. Myslíme si, že môžeme prispieť oveľa viac, pretože hudobné udalosti zmenili veľa škodlivých vecí od prerušenia apartheidu k rovnosti v spoločnosti. Odtiaľto pochádza téma festivalu v budúcom roku – EXIT Tribe 2019 – pozýva vplyvných jednotlivcov z celého sveta, umelcov, športovcov a ďalšie osobnosti z verejného života a organizácie na spoluprácu s jediným cieľom – k ochrane celej planéty a zodpovedného života na nej a okrem toho budeme spolupracovať so zástupcami hnutia Standing rocku.

 
Musicpress:
EXIT Festival sa koná na unikátnom mieste – v Petrovaradínskej pevnosti, ktorá má za sebou bohatú minulosť a jej zachovalosť z nej robí unikátnu svetovú pamiatku. Môžete nám priblížiť ten proces a špecifiká prípravy festivalu na takomto mieste od jeho vzniku až po demontovanie?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Organizovanie festivalu v stredovekej pevnosti je určite výzvou. Vzhľadom na polohu terénu nie je jednoduché postaviť pódium, ale máme zohratý tím, ktorý to dokázal v predchádzajúcich 18tich ročníkoch festivalu, ktoré sa konali na tomto teréne. Niekedy musíme upraviť požiadavky produkcie určitých vydavateľov, pretože nie je možné všetky potrebné prvky fyzicky dostať do pevnosti. V priebehu prípravy a realizácie komunikujeme s Ústavom ochrany kultúrnych pamiatok a samotný typ terénu zahŕňa ďalšie opatrenia ochrany. Dobré je, že EXIT v priebehu všetkých tých rokoch investoval značné prostriedky do elektrifikácie a terénnych úprav v pevnosti, čo je dôležité pre turizmus a propagáciu pamiatky.

 
Musicpress:
Ktoré vystúpenia sa vám tento rok javili ako najpodarenejšie, a ktorý koncert najviac charakterizoval osemnásty ročník?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Bolo ich naozaj veľa. Hneď v prvý deň LP doslova zažiarila na hlavnom pódiu, a potom Migosi, ktorý meškali, spôsobil chaos. Piatok a sobotu sa konali koncerty kráľa reggae, Ziggy Marleyho, rapper a hitmaker French Montana, nezabudnuteľný výkon a obdiv mal nekonečný talent Grace Jones, rovnako ako francúzske duo Ofenbach. V nedeľu sa predstavil dlho očakávaný a veľmi hype-ovaný (angl.) Zhu, ale aj Martin Garrix a David Guetta, ktorý sa postarali o štandardné bláznovstvo. V Dance Aréne bolo dobre prijaté vystúpenie Richie Hawtina, Maceo Plexa, Solomona a jednej, jedinečnej a vždy inej, Niny Kraviz, ktorá už po druhý rok po sebe uzatvárala EXIT. A to sú len dve z najväčších pódií, pričom v každom z viac ako tridsiatich pódií a hudobných zón bolo toľko okamihov, že by sme ich neboli schopní vymenovať v ďalších troch rozhovoroch. Ale práve to je kúzlo EXITU – v multižánrovom prístupe a skutočnosi, že zastupuje všetky festivalové chute. To významné, čo sa nám podarilo dosiahnuť je omladenie publika, mohli ste vidieť veľa študentov stredných škôl, ktorí prvýkrát navštívili festival.

 
Musicpress:
Každý rok sa snažíte aj streamovať festivalové vystúpenia. Nemávate pri tomto problém s autorskými právami a podmienkami od vydavateľstiev?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Živé koncerty sa vysielajú v súlade s dopredu schválenými právami interpreta, s tými nemáme žiadne problémy. Samozrejme, vzhľadom na zložitosť autorských práv a vydavateľov zabezpečujeme, aby sme získali všetky povolenia pred každým vysielaním vystúpenia, a to bez ohľadu na to, či je vydané naživo alebo zverejnené na sociálnych sieťach

 
Musicpress:
Je náročnejšie pripraviť scénu pre svetových producentov, alebo pre veľké kapely? Je náročnejšie postaviť hlavný stage alebo Dance arénu?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Všetko závisí od zložitosti výroby konkrétnej show a tu nie sú žiadne pravidlá, či je to jednoduchšie pre jednu alebo druhú skupinu. Určite sú to detaily, ktoré sú oveľa skôr zmluvne určené, je to na tíme v pevnosti, aby zrealizovali to, čo je dohodnuté.

 
Musicpress:
Na festival chodia podľa oficiálnych štatistík ľudia z takmer sedemdesiatich krajín, asi aj to bol jeden z dôvodov, prečo ste sa rozhodli expandovať a vytvoriť festival v krajinách ako Bosna a Hercegovina, Čierna Hora, Rumunsko, Chorvátsko. Ako ste zatiaľ s týmto spokojní?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Mali sme šialené šťastie, alebo schopnosť, nech už si vezmete ktorékoľvek, že hlas nášho festivalu je počuť po celom svete. Po tomto ročníku festivalu sa okamžite začala registrácia na EXIT Tribe 2019 a v súčasnosti máme viac ako 20 000 zaregistrovaných záujemcov z takmer 90 krajín po celom svete. Trváme na tom, že publikum z celého regiónu považujeme za domáce a roky sme si vybudovali silnú základňu fanúšikov vo všetkých krajinách, kde sme v posledných rokoch začali robiť festivaly. Sme presvedčení, že to je kľúč k nášmu úspechu – starostlivosť o jedinečnú EXIT rodinu, ktoré zdieľajú podobné hodnoty, záujmy a túžby, a to je pilierom všetkých našich festivalov.

 
Musicpress:
Kde vidíte budúcnosť EXIT Festivalu v horizonte najbližších rokov?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Veríme, že meno EXITU budeme ešte viazať s niekoľkými ďalšími hudobnými udalosťami v regióne a v Európe. Zachovanie a posilnenie značky EXIT, a základného festivalu v Srbsku, ale aj iné festivaly pod záštitou EXITU, ako aj export know-how sú niečo, v čom vidíme budúcnosť.

 
Musicpress:
Hlavným špecifikom vášho festivalu je fakt, že svoje brány otvára až na večer. Prečo ste prišli s týmto nápadom? Sú podľa vás ľudia v noci spontánnejší a uvoľnenejší?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Stalo sa tak celkom prirodzene a výsledkom je skúsenosť organizovania festivalu v pevnosti ako preferencia miestneho a regionálneho publika, ktoré nemá vo zvyku ísť na hudobné akcie v priebehu dňa. Spolu s tým, že EXIT sa koná v júli, keď sú teploty v Novom Sade často tropické a keď nie je príjemné byť na slnku, preto je EXIT predovšetkým „nočný” festival. Napokon jednou zo značiek EXITU je svitanie na Dance Aréne, a nie západ slnka.

 

 

 

 

Musicpress:
Ove godine je festival otvorio baletski majstor Sergej Polunin. Na koji način Vas je njegova priča inspirisala pa ste ga pozvali da otvori festival?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Ovogodišnja tema festivala bila je EXIT Freedom, globalni poziv na slobodu od robovanja materijalizmu, stereotipima i kolektivnim zabludama u kojima se danas nalazi naša civilizacija. U pitanju je poziv na ličnu slobodu i mi smo želeli da pronađemo nekog ko estetski i poetski na najbolji mogući način može da predstavi ovu ideju. Već dugo smo u komunikaciji sa Sergejem Polunjinom i ono što nas je kod njega fasciniralo je njegova potpuna umetnička sloboda, nesputanost i strast kojom na sceni prenosi svoje lične ideale.

 
Musicpress:
Festival EXIT ne odnosi se samo na zabavu, ali već i na značaj saradnje sa drugima za izgradanju boljeg sveta i solidarnost sa onima koji trpe. Koji su glavni zadaci festivala u proširenju ovih poruka?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

EXIT je oduvek bio više od muzičkog festivala, on je i nastao kao izraz slobode i pobune protiv jednog autoritarnog političkog režima i društvenih obrazaca. Naša misija je da iniciramo pozitivne društvene promene i ubrzamo evoluciju ljudske svesti, koristeći kreativne industrije, umetničke, obrazovne i humanitarne događaje. Svake godine u fokus stavljamo poruke za koje smatramo da su važne i verujemo da na taj način možemo da damo svoj doprinos narastajućim retrogradnim, desničarskim tendencijama, kako u našem regionu, tako i u Evropi i svetu. Verujemo da samo takvim zalaganjem, svako u svom domenu, svi zajedno možemo na velikom planu da napravimo promenu.

 
Musicpress:
Festival je obeležio 50 godina od „Leta ljubavi”prošle godine. Da li mislite da se sličnih pedeset godina i dalje može ponoviti? Da li današnja generacija mladih ljudi ima ambiciju da promeni svet na bolje?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Stalno se priča o tome da su nove generacije apatične, inertne, anemične i lišene strasti, ali verujemo da to nije zaista slučaj. U svakoj generaciji postoji mogućnost da se stvori ona kritična masa ljudi koja na kraju krajeva u istorijskom kontekstu i pravi društvene promene. I ta čuvena 1967. godina bila je rezultat određenih društvenih okolnosti i konteksta, te je hipi pokret nastao kao odgovor na takvo stanje društva. U budućnosti će sigurno biti još takvih društvenih pokreta koji će za cilj imati da promene društvo na bolje, a veliko je pitanje da li ćemo ih tada mi, ljudi koji smo pre dvadeset godina napravili muzički festival da se izborimo sa svojim ličnim demonima, uopšte i razumeti.

 
Musicpress:
Tema ove godine je bila lična sloboda. Da li se ljudi osjećaju slobodno u Srbiji? Da li Vaš festival ima neophodnu slobodu koja ga čini boljim ili se morate boriti svake godine sa uredima kao Sziget festival sa gradskim većem?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Kada smo osmišljavali ovogodišnju temu festivala, EXIT Freedom, mi smo se oslanjali na ideal lične slobode, ne slobode u svom političkom kontekstu, kao Liberté. Bilo je tokom Exitove istorije brojnih trzavica, uplitanja dnevne politike, ucena i opstrukcija, ali u poslednjih nekoliko godina postoji društveni konsenzus da je EXIT postao brend koji je iznad dnevne politike i koji je u opštem interesu društva.

 
Musicpress:
Sloboda se ponekad shvata da možete da radite sve što želite bez obzira na posledice. Iz tog razloga su mere bezbednosti neophodne da se ne bi desila tragedija. Da li je bilo nužno pridržavati ih se kako bi se festival održao u tako velikom obimu?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Bezbednost je ozbiljna i važna stavka u organizaciji svakog masovnog događaja, pa tako i muzičkog festivala i kad je bezbednost posetilaca u pitanju, ne postoje kompromisi. Festival je obezbeđen od strane obučenih festivalskih zaštitara u saradnji sa pripadnicima policije, uz standardno visok nivo unutrašnjeg obezbeđenja.

 
Musicpress:
Kako promoteri, umetnici i izdavači danas rade zajedno da bi muzički biznis bio važniji za društvo, a ne samo zabava i potera za „blagom”?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Postoje strukovne organizacije na nivou Evrope koje povezuju sve učesnike u festivalskoj i muzičkoj industriji. Možda ovde treba uvrstiti i striming servise koji su postali važan igrač u muzičkom biznisu, ali i radijske voditelje pre svega, kao i novinare, među kojima i dalje ima ljudi koji se trude da predstave nove izvođače i muzičke tendencije. Bitna je kooperacija i komunikacija svih ovih ključnih igrača, razmena iskustava, izvođača i konkursi na kojima izvođači mogu da dođu do izražaja. Na kraju krajeva, nešto što nema kvalitet, neće dugoročno ni opstati, trendovi dođu i prođu, ali je u interesu muzičke industrije na duže staze da neguje kvalitet.

 
Musicpress:
Koliko Vam je Best Major European ocena pomogla da rezervišete bendove, umetnike i producente?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Pomaže nam u smislu jačanja brenda – na ovaj način se dokazujemo kao jedan od važnijih igrača i to nam često pomaže da dobijemo neke izvođače koji inače ne bi zalazili u ovaj deo Evrope. Upravo zbog snage brenda nas neretko kontaktiraju sami agenti izvođača sa željom da taj performer nastupi baš kod nas. Mi smo dugo i strpljivo gradili naš brend i sva ova priznanja samo doprinose njegovom jačanju.

 
Musicpress:
Da li su Centralna i Istočna Evropa dovoljno atraktivne za menadžere velikih bendova? Zar trenutno nije tendencija da se pridruže velikim agencijama koje daju ponude za koje ne mogu sami konkurisati?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Zavisi od toga šta je trenutno u fokusu promocije tih izvođača. Ima onih kojima ne pada na pamet da privire u ovaj deo Evrope, dok ima agenata koji su itekako zainteresovani za centralnoevropsko tržište kao izrazito potentno. Mi u strategijama ubeđivanja pribegavamo raznim trikovima, pošto smo uvereni da je naša publika neverovatna i da nema izvođača koji na to neće odreagovati.

 
Musicpress:
Jedna od bitnih komponenti za organizatore festivala je naglasak na odgovornom ekološkom ponašanju. Kako se inspirišete i kako pokušavate da doprinesete smanjenju štetnih uticaja (sličnim masovnim akcijama)?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Umesto da samo budemo festival koji će da reciklira svoje smeće, što smo radili još pre 15 godina, mi želimo da budemo festival koji apeluje na svetske lidere i mobilizuje javnost. Smatramo da tu možemo mnogo više da doprinesemo, jer muzički događaji su mnoge štetne stvari promenili, od rušenja aparthejda do jednakosti u društvu. Otud i tema festivala za sledeću godinu – EXIT Tribe 2019. pozvaće uticajne pojedince iz celog sveta, umetnike, sportiste i druge javne ličnosti, brojne pokrete i organizacije na ujedinjenje sa jasnim ciljem – zaštititi planetu i celokupan život na njoj, u čemu ćemo, između ostalih, sarađivati i sa predstavnicima Standing Rock pokreta.

 
Musicpress:
EXIT Festival se održava na jedinstvenom mestu – na Petrovaradinskoj tvrđavi, koja ima bogatu prošlost i njeno očuvanje je čini jedinstvenim svetskim spomenikom. Možete li da nam približite proces i specifičnosti pripreme festivala na takvom mestu od njegovog stvaranja do demontaže?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Organizacija festivala na srednjevekovnoj tvrđavi je svakako izazov. Zbog konfiguracije terena nije ni malo lako postaviti konstrukcije bina, ali mi imamo uigran tim koji je ovo usavršio u prethodnih 18 izdanja koliko je održano festivala na ovom terenu. Ponekad moramo da modifikujemo produkcione zahteve određenih izvođača jer sve potrebne elemente jednostavno nije moguće fizički uneti na tvrđavu. Mi smo tokom priprema i realizacije u komunikaciji sa Zavodom za zaštitu spomenika kulture, a sam tip terena podrazumeva i dodatne mere obezbeđenja i zaštite. Ono što je dobra stvar je da je EXIT tokom svih ovih godina realizacije festivala uložio značajna sredstva u elektrifikaciju i uređenje prostora na tvrđavi, te značajno radi na turistifikaciji i promociji ovog spomenika.

 
Musicpress:
Koji performansi su ove godine bili najuspešniji i i koji je koncert bio karakterističan za osamnaestu godinu festivala?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Bilo ih je zaista puno. Već prvog dana je LP doslovno zablistala na glavnoj bini, a nakon nje su Migosi, koji su kasnili, napravili haos. Petak i subotu su obeležili koncerti rege kralja Ziggyja Marleya, repera hitmejkerskog dodira Frencha Montane, istorijski nastup dive beskrajnog talenta Grace Jones, kao i francuskog dvojca Ofenbach. U nedelju su se pokazali dugoočekivani i visoko hajpovani Zhu, ali i Martin Garrix i David Guetta, koji su napravili standardnu ludnicu. Na Dance Areni su odlično primljeni nastupi Richieja Hawtina, Macea Plexa, Solomuna i jedne, jedine i uvek drugačije, Nine Kraviz, koja je drugu godinu zaredom zatvorila EXIT. I to su samo dve najveće bine, na svakoj od prostalih više od 30 bina i muzičkih zona, bilo je toliko momenata za pamćenje da ih ne bismo mogli nabrojati u još tri intervjua. Ali upravo u tome i jeste draž Exita, u multižanrovskom pristupu i činjenici da je za sve festivalske ukuse. Ono što smo uspeli da postignemo jeste znatno podmlađivanje publike, te ste mogli videti puno srednjoškolaca koji su prvi put posetili festival.

 
Musicpress:
Svake godine pokušavate da emitujete festivalske predstave. Da li imate problema sa autorskim pravima i uslovima izdavača?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Koncerti se uživo emituju u skladu sa unapred odobrenim pravima izvođača, te nemamo problema na licu mesta. Svakako se zbog kompleksnosti autorskih prava i izdavača postaramo da sve dozvole dobijemo pre nego što se ijedan nastup emituje, bilo uživo, bilo putem objave na društvenim mrežama.

 
Musicpress:
Da li je teško pripremiti scenu za svetske producente ili za velike grupe? Da li je teže postaviti glavni stajdž / glavnu scenu ili plesnu arenu?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Sve zavisi od kompleksnosti produkcije određenog šoua i ovde nema pravila u smislu da li je lakše na jednoj ili na drugoj bini. Svakako su ovo detalji koji su mnogo ranije ugovorno utvrđeni, te je na timu na tvrđavi samo da realizuje dogovoreno.

 
Musicpress:
Prema zvaničnim statistikama, postoje ljudi iz skoro sedamdeset zemalja koji dolaze na festival, verovatno je to jedan od razloga zašto ste odlučili da proširite i napravite festival u zemljama kao što su Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Rumunija, Hrvatska. Kako ste do sada sa time zadovoljni?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Mi smo imali ludu sreću, ili sposobnost, kako god da uzmete, da se glas o našem festivalu pročuje širom sveta. Nakon ovog izdanja festivala, odmah je krenula registracija za EXIT Tribe 2019 i mi u ovom momentu imamo preko 20.000 prijavljenih zainteresovanih ljudi iz gotovo 90 zemalja širom sveta. Ono na čemu smo, međutim, ostali istrajni je da publiku iz celog regiona tretiramo kao domaću, te smo tokom godina izgradili jaku bazu fanova u svim zemljama u kojima smo u prethodnih nekoliko godina startovali festivale. Verujemo da je upravo u tome ključ našeg uspeha – negovanje jedinstvenog Exit plemena, koji deli slične vrednosti, želje i interesovanja i koji je stub svakog našeg festivala.

 
Musicpress:
Gde vidite budućnost EXIT festivala na horizontu narednih godina?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Verujemo da ćemo vezati ime Exita sa još nekoliko muzičkih manifestacija u regionu i Evropi. Očuvanje i jačanje brenda Exita i matičnog festivala u Srbiji, ali i ostalih festivala pod kapom Exita, kao i izvoz know-how-a je nešto u čemu vidimo budućnost.

 
Musicpress:
Glavna karakteristika Vašeg festivala je činjenica da otvara svoje vrata uveče. Zašto ste se odlučili za ovu ideju? Mislite li da su ljudi više spontani i opušteni preko noći?
 
EXIT Festival/Bojana Kozomora:

Do ovoga je došlo sasvim prirodno i rezultat je iskustva organizacije festivala na tvrđavi, kao i preferenci domaće i regionalne publike, koja nema naviku da na muzičke događaje ide preko dana. Zajedno sa činjenicom da se EXIT održava u julu kad su temperature u Novom Sadu često tropske i kad nije prijatno biti na suncu, dovelo je do toga da EXIT prevashodno bude “noćni” festival. Uostalom, jedan od brendova Exita je svitanje na Dance Areni, a ne zalazak sunca na njoj 🙂

 

autor: Daniel Hevier ml.; preklad Daniela Krstičová