8.6 C
Slovakia
piatok, 26 júla, 2024
spot_img

Peter Hamill z Van Der Graaf Generator – Sme stále v strehu, nepozeráme sa dozadu, ale stále máme radi dlhé skladby

spot_img

peterLegendárna britská art rocková skupina Van Der Graaf Generator zanechala nezmazateľnú stopu v histórii rockovej hudby. Skupina pôsobí od roku 1967, keď ju založil Peter Hamill a názov jej dal podľa prístroja na výrobu statickej elektriny.  V súčasnosti pôsobia v zložení Hugh Banton, Peter Hamill a Guy Evans a pri príležitosti nového albumu Alt prichádzajú do Prahy zahrať nové aj staršie skladby rovnako ako aj kompozície zo sólových projektov Petra Hamilla. Pri tejto vzácnej príležitosti sa podarilo našej redakcii MusicPress vďaka partnerskej spolupráce s United Islands pripraviť rozhovor so samotným Petrom Hamillom!

 

Váš najnovší album ALT sa zdá byť nezvykle ťažký, hlavne ten zvuk je oveľa viac temnejší než sme boli doposiaľ zvyknutý. Čím to je?

Peter: „Je to zbierka experimentov a improvizácií a myslím, že sme mali tendenciu smerovať k takým temnejším veciam, keď robíme takýto album, jednoducho to pokladáme za viac zaujímavejšie„.


 

02) Je však pravda, že oproti vašim kolegom z iných progresívnych skupín ste si vždy zakladali na temnejšom zvuku…

Peter: „Áno, predpokladám, že sme vždycky boli naklonení k temnému zvuku, možno aj kvôli základnej inštrumentácii, ale aj ako aj osobným preferenciám“.

 


 

V roku 1975 ste vydali veľmi temný album Godbluff, mnohí ho dokonca považujú za váš najtemnejší. Nový album Alt akoby chcel na neho nadviazať…

Peter: „Toto by som netvrdil,  Godbluff bol viac ako keby spievaný a ALT ako keby viac inštrumentálny (smiech)„.

 


 

Nový album sa mi zdá viac byť industriálny, bol to váš zámer?

Peter:Znova je to naša prirodzená inklinácia, keď to voľne roztočíme…

 


 

Napriek tomu, že sú vaše staršie kompozície pomerne zložito členné, vždy ste dávali dôraz na výrazné melodické nápady,…

Peter:Áno, myslím že vieme zachytiť melódie, ako aj rytmiku ako aj harmonickú komplexnosť“.

 


 

Aké je to po rokoch opäť vystupovať v pôvodnej zostave?

Peter:Zvyčajne  vzrušujúce a zároveň aj skľučujúce a náročné.  Na tomto turné budeme hrať „A Plague of Lighthouse Keepers“ po prvý krát ako trio. Verím, že to vyjde ale dôkazom bude až samotná hra a počúvanie„.

 


 

Prečo už nevystupujete spolu so saxofonistom Davidom Jacksonom, ktorý sa výraznou mierou pričinil o charakteristický zvuk skupiny?

 

Peter:Je to muž z minulosti a to bola iná skupina“.

 


 

Prečo ste vlastne skupinu na vrchole tvorivých síl aj slávy rozpustil?

Peter:Vždy sme boli rozdielny, taktiež sláva nikdy nebola našim cieľom“.

 


 

Vo vašich koncertoch prepájate tvorbu kapely so sólovými aktivitami. Prečo, keď samotný Van Der Graaf Generator má dostatok kompozícii na vytvorenie plnohodnotného koncertného playlistu? Tento koncept ste začali používať už v 70. rokoch pri vašom prvom rozchode s kapelou…  Prečo to teda vlastne takto robíte, kvôli ušetreniu koncertných aktivít asi nie, keďže aj v Prahe ste vystupovali v krátkom rozmedzí s kapelou aj sólo. 

Peter:Udržuje nás to pripravených, v pozore. Nie všetok sólový materiál je vhodný pre VDGG, ale niektorý je veľmi zaujímavý v tejto podobe a samozrejme naopak, niektoré pesničky od VDGG znejú aj v ich originálnej sólo podobe„.

 


 

Mnohí ľudia váš považujú za hudobného workoholika. Hlavne na prelome 60. a 70. rokov ste neustále vydávali albumy a k tomu hrávali aj koncerty. Je posadnutosť stále vašou inšpiráciou, alebo motiváciou?

Peter: „Moja žena jednoznačne tvrdí, že som stále posadnutý hudbou„.

 


 

Nemrzí vás niekedy, že máte viac sólových albumov ako s Van Der Graaf Generator, respektíve, že ste mohli toho viac nahrať?

Peter:Myslím si, že som pracoval dosť rýchlym tempom a som s tým spokojný. Svojím spôsobom som očarený, že súčasný VDGG dokázali vydať toľko albumov za posledné roky a som z toho veľmi šťastný„.


 

Celkovo ste po poslednom comebacku nahrali viacero albumov s VDGG, je to akési dohnanie minulosti a splátka fanúšikom?

Peter: „Bol som jednoducho motivovaný to takto robiť, nájsť a skúmať nové veci. Jedným z našich cieľov bolo posunúť sa dopredu, skôr ako nazerať späť do minulosti“.

 


 

Od legendárneho albumu Pawn Hearts uplynulo vyše štyridsať rokov. Ako na tento album spomínate?

Peter:Bola to zložitá doba„.

 


 

V úvodnej skladbe spievate „So vzbúreným rozumom sa ženieme do neznáma“ – Práve tieto slová boli vo svojej dobe nadčasové a dnes platia tak ako nikdy predtým. Ako to dnes vnímate? Ako nahliadate na dnešnú dobu? Stále idete teda rozbúrene dopredu? 

Peter:Oh áno, máme stále radi dlhé formy. Okrem „Plague“ budeme hrať tiež (bývalá sólová nahrávka) „Flight“ – na tomto turné ďalšia 20 minútová pesnička. Je to náročné, ale naplňujúce zároveň„.

 

autor rozhovoru:  Daniel

preklad rozhovoru: Jana Pieružková

Mohlo by ťa zaujímať

Simona Šaturová – V piesni má každé slovo, každý nádych, každá čiarka svoj význam a interpret musí využiť tieto možnosti na maximum

V jednom rozhovore ste spomínala, že máte rada harmóniu a vyváženosť. Vo svete vážnej hudby, by poslucháč očakával práve takéto naplnenie, ale je to rôznorodý svet...

Jan Rokyta ml. – Súčasná hudba má v Holandsku väčšiu prioritu, v Strednej Európe si zase viac ceníme jej históriu

Už onedlho vystúpite na festivale Pro Musica Nostra. Vraciate sa často na Slovensko?Veľmi pravidelne – jednak v rámci už pätnásť rokov trvajúcej spolupráce so súborom...

Cello Republic – Vážna hudba má výhodu aj nevýhodu v tom, že spracováva zložitejšie prežívanie a na to je potrebné mať vyhradený nejaký čas

Petr Špaček (violončelo), Jan Zemen (violončelo), Matěj Štěpánk (violončelo), Ivan Vokáč (violončelo) sú štyria violončelistu, ktorí tvoria kvarteto Cello Republic a prepájajú vážnu hudbu s ďalšími...

Dušan Šuster alias Marakama Planet – Tri, štyri minúty udržíte pozornosť, preto som urobil housový album v koncentrovanej podobe

Marakama Planet je projekt Dušana Šustera, v ktorom sa prediera húštinou house music. K tomuto žánru sa stavia z rôznych uhlov pohľadu – či...