8.6 C
Slovakia
utorok, 28 marca, 2023
spot_img

Poľskí psychedelici Lonker See – Byť pripravený na prichádzajúcu apokalypsu

spot_img
Lonker See / live at Nu Sound of Visegrad 2019 / photo by: David Majersky

Už tento víkend sa skupina Lonker See predstaví v rámci projektu Nu Sound of Visegrad v Banskej Štiavnici. Na minulom ročníku festivalu OFF sa nám poradilo odchytiť na pár slov ich basgitaristku Joannu Kucharskú. Otázky smerovali najmä k pomerom na životaschopnej poľskej scéne, ale aj charakteru ich prevažne inštrumentálnej hudby. Vráťme sa o rok späť k ich stále aktuálnemu albumu One Eye Sees Red.

 
Musicpress:
Čo myslíš, kde je strop počúvateľnosti a popularity pri hudbe akú hráte s Lonker See?
 
Lonker See:

Myslím, že práve tu v Európe je dosť priestoru, pretože je tu mnoho úspešných psychedelických rockových skupín a rovnako množstvo európskych krajín sa otvára práve poľskej psychadelickej scéne, špeciálne Veľká Británia, spomeňme Quietus magazine. Potvrdzuje to aj fakt, že túto jeseň by sme mali absolvovať európske turné.

 
Musicpress:
K nám na Slovensko je to len na skok. Hrali ste už niekedy u nás?
 
Lonker See:

Bohužiaľ nie, ale veľmi radi by sme si zahrali na vašom festivale Pohoda. Je to úžasný festival. Navštívili sme ho už dávnejšie ako hostia a bolo by skvelé vrátiť sa naspäť.

 
Musicpress:
Mimochodom, práve festival OFF je charakterom dosť blízky Pohode. Dokonca spoločne vystupujú ako partnerské festivaly.
 
Lonker See:

Myslím, že áno, ale Pohoda je viac „open air“ festival. Je to však podobné v tom, že obidva festivaly sa konajú na letisku. Máme radi toto prostredie, no rovnako dobre sme sa cítili aj u vás na Pohode.

 
Musicpress:
Lonker See je pôvode skupina z Gdyne. Existuje u vás nejaká špecifická hudobná scéna, komunita, ktorú by ste nám radi predstavili?
 
Lonker See:

Jasné, máme tu niečo ako scénu. Ja a gitarista Boro (Bartosz „Boro“ Borowski, pozn. redakcie) máme spoločné hudobné vydavateľstvo Music Is The Weapon a vydávame v ňom predovšetkým albumy z Gdyne a Tri-city:(eng: Tricity, pol: Trójmiasto; t.tj metropolitná oblasť troch poľských pobrežných miest Gdańsk, Gdynia a Sopot, pozn. redakcie), ale aj vôbec z celého Poľska, pretože stále rastieme. Máme naozaj slušnú scénu. Stačí sa pozrieť na portfólio Music Is The Weapon.

 
Musicpress:
Všimol som si váš split album s poľskou skupinou ARRM, ktorá hrá rovnako ako vy na tomto ročníku festivalu OFF. Ako došlo k tejto spolupráci?
 
Lonker See:

Veľmi jednoducho. Náš posledný album One Eye Sees Red sme vydali u rovnakého vydavateľa Instant Classic. Instant Classic pochádzajú z Krakowa, ale vydávajú skupiny z celého Poľska. Prvý album, ktorý sme vydali u nich, bolo práve split-ko s ARRM. Mimochodom ďalšia výborná domáca skupina.

 
Musicpress:
Pre úplnosť, koľko albumov máte na konte k dnešnému dňu?
 
Lonker See:

Na konte máme dva plnohodnotné LP albumy Split Image a posledný One Eye Sees Red. Ešte predtým sme začínali ako viac-menej ambientné duo; ja a gitarista Boro. Rovnako sme vydali LP Lonker Sessions. To je kompilácia našich improvizácií v štúdiu, ale sú na ňom aj niektoré „hotové“ piesne.

 
Musicpress:
Tak ako počujem vašu hudbu ja, nie je napojená na žiadnu súčasnú politickú alebo ináč angažovanú ideológiu alebo hnutie etc. Určite k tomu pomáha aj prevažne inštrumentálny ráz vašej hudby. Môžete s tým súhlasiť?
 
Lonker See:

Necítime to tak, že hudbou, ktorú robíme, musíme dať najavo posolstvo o politike alebo čomkoľvek závažnom. Na druhej strane však cítime, že pocity obsiahnuté v našej hudbe sú omnoho univerzálnejšie a globálnejšie ako pocit byť v strehu, byť pripravený na prichádzajúcu apokalypsu…

 
Musicpress:
Z krajín V4 je poľská scéna neporovnateľne väčšia a pomerne zaujímavá pre Európu a svet vôbec. Možno sa oblúkom vrátim k prvej otázke. Je ešte pre vás miesto stať sa väčšou kapelou akou ste teraz?
 
Lonker See:

Myslím, že doma v Poľsku máme úzku psychedelickú scénu, ale v priebehu niekoľkých rokov rastie a to predovšetkým vďaka zásluhe vydavateľstva Instant Classic. Ak chcú ľudia preniknúť hlbšie do zaujímavej poľskej hudby, mali by sa a poobzerať po spomenutom vydavateľstve Instant Classic. Ale čo je najdôležitejšie, scéna tu rastie a je čoraz väčšia a väčšia.

 

autor: Radoslav Lakoštík ; autor fotografie: Daniel Hevier ml.

Mohlo by ťa zaujímať

Jon Hopkins – Creative process is a drive a very deep drive

The themes are: backgrounds / influence-inspiration / communication-cooperation vs. solo / ambiguity (trough visuals / trough 4x videos) / creativity in general / and...

Grégory „Zigo“ Mavridorakis z Dub Inc – Boli sme začiatočníci, ale mali sme niečo unikátne. Ako kočovníci, ale 100% oddaní hudbe!

Rozhovor s Dub Inc, za ktorú odpovedal bubeník Grégory Mavridorakis. Na Slovensku reggae žije aj vďaka Uprisingu, na ktorého zimnú verziu sa francúzska kapela...

Dalibor Kocián alias Stroon – Hudba v chráme má veľkú energiu, filmová často trpí orchestrálnymi klišé

Jeho nahrávka Temple Timbre Embers z roku 2020 sa venovala súčasnej chrámovej hudbe. Dalibor Kocián, ktorý vystupuje pod umeleckým menom Stroon, k nej pristúpil z pohľadu formy...

Henry Rollins – Pri cestovaní hľadám hlbšie porozumenie ľudskej existencie

Hudobník, herec, rozprávač, spevák a spisovateľ Henry Rollins nám porozprával o jeho pohľade na život a pracovnú motiváciu. Čo ho naučilo cestovanie po svete...