8.6 C
Slovakia
piatok, 26 apríla, 2024
spot_img

Julien Baker – Little Oblivions

spot_img

Oficiálne vydanie albumu Little Oblivions je naplánované o necelý mesiac od tejto recenzie. Tracklist sa odkrýva pomaly. A predsa sa dá pomocou niekoľkých indícií odhadnúť znenie celého tracklistu.

S dvomi singlami a niekoľkými, len párkrát, zahratými piesňami, ktoré sa napokon dostali na tento album, sa podarilo Julien Baker zaradiť medzi tie výraznejšie hlasy alternatívnej hudobnej scény. Aj keď netreba mať veľké oči – veď podobne ambicióznych umelkýň sa na scéne vystriedalo v každom desaťročí dosť; Liz Phair, Sophie B. Hawkins, Paula Cole, Laura Veirs, Cat Power, Nerina Pallot či Juliana Hatfield. Z tých nedávnych zas Lorde alebo Bishop Briggs …zoznam by mohol byť omnoho dlhší, pre predstavu to však stačí.

Odhliadnuc od toho všetkého však Julien Baker nemožno uprieť to, že znie ako skladateľka a speváčka úprimne a pesničkársky veľmi úsporným štýlom, zavše trefne, pomenúva neduhy doby. Z jej textov aj prejavov je jasné, že okolité dianie aj svoje správanie a skutky reflektuje v takej kvalite, v akej to všetko zažíva. Nakoniec, to že sa na artwork albumu dostala pasáž zo skladby Bloodshot, určite nie je náhodou. Ako priznala v rozhovore pre KEXP aj samotná Baker, hľadanie súvislosti medzi jazykom a hudbou je niečím, čo ju v období nahrávania albumu nesmierne zaujalo a je to aj vidieť.

Návrat sa vydaril, teraz zotrvať

To, že sa podarilo nahrať Little Oblivions navzdory všetkým možným okolnostiam v osobnom živote hudobníčky a aj vo svete všeobecne, je pozitívne. A druhá pozitívna správa je, že tento album sa vracia k zvuku, ktorý Baker opustila s odchodom z formácie Forrister/The Star Killers v priebehu roka 2015. Krátkodobo fungujúci projekt Boygenius, ktorý nasledoval potom, bol pre Baker významný menovite z toho dôvodu, že sa jej tým podarilo vystupovať s dvojicou ďalších sólo speváčiek, ktoré si v približne rovnakom období vyslúžili práve takú istú pozornosť ako ona. Reč je o Phoebe Bridgers a Lucy Dacus.

A tu nastáva trochu sesterský paradox. Keď si vypočujete Punisher (2020) od Bridger a následne Historian (2018) od Lucy Dacus, začnete sa dostávať do mikrokozmu jednej tóniny, podobného sentimentu a v podstate veľmi príbuzných produkcií, ktoré vôbec nie sú ďaleko od toho, čo predviedla Taylor Swift na aktuálnom Evermore (2020). Poznámka na okraj, Baker aj odštartovali kariéru totožne v Nashville a tento práve prebiehajúci indie roots ich zjednocuje hudobne ešte viac. Na druhej strane, v prípade, že ste nadchnutí kritikou pozitívne prijímaným Punisherom, Little Oblivions bude bezpečným výberom naslepo.

„NIET LÁSKY, LEN RÁN NA NAŠICH SRDCIACH – TOĽKO K HESLU TRETIEHO ŠTÚDIOVÉHO ALBUMU, VENOVANÉHO PREŽÍVANIU ÚZKOSTI, ODOLÁVANIU A PODLIEHANIU NÁVYKOVÝCH LÁTOK, ZRADNEJ A ZDANLIVEJ LÁSKY A ÚPORNÉHO BOJOVANIA O POCHOPENIE.“

Keďže uvedenie singlov k novej štúdiovke sprevádzal rad rozhovorov a vyjadrení, Baker dala najavo, že ona sama sa už cíti byť kdesi inde, ako v dobe nahrávania. Nedajbože v dobe písania textov k piesňam zaradeným do tracklistu. Od tohto poznatku sa dá sľubovať veľa – predovšetkým odvážnejšia, lepšia produkcia a odchod od lo-fi indie, ktoré zaznieva rok čo rok na SXSW v interpretácii desiatok pesničkárov.

Už Faith Healer, nasadený ako druhý singel z albumu, možno disponuje presne takými kvalitami a v mnohom pripomína debutový album Sister Crayon Bellow (2012). Vo frázovaní sa stále zachováva dôraz na koncové pasáže, emfázy na každú tretiu slabiku a snaha na jeden nádych vydať čo najviac z výpovede. Baker pritom vyniká práve v tých polohách, kde sa nesnaží tlačiť na pílu za každú cenu. Či už je to pri skladbe Song on E, zaradenej do poslednej tretiny tracklistu, alebo Televangelist z albumu Turn Out the Lights (2017), o ktorom si dala na tri roky pauzu, vrátila sa k štúdiu, prekonala závislosť a skrotila vlastných démonov.

Hardline, prvý singel a zároveň úvodný track, dáva za touto kapitolou definitívnu bodku. A predsa je veľmi pravdepodobné, že všetko ostatné, čo po Hardlines zaznie, bude v tejto chvíli ešte stále retrospektívou do speváčkinej minulosti. Podstatné je, že budúcnosť, ktorá je pred Julien Baker, vyzerá veľmi príťažlivo. Ak odolá všetkým nástrahám, stane sa snáď jedným najväčších talentov nového desaťročia.

Mohlo by ťa zaujímať

Voľne Pohodení – 22:00

Voľne Pohodení je alternatívna rocková kapela, ktorá naberá vplyvy z viacerých žánrov a v textoch skúma zákutia ľudskej duše. Na druhom albume 22:00 pokračujú vo svojej existenciálnej...

I Torpedoni – L’Amara Vita, Vol. 1.

Ak sa skupina hudobníkov rozhodne vybrať to najlepšie čo v umeleckom svete doteraz  existovalo a spojiť to dokopy, môže to dopadnúť geniálne alebo aj...

The Japanese House – In the End It Always Does

Je to smutné. Smutné, ale nádherné. Fanúšikovia Amber Bain, vystupujúcej pod pseudonymom The Japanese House, sa po štyroch rokoch dočkali jej druhého albumu s názvom...

Slowthai – Ugly

Britský umelec Slowthai, známy svojím provokatívnym štýlom a odvážnou kombináciou hip-hopu, grime a punku, sa vracia so svojím najnovším albumom "Ugly" - predstaví ho...