streda, 1 mája, 2024
ÚvodRecenzieMaroon 5 – Jordi

Maroon 5 – Jordi

Maroon 5 – Jordi

Siedmym štúdiovým albumom skupina fanúšikov znepokojila. Vyčítali im predpokladateľný sound aj početné hiphopové hosťovačky. Maroon 5 však s albumom Jordi potvrdzuje, že hudobné dospievanie nemusí znamenať nutne radikálnu zmenu a že nemá význam utekať pred trendmi.

V istom ohľade pripomína diskografia Maroon 5 ságu. Niektoré veci v ich produkcii sa ozrejmia až vtedy, keď sa poslucháč oboznámi so zvyšnými informáciami, viažúcimi sa na predchádzajúcu tvorbu. Ak to však nespravíte, nič sa nedeje. Každý nový singel si v sebe nesie informáciu toho predchádzajúceho. Zvlášť v posledných rokoch si Maroon 5 zvykli vydávať albumy s letným feelingom. Dokonca aj načasovanie oficiálneho spustenia predaja novinky Jordi podliehalo takejto stratégii. Do predaja sa novinka dostala jedenásteho júna, pričom bezprostrednou súčasťou veľkolepého proma bolo aj predstavenie Lost (2021), v poradí už štvrtého singla z albumu – keďže trojlístok piesní Nobody´s Love, Beautiful Mistakes a Memories sa dostával do rotácie strategicky počas uplynulých dvoch rokov. A bez ohľadu na to, či je toto výsledok čistej kalkulácie, jedno sa musí uznať: Maroon 5 vie, čo robí a zostať relevantnými takmer dvadsať rokov na hudobnej scéne, také privilégium je vlastné skutočne len niekoľkým kapelám, ktoré sa sformovali na prelome milénia.

Načo vymýšľať vymyslené

Ich predchádzajúci album Red Pill Blues (2018) síce vyšiel v Novembri, no k aranžmánom na Jordi má zo všetkých štúdioviek najbližšie. Ak to počujete rovnako, nie je to náhoda. Produkčný tandem Adam Levine-Jacob Kasher Hindlin sa osvedčil a po úspechoch singlov Wait, What Lovers Do a napokon Girls Like You do takej miery, že Levine ani ostatní členovia kapely podľa všetkého necítili potrebu niečo meniť. Po tejto stránke je Jordi destilovanou verziou Red Pill Blues bez vplyvov italo-disca a klubových beatov. Podobné východisko prejavuje aj pri porovnaní otváracích trackov Best 4 U (2018) a Beautiful Mistakes (2021). Ich kompozíciu zhodne tvorí RnB rytmus, verzie nahrádzajú výstižnejšie hooky, viachlasné reverbované závery vedú do čistých inštrumentálnych koncoviek bez prechodov. Atmosféra z Red Pill Blues sa na Jordi dedí, čo je pravdepodobne aj výsledkom toho, že časť lyrík vznikala ešte kdesi v záverečných etapách roka 2018 a nahrávanie materiálu na Jordi začínalo priebežne počas roka 2019. Napokon, prvý single Memories, zaradený do tracklistu, ktorý bol zároveň motivicky najvýznamnejším prvkom pre utvorenie celistvého konceptu ich ďalšieho albumu, začal rotovať v rádiách počas septembra 2019, teda približne desať mesiacov od uvedenia Red Pill Blues na trh.

Takéto analógie sú na Jordi prítomné i ďalej, trebárs medzi singlami Lost (2021) a Wait (2018). No malo by význam vymýšľať ďalšiu formulku na úspech, keď sa ju už podarilo vytvoriť? Naviac, nemuselo byť isté, že to, čo Maroon 5 vydá, bude automaticky fungovať, no očividne to tak opäť je. Lenže Maroon 5 vie, ako funguje súčasný hudobný biznis. Že streamovanie má iný princíp ako nákup nosičov. Že skladby zaznievajú v každom kúte zeme a anglické texty nie ús len výsadou americkej populácie. Vedia aj to, že v prevažnej miere sa na ich skaldby bude alebo tancovať, alebo budú zaznievať z kompilácií v nákupných centrách a kaviarňach. A to je aj vzhľadom na to, že priemerný vek hudobníkov v kapele je kdesi na hranici štyridsiatky, úctyhodné uvedomenie.

Bez snahy bojovať o nejakú pomyselnú hudobnícku dôstojnosť, skupina si s Jordi potvrdzuje status aj napriek extrémne popovému nasadeniu. Snáď je tu častá snaha o zachovanie reminiscencie, v dôsledku čoho potom nastávajú momenty, kedy si nie ste istí, či práve počúvate Nobody´s Love alebo Echo. V porovnaní s Red Pill Blues, na ktoré sa naozaj nedá neodvolať, je Jordi vo veľkej miere tribute albumom. Znamená to, že sa ním skupina snaží vzdávať poctu tým, ktorí ju ovplyvňovali a profesionálne viedli. Preto sa tu nielenže objaví duet so Stevie Nicks, no vibe Fleetwood Mac, v ktorom do veľkej miery robila zázraky vzťahová dynamika medzi Lindsayom Buckinghamom a zmieňovanou Stevie Nicks, bude možné zachytiť predovšetkým v skladbe Convince Me Otherwise evokujúcej megahit Little Lies z albumu Tango in the Night (1987). Na margo duetu Remedy so Stevie Nicks sa niektorí kritici vyjadrili s rozhorčením – prevažne kvôli využitiu autotune efektu na dosiahnutie harmónie medzi spevákmi. V tomto ohľade je však potrebné vziať na zreteľ fakt, že Stevie Nicks má v súčasnosti 73 rokov a očakávať hlasové kvality, či dokonca timbre zhodný s tým, na ktorý sú zvyknutý z jej najväčších hitov, je nielen prehnané, ale aj naivné. Vo všeobecnosti sa však tento duet nepodpísal na skvalitnení nahrávky, čo akiste nebolo ani cieľom. Hosťujúcich čísel je tu vlastne najviac, pokiaľ hovoríme o celej doterajšej diskografii Maroon 5. Rovnako prívetivým otváraním sa novým hudobným impulzom nadobudol Jordi omnoho svojráznejší a zapamätateľný charakter voči minulým „letným“ albumom- V (2014) či Overexposed (2012).

Zdroj: Maroon 5/Youtube

M5 Foto: Universal Music