8.6 C
Slovakia
sobota, 2 novembra, 2024
spot_img

John Steel z The Animals – Nikto z nás nebol Lennon ani McCartney, ale naša sila sa ukázala v interpretácii piesní

spot_img

The Animals & Spencer Davis_AlanWhitePhotosZ tradičnej ľudovej piesne spravili jeden z najväčších hitov rockovej hudby. House of the Rising Sun, ďalšie známe tradicionály, ako aj vlastnú tvorbu, príde 24. februára do brnenského Sono Centrum predstaviť britská skupina The Animals, ktorá spoludefinovala žáner mersey beat. Rozpadli sa, aby sa opäť po čase zišli. Dnes fungujú pod značkou The Animals and Friends a jeden z ich pôvodných členov bubeník John Steel nám prezradil o súčasnom fungovaní kapely a spomienkami sa vrátil do najslávnejšej éry bigbítu.

 

SWITCH to ENGLISH VERSION

Musicpress:
Na turné prichádzate pod značkou The Animals and Friends. Kto sú teda vaši priatelia a z akého prostredia prichádzajú?
John Steel / The Animals:

Koncertujeme pod názvom Animals and Friends. Ja sám som ako bubeník pôsobil v pôvodnej zostave The Animals, klávesista Mick Gallagher z Newcastlu hral v roku 1965 s kapelou na turné po Škandinávii a Veľkej Británii, naším spevákom a gitaristom je Danny Handley z Colne, Lancashire a náš basgitarista Roberto Ruiz je z New Yorku a momentálne žije v Colne, Lancashire. Ďalšími priateľmi, s ktorými sa na turné stretávame, sú Spencer Davis, Steve Cropper, Mick Green, Maggie Bell, Steve Ellis and Chris Farlowe.

 
Musicpress:
Prečo podľa vás stále pretrváva záujem mladých muzikantov hrať hudbu predchádzajúcej generácie?
John Steel / The Animals:

Myslím si, že mnoho mladých ľudí sa snaží nájsť pôvod hudby, ktorá ich zaujíma. Keď som bol tínedžerom, fascinoval ma jazz a bluesová hudba z dvadsiatych, tridsiatych a štyridsiatych rokoch minulého storočia. Louis Armstrong, Bessie Smith, Jelly Roll Morton, Billie Holiday, Charlie Parker, Thelonious Monk – to je len zopár z nich.

 
Musicpress:
Začínali ste v Newcastli, ale preraziť sa vám podarilo až v Londýne. Je podľa vás Londýn stále epicentrom súčasnej populárnej hudby?
John Steel / The Animals:

V tých dňoch boli všetky dôležité britské nahrávacie značky, vydavateľstvá, booking agenti atď. koncentrovaní do Londýna. Teraz vďaka obrovskému pokroku v komunikácii a vďaka digitálnym technológiám môžete všetko robiť bez toho, aby ste opustil svoj domov. Aj napriek tomu je Londýn stále dôležitým centrom šoubiznisu.

 
Musicpress:
Máte ešte pracovné vzťahy s Ericom Burdonom? Ste v kontakte? Stretávate sa? Hrávate spolu?
John Steel / The Animals:

Nie.

 
Musicpress:
Pred štyridsiatimi rokmi ste nahrali album Before We Were So Rudely Interrupted takmer v pôvodnej zostave. Prečo potom prišlo k rozpadu a rozdrobeniu kapely?
John Steel / The Animals:

Nie takmer, ale nahrali sme ho piati pôvodní členovia The Animals. Nešlo o opätovné rozdelenie skupiny, pretože túto platňu sme ani nepovažovali za trvalý reunion.

 
Musicpress:
Britská rocková scéna spočiatku preberala coververzie – černošské spirituály, anglické ľudové piesne, bluesové songy atď. Kedy nastal zlom, že kapely a interpreti si uvedomili, že musia začať tvoriť aj vlastné skladby. Ako to bolo s vašou pôvodnou autorskou tvorbou v skupine The Animals. Kto sa stal hlavným autorom piesní a ako vyzerala spolupráca s textármi?
John Steel / The Animals:

Míľnikom sa stal fenomén The Beatles. Duo John Lennon a Paul McCartney ukázalo všetkým cestu a čoskoro ich nasledovali Mick Jagger / Keith Richard, Ray Davies a ďalší. Nanešťastie, takýto talent skladať piesne nám chýbal. Eric Burdon a Alan Price sa pokúšali vytvoriť medzi sebou umelecké partnerstvo pri písaní piesní, ale nič z toho napokon nebolo. Naša sila sa ukázala v interpretácii piesní napísaných inými talentovanými textármi.

 
Musicpress:
Naberali ste inšpiráciu aj z iných krajín, alebo prevažovala dominancia angloamerickej hudby?
John Steel / The Animals:

V tom čase to bolo takmer exkluzívne anglo-americké prostredie.

 
Musicpress:
Ako by ste charakterizoval britský beat 60. rokov oproti tomu americkému?
John Steel / The Animals:

Jedeným z rozdielov bolo, že americká tradícia má veľmi blízko k harmonickému spievaniu, k viachlasu, cirkevnému zboru a pouličného doo-wop. Z toho vzišli kapely ako The Beach Boys, The Mamas And The Papas, The Four Seasons. Jediná britská kapela, ktorá robila niečo podobné, bola The Hollies.

 
Musicpress:
Bolo pre britské kapely dôležité sa presadiť v Amerike?
John Steel / The Animals:

Samozrejme, že áno. Bol to najväčší trh na svete nielen v počte predaných albumov, ale aj koncertov. Ak sa vám to nepodarilo uskutočniť v Amerike, tak ste boli len okrajovým interpretom. Možno ste dosiahli veľké uznanie vo svojej krajine, ale inak ste boli v zahraničí neznámym.

 
Musicpress:
Sledovali ste dianie aj vo východnej opone? Prenikli k vám informácie z ich diania, respektíve, pokúšali sa vás kontaktovať ľudia z krajín sovietskeho satelitu kvôli koncertom?
John Steel / The Animals:

Áno, naozaj sme mali k tomu blízko. The Animals boli prvou britskou beatovou skupinou za železnou oponou. V novembri 1965 sme absolvovali turné po Poľsku.

 
Musicpress:
Boli vo vašom okolí ľudia, ktorí mali hudobné vzdelanie a hrali mersey beat? Išlo sa primárne podľa sluchu? Prevládalo samoštúdium? Ovládali hudobníci noty?
John Steel / The Animals:

Väčšina ľudí z tejto éry boli sluchoví hudobníci. K hraniu používali najmä uši.

 
Musicpress:
Zaujímalo by ma, ako prijali vašu hudbu jazzové kluby a vašu generáciu jazzoví hudobníci?
John Steel / The Animals:

Niektorí jazzoví hudobníci nás prijali, predovšetkým Chris Barber, Graham Bond, no väčšina z nich nás nebrala vážne, až pokiaľ neprišiel Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, čo ich posadilo na zadok a prinútilo na nás aspoň „zažmurkať“.

 
Musicpress:
Vaša kapela nebola čisto gitarová, ale dominantným sa stal klavír. Ako prijímali rockoví hudobníci iné sólové nástroje než gitary?
John Steel / The Animals:

Skupina The Animals bola vedená ako klávesová kapela, podobne ako The Spencer Davis Group. Gitaristov bolo veľa, ale dobrý hráč na klávesy sa hľadal ťažko. The Animals mali to šťastie, že mali vynikajúceho Alana Prica, nasledovaného Mickom Gallagherom, nasledovaným Davom Rowberrym

 

 

 

 

We tour as Animals and Friends, I am the original drummer with The Animals, Mick Gallagher from Newcastle on keyboards played with the band in 1965 touring Scandinavia and the UK, our singer and guitarist is Danny Handley from Colne, Lancashire and our bass player is Roberto Ruiz from New York City now living in Colne, Lancashire. Friends who have toured with us include Spencer Davis, Steve Cropper, Mick Green, Maggie Bell, Steve Ellis and Chris Farlowe. You can google them if you need more information.

Musicpress:
Where do you think come young people interest in playing music of their past generations from?
John Steel / The Animals:

I think some young people like to find out the origins of music that interests them. When I was a teenager I was fascinated by Jazz and Blues music from the 1920’s and 30’s and 40’s. Louis Armstrong, Bessie Smith, Jelly Roll Morton, Billie Holiday, Charlie Parker, Thelonious Monk to name only a few.

 
Musicpress:
You have started a career in Newcastle, but you really reached success when you moved to London. Do you think London is still an epicentre of contemporary popular music?
John Steel / The Animals:

In those days all of the important UK record labels, publishing houses, booking agents etc. where concentrated in London. If you wanted to break into the big time you had to move to London. Now with the huge advances in communication and digital technology you can do it without leaving home. That said London is still a very important centre.

 
Musicpress:
Do you still keep professional contact with Eric Burdon? Do you keep in touch? Do you play together sometimes?
John Steel / The Animals:

No.

 
Musicpress:
40 years ago you recorded an album „Before we were so rudely interrupted!‘ with almost original setup. What was behind the following split?
John Steel / The Animals:

No „almost“ about it, it was the original 5 members of The Animals. There was no split, it was never intended to be a permanent reunion.

 
Musicpress:
Origins of British rock scene are based on cover versions of British folk and national songs, blues songs and Afro-American spirituality. When did we come to a milestone, when musicians realized they need to create their own music? How did your creative process look like back in the beginnings of The Animals? Who did become the main author of music and how did collaboration with lyricists look like?
John Steel / The Animals:

The milestone was the phenomenon of The Beatles. John Lennon and Paul McCartney showed everyone the way forward, soon to be followed by Mick Jagger/Keith Richard Ray Davies et al. Unfortunately talented song-writing of that order was not present in The Animals. Eric Burdon and Alan Price tried to form a song-writing partnership but nothing much came of it. Our strength turned out to be in interpreting songs written by more talented writers.

 
Musicpress:
Did you find inspiration only in Anglo-American music or was there any foreign influence as well?
John Steel / The Animals:

At the time it was almost exclusively Anglo-American.

 
Musicpress:
How would you describe the difference between 60s‘ British beat and American beat?
John Steel / The Animals:

One of the differences was the American tradition of close harmony singing, barbershop, college glee club, church choir, street corner doo-wop. From that you got The Beach Boys, The Mamas And The Papas, The Four Seasons for instance. The only British band doing it was The Hollies.

 
Musicpress:
Was succeeding in the US important for British bands?
John Steel / The Animals:

Of course it was… it was the biggest market in the world for selling records and touring. If you didn’t make it in America you were peripheral, maybe big in your home country but unknown outside of it

 
Musicpress:
Were you informed about life behind the iron curtain? Did you get any information or have you had any friends out there? Have you ever been invited to perform in soviet satellites?
John Steel / The Animals:

Yes indeed. The Animals was the first British beat group behind the iron curtain, we toured Poland in November 1965.

 
Musicpress:
Did you know any people playing Mersey beat who didn’t have any musical education?
John Steel / The Animals:

If so, did they just know what and how to play? Did musicians use notes? Most of the people of that era were self taught, playing by ear.

 
Musicpress:
I would like to know, how did jazz clubs accept your music and what did jazz musicians think about your generation?
John Steel / The Animals:

Some jazz musicians accepted us, notably Chris Barber, Graham Bond, most of then didn’t take us seriously until Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band made them sit up and blink

 
Musicpress:
Sound of your band offers a lot of different instruments, beside guitars. What did other rock musicians think about rock sound, composed not only with guitars?
John Steel / The Animals:

The Animals was a keyboard driven band, as was The Spencer Davis Group. Guitarists were plentiful but a good keyboard player was hard to find. The Animals had the good luck to have the brilliant Alan Price followed by Mick Gallagher followed by Dave Rowberry

 

Mohlo by ťa zaujímať

DVA – Keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je úplne to isté

Vytvorili si vlastné neexistujúce jazyky a hudobný prejav, v ktorom sa miešalo veľa štýlov. Prehovárali k domácemu, ale aj zahraničnému publiku, keď precestovali Európu, USA, Austráliu, Nový...

Václav Hudeček – Baroková hudba všeobecne vyvoláva pokoj na duši, preto sa do súčasného sveta hodí pravdepodobne najviac

Ak by vám nedali príležitosť ako mladému iba pätnásťročnému v Londýne s Royal Philharmonic Orchestra, tak by sa vaša kariéra vyvíjala asi iným smerom. Ako ste...

Simon Raymonde – Pätnásť rokov som bol v Cocteau Twins, bolo ťažké sa posunúť vpred

Cocteau Twins zanechali výraznú stopu vo zvukovej podobe alternatívnej hudby, konkrétne sa s nimi spája žáner dream pop. Do ich zostavy patril aj basgitarista Simon...

Jeff Mills – Viac ľudí hudbu počúva než na ňu tancuje, elektronická hudba by mala túto skutočnosť riešiť

S jeho tvorbou sa často spájajú slová priekopnícky a vizionársky. Elektronická hudba sa mu stala prostriedkom, ako vyjadriť rozširovanie myslenia do ďalších spoločenských vied. Patril k zakladateľom...