ÚvodRecenzieRecenzie CDIn Vivo – In Vivo 2011 Mora Tonali

In Vivo – In Vivo 2011 Mora Tonali

In Vivo – In Vivo 2011 Mora Tonali
In Vivo – In Vivo 2011 Mora Tonali

| autor: Michaela Žureková

Vzali si niečo z Petra Lipu, kúsok z IMT Smile, niekde začujete Xindla X a občas to zavanie bretónskymi Roc’hann.

Ťažko určiť jednotný žáner slovenskej kapely In Vivo, isté však je, že i napriek podobnostiam s inými interpretmi, podobnú muziku na Slovensku nepočuť až tak často.

A že je tá muzika veru dobrá! Desať pesničiek v pestrofarebnom obale, ktorý graficky spracoval Karol Vaľko, osemnásť hudobníkov na čele s hlavným autorom Mora Tonali alias Michalom Vargom a na svete je vysnívaný album, z ktorého srší úprimnosť a nie nútená snaha prispôsobiť sa dnešným komerčným trendom.

Najväčším ťahúňom tejto dosky sú však hudobné aranžmány. Aj keď sa vlnia okolo rovnakej muzikálnej roviny, držia si punc individuálnosti pri každej jednej pesničke. Či už je to „cigánsky“ rozšafná V prúde rieky alebo pre niekoho motivujúca Demotivačná. Páni vedia dokonca aj z vcelku romantickej témy o Krásnej neznámej urobiť úsmevný text: „Pri manipulácii musíte si šetriť dlane, je životu nebezpečné siahať na ne z vane…“

Môže sa stať, že vám po viacnásobnom púšťaní tohto albumu prestane imponovať rýdzosť a niekedy zbytočne precízna výslovnosť pri speve Miška Vargu, no do extrému sa v tomto prípade nezachádza. Horšia ako v podstate správna výslovnosť slovenských slov už môže byť iba tá trocha gýču, ktorá sa nájde asi na každom slovenskom albume. Áno, hovorím o stokrát opakovanej a aj tak nevyčerpateľnej téme láska.

In Vivo – trailer k albumu Mora Tonali

Ak si však odmyslíme neinvenčnosti typu „…láska je pravda aj lož“, vyskočí na nás táto téma v úplne inom rozmere. Lásku tu totiž cítiť nielen ako spôsob vyjadrenia myšlienok, ale ako činiteľa, ktorý úradoval pri tvorbe celého tohto albumu. A ten sa úspešne dostal do cieľa, čo demonštruje song Keď sen sa splní, z ktorého cítiť podstatu umeleckej sebarealizácie projektu In Vivo.

Album, na ktorý nesiahla žiadna producentská ruka a zostal v réžií samotných autorov v sebe skrýva i momenty, ktoré možno nezarezonujú hneď na prvé počutie, no pre mňa z hľadiska kompozičného, aranžérskeho i textového predstavujú vrchol. Ide o piesne Očista, Samovražedná a Vlastný jasný význam. Zaspievate si, prežijete stratu potreby riešiť a keď zaznejú husle, cimbal alebo akordeón, objavíte v nich niečo svojské.

A napokon, ak autori tohto CD vezmú svoj štart v hudobnom svete vážne, In Vivo si isto nájde svojho poslucháča a neostane len pri tom, že si zopár milovníkov hudby splnilo sen.

Tracklist:

1. Demotivačná