streda, 24 apríla, 2024
ÚvodRecenzieRecenzie CDKlipers – Vesmír Se Otočí

Klipers – Vesmír Se Otočí

Klipers – Vesmír Se Otočí
Klipers – Vesmír Se Otočí

Československá kapela Klipers, v zostave Milan Tarina a Stanislav Kertézs, koncom októbra 2019 vydala svoj druhý album s názvom Vesmír se otočí. Vďaka mimozemským synťákom prináša nosič aj pocit, že sa naozaj točí.

„Svoje súčasné myšlienky, radosti, strachy a nádeje o budúcnosť sme zabalili do nášho sveta farebných snov,“ píšu o na svojom profile na bandcamp.com. Album bol inšpirovaný sci-fi príbehom o planéte Kalgash z pera Isaaca Asimova, „ale na rozdiel od jeho univerza a jeho pointy – v tom našom svete sa otočí skutočne celý vesmír.“

Klipers sa žánrovo môže definovať ako indie folk, či atmosferický folk. Album Vesmír Se Otočí je veľmi zaujímavý náhľad, nielen do mysle hudobníkov, ale najmä na uhol pohľadu na samotný žáner. Texty piesní majú existenciálny nádych. Ten však môže spôsobovať aj jemne monotónna interpretácia. Tematicky je nosič pestrý. Od lásky, cez vieru až po hodnoty a zlých ľudí. V textoch autor taktiež odkazuje aj na notoricky známe postavy a príbehy, ktoré sa spájajú s vesmírom či s lietaním, a následne ich prepája so súčasnými témami. Príkladom môže byť skladba Ty Bdíš / Padají Ohně, v ktorej sa spomína mýtický príbeh o Ikarovi a následne polovicu minutáže počúvame o padaní ohňa z nebies.

Akýmsi titulným singlom k albumu bol Budeme Se Bát, ktorý sa niekoľko mesiacov držal v rebríčku Demovnice_FM. Je zároveň aj najdynamickejšou piesňou, zatiaľ čo väčšina piesní sa pohybuje v rozmedzí poetickosti a recitálu. Stopy Malý Člověk 2 a Malý Člověk sa dajú chápať aj ako parafráza na známy príbeh o Malom princovi: „Malý člověk je postava, která se bojí umírání, nesmí mu zčernat duše a nesmí umřít.“

Veľmi príznačným prvkom pre album je jeho atmosféra. Zjednotené aranžmány, témy poňaté vesmírnou optikou a grafika z inej dimenzie, to všetko spôsobuje, že sa vám pri počúvaní môže pred očami zjaviť akákoľvek scéna z filmov s vesmírnou tematikou.