sobota, 27 apríla, 2024
ÚvodRecenzieDub Inc – Futur

Dub Inc – Futur

Francúzske zoskupenie zo Saint-Étienne na konci septembra predstavilo prvý štúdiový album od roku 2019, v ktorom uzrel sveta album Millions. Pätnásť nových piesní s množstvom hostí potvrdzuje, že Dub Inc hrajú prvú ligu na reggae scéne, no spomaľujú.

Kapela je známa kombinovanými textami vo francúzštine, angličtine a kabyle (Alžírsko) a medzi jej silné stránky vždy patrilo práve efektné kombinovanie a zapájanie jazykov do jednotlivých melódií.  Na túto kartu stavili Dub Inc aj v albume Futur, no tentokrát prevažuje francúzština a angličtina sa vyskytuje iba v dvoch piesňach, čo je oproti skorým albumom skupiny oveľa nižší počet.

Texty sa venujú sociálnym témam, láske a mieru, ako sa na reggae album patrí. Takmer všetky piesne sa nesú v pomalšom, stredne rýchlom rytme, chýbajú rýchle a energické hity ako Dos a Dos z albumu Hors Controle alebo So What z rovnomenného albumu. Je možné, že kapela s pribúdajúcim vekom nestíha vystupovať a tvoriť v rovnakom tempe alebo ide iba o zmenu zvuku, ktorá značí dospievanie kapely a snahu pohnúť sa mierne iným smerom.

Energiu albumu dodáva paradoxne hosť Alborosie, ktorý sa predstavil v piesni s názvom Bad Boy a pieseň Doctor Dancehall, ktorá však nepatrí medzi zapamätateľné počiny na albume a chýba jej iskra. Príjemným prekvapením je romantická hymna Puzzle, v ktorej Aurélien „Komlan“ Zohou svojim nezameniteľným chrapľavým hlasom spieva o emóciách a sociálnych problémoch a dopĺňa ho iba akustická gitara.

Africké rytmy, na ktoré sme od kapely zvyknutí, nezostali opomenuté v piesni Mazal, na ktorej sa podieľala alžírska kapela Democratoz. Singel Tour du Monde, ktorý je oslavou koncertovania po celom svete je kvalitný, ale v porovnaní so singlami z minulých albumov, je iba priemerný. To isté sa dá povedať o ďalších dvoch singloch – Allons leur dire a Nos héros.

Je veľká škoda, že Dub Inc zabúdajú na pôvod svojho názvu a na posledných albumoch už nenájdeme čisté dub tracky, ako tomu bolo v prípade piesní Dub contrôle z albumu Paradise či Même dub z albumu Afrikya. Disku by podobný záver prospel a dodal mu diverzitu, ktorú na Dub Inc tak milujeme. Avšak Dub Inc svoju úlohu stále plnia viac ako dobre. Fanúšikom dodávajú príjemné piesne plné uvedomelých textov, nápaditých zvukov a nových featuringov.

„Album Futur je iný a chýba mu viac tradičných čŕt, ktoré Dub Inc pravidelne produkuje. Či už rezkejšie výmeny medzi vokalistami, rýchly flow Auréliena, ťahavé výšky Hakima, dub track alebo pieseň s potenciálom hitu, ktoré fungujú perfektne pred živým publikom.“

Kombinácia dvoch vokalistov s tak odlišnými hlasovými rozsahmi je u reggae interpretov jedinečná a Dub Inc sa v tejto oblasti nemôže nikto rovnať. Napriek tomu, že Futur ani zďaleka nepatrí medzi najlepšie kúsky od kapely, „Bouchkour“ a „Komlan“ ukazujú, že do starého železa nepatria a na koncertoch to s novými piesňami rozbalia, hoci v pomalšom tempe.

Album Futur je iný a chýba mu viac tradičných čŕt, ktoré Dub Inc pravidelne produkuje. Či už rezkejšie výmeny medzi vokalistami, rýchly flow Auréliena, ťahavé výšky Hakima, dub track alebo pieseň s potenciálom hitu ako Murderer alebo Tout ce qu’ils veulent, tie fungujú perfektne pred živým publikom.

Aj keď päť rozličných hostí na albume poteší, fanúšikovia chcú stále predovšetkým Dub Inc.