piatok, 19 apríla, 2024
ÚvodRecenzieRecenzie CDZoe Graham – Gradual Move

Zoe Graham – Gradual Move

Zoe Graham – Gradual Move
Zoe Graham – Gradual Move

Niekedy stačí na vyjadrenie svojich pocitov, myšlienok, pohnútok, tak málo: štyri piesne. Vyjadriť sa stručne, výstižne a zaujať hneď po prvých taktoch je esenciou každej dobrej popovej piesne. Škótska pesničkárka Zoe Graham sa o to zdarne pokúsila na EP Gradual Move.

Pritom ide iba o jej druhé EP, keďže stále zbiera materiál na plnohodnotný album. Sympatické na Zoe Graham je to, že sa nebojí priznať, že stále rozvíja svoje zručnosti v komponovaní a interpretácii. Tou najdôležitejšou vlastnosťou pri formovaní svojich predstáv je ich transformácia do dĺžky približne dvestodesať sekúnd – teda zhruba do priemernej dĺžky popovej piesne. Pochádza z Glasgowa, ktoré je epicentrom škótskej populárnej hudby, odkiaľ pochádza napríklad Belle & Sebastian, Franz Ferdinand, či z tých služobne mladších Bossy Love či Chvrches, ku ktorým je svojou tvorbou asi najbližšie.

V štyroch skladbách je namiešaných presne toľko ingrediencií, aby sýty alt korešpondoval s aranžmánmi založenými na gitarových linkách a jemne zvukovo podfarbenými klávesmi. Nie vždy sa v popovej hudbe podarí zladiť farbu hlasu so zvyškom inštrumentácie. Zoe Graham má príjemný odtieň, ktorý sa hodí na klavírny sprievod aj bohatšie vystavané aranžmány.

ĽAHKO ZAPAMÄTATEĽNÉ MELÓDIE VYTVÁRAJÚ OBRAZ BEZSTAROSTNÉHO DOSPIEVANIA, KTORÉ VŠAK SO SEBOU PRINÁŠA AJ ZLOŽITĚ OBDOBIE HĽDANIE SAMÉHO SEBA

Melódie sú jednoduché, vytvorené tak, aby aj po odsadení zvyšku harmónie, zostala osnova, ktorú si viete zapískať. Jednotvárnosť nehrozí, dostatok nápadov poháňa nahrávku smerom dopredu. Krátke až úsečné motívy ustupujú do úzadia pri nástupe hlasu, aby sa opäť s jemnou variáciou zopakovali. Poslucháč tak zostáva zachytený v deji, ktorý sa posúva a priznane opakuje. Pritom sú tu preukázateľné kontrasty – ľahko zapamätateľná Gradual Move sa hneď vystrieda s temnejšie ladenou Sleep Talking s výraznými basovými linkami.

Gradual Move nedrží pohromade ich hudobný leitmotív, ale ich obsah. Ten je intímneho charakteru, nie veľkohubým vykričaním do sveta „tu je nejaká Zoe Graham ako speváčka“, ale že tu žije Zoe Graham ako mladý človek, ktorý si so svojimi pocitmi, citmi, strachmi, nádejami, všíma zmenu okolitého sveta. Hlas mladých ľudí, ktorý nepotrebuje ani absorbovať témy ako ekológia, vzdelanie, spoločnosť, ale príkro zo svojej spálni snívať a zobúdzať sa do lepšieho rána. Najdôležitejšie sú pre Zoei ľudské vzťahy (Sleep Talking), ktoré ťažko získavame a ľahko vieme stratiť, ako aj obyčajné veci, ako napríklad jazda na bicykli vytiahnutá z videoklipu k skladbe Know by Now, ktoré sme počas izolácie a lockdownu dokázali ešte viac oceniť.

Zoe Graham sa na EP Gradual Move predstavila ako talentovaná speváčka pracujúca s odlišnými náladami spojenými v jeden celok. Je to ďalší medzi krok a uvidíme, ako sa dokáže vyrovnať s väčším priestorom a časom, ktorý bude vyžadovať plnohodnotný štúdiový album.