8.6 C
Slovakia
piatok, 19 apríla, 2024
spot_img
ÚvodReportyNils Frahm - Konsonancia na pokraji vypätosti
spot_img

Nils Frahm – Konsonancia na pokraji vypätosti

nils-11Nu : Classics Festival – Nils Frahm – 30.01.2013 – Ateliér Babylon – Bratislava

V Bratislave sa po roku opäť predstavil berlínsky skladateľ a klavirista Nils Frahm. Tento krát pri príležitosti unikátneho dvojdňového festivalu Nu:Classics, ktorý bol zameraný na modernú vážnu hudbu.

Nils Frahm má v sebe skôr škandinávskeho ducha a blízko je severským krajinám nielen svojou povahou, ale aj hudobným myslením. Jeho tvorba je syntézou súčasnej vážnej hudby a elektroniky veľmi blízkej Ólafurovi Arnaldsovi.

Nils Frahm – Says

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=xLNeZogTsK8′]


 

Frahmova popularita medzi mladými ľuďmi je obrovská, čo dokázal aj vypredaným bratislavským koncertom. Mnoho ľudí z prostredia artificiálnej tvorby môže namietať, že isté motivické práce zľahčuje, ale svojim spôsobom to robil aj Philip Glass, či Steve Reich. Zároveň je aj pravdou, že podobní interpreti ako Nils Frahm bežne nevystupujú na festivaloch súčasnej artificiálnej hudby. Tieto festivaly vedia svojimi avantgardnými snahami a túžbou po abstrakcii, skôr mladých ľudí odradiť. Nils dáva hudbe zrozumiteľnosť a pripomína tak duch virtuóznych klaviristov typu Frederyka Chopina či Ferenza Liszta. Tí boli vo svojej dobe obľúbení nielen medzi šľachtou a vzdelancami, ale aj medzi obyčajnými ľuďmi, ktorí nerozumeli kompozičným zákonitostiam. No práve vďaka interpretom ako Nils vedia aj obyčajní poslucháči vycítiť  sprostredkované emócie.

Nils Frahm – Toilet Brushes / More

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Aln6DztAsMQ‘]


 

Nils Frahm sa predstavil pri dvoch klavíroch, ktoré boli pripojené na syntetizátory a generátory, ktorými transformoval  zvuk. Klasickú hudbu kombinoval s elektronikou a urbanizačnými samplami. Od svojho priateľa Ólafura Arnaldsa prevzal temnejší témbr a chladnosť. Veľa sa pred koncertom hovorilo o jeho štúdiu u Nahuma Brodskeho, posledného žiaka Piotra Iľjiča Čajkovského. Aj keď u Frahma badať kus ruského temperamentu, v jeho hre chýba istá disciplinovanosť, ktorá je nahradená skôr roztopašnou improvizáciou. Brodski ho však vyzbrojil vyspelou technikou, ktorú si Frahm občas zamieňa s interpretačnou fantáziou. A práve svoju zvukovú predstavivosť využíva neobvyklým spôsobom. Prejavilo sa to aj pri tzv. preparovanom klavíri v ktorom pripodobnil tvorbu Johna Cage.

Nils Frahm – You

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=q5IBZ9-kvz4′]


 

U Nilsa bol po celý čas cítiť veľký vplyv romantizmu s klavírnou tradíciou zmieňovaných skladateľov – Chopina a Liszta. Čerpal z ich motivickej práce s arpeggiom a skokmi veľkej septimynóny. Od Chopina prevzal aj pedálovú hru, ktorou viazal akordové zasnenie. Frahm k pedálu pripojil aj väzbenie a vrstvenie zvuku. Obdivuhodná bola aj Frahmova práca s dynamikou s dôrazom na diminúcie v ambientných ozvenách. No jeho najväčšou prednosťou bolo vytvorenie takmer nekončiacej melodickej štruktúry, ktorá dýchala v asketickom pôžitku. 

Nils Frahm – Corn

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=pmULbKYNYRA‘]


 

Frahmov koncert pozostával z prezentácie albumu Spaces. Toto dielo vyšlo, ako kompilácia živých skladieb, ktoré vznikli za posledné dva roky. Frahm zvykne na svojich nahrávkach vysvetľovať, no na koncerte to spravil iba stručne, aby sa nevytratil moment prekvapenia.  V kompozíciách bola prítomná aj jemná epika, ale tá nepôsobila nabubrelo a veľkolepo, ale intímne. Nils sa snažil hrať čo najviac konsonančných intervalov a disonanciu už v zárodku modulovať a melodicky ohýbal.

Nils Frahm – Improvisation live in FD 2011

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=fP9_OUk79MI‘]


 

Nils Frahm veľmi rýchlo vtiahol poslucháčov do svojej tvorby, hĺbkou podobnej hypnóze. S napätím očakávali ďalšie polychrómne tóny a repetície boli pre nich prebudením a slasťou. Ľudia v zadných radoch sa často pozerali na javisko, aby samých seba presvedčili, že na javisku je iba samotný Nils, pretože z jeho hudby išiel neuveriteľne sýty zvuk.

Nils Frahm – Fox

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=kQP-AJMO2i8′]


 

Pri iných interpretoch môžu byť dve hodiny príliš, ale Frahm svoj koncert gradoval po celý čas, až napokon vyvrcholil do niekoľko minútového prídavku. Ľudia v nemom úžase dávali spontánne najavo obdiv aj uznanie. Nils Frahm priniesol do bratislavského klubového prostredia estetickosť, ktorá v ňom niekedy chýba. 

| autor: Daniel

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img