8.6 C
Slovakia
utorok, 7 apríla, 2020
Home Recenzie Grzegorz Karnas - Karnas

Grzegorz Karnas – Karnas

| Autor: Peter Katina

Album Grzegorza Karnasa s jednoduchým názvom Karnas predstavuje prehliadku asi  najlepších nápadov, akými momentálne tento poľský vokalista disponuje.

Nespútaný, osobitý svet jeho piesní vo vyslovene voľnej forme, plný odbočiek, improvizácií a pohrávania sa s poetickými textami i hudobnou štruktúrou je naozaj ojedinelý. Karnas postráda úpornú snahu páčiť sa a spolu s kapelou si so svojou hudbou a hlasom robí doslova čo chce.

Na pomerne rozsiahlej ploche albumu prináša rôznorodé prvky vokálnej techniky a zvuku. Po zádumčivej skladbe Zima a básnickom vyznaní Słodka prichádza skladba – príbeh Langue d ´amour, ktorého text Karnas prednáša polohlasom, s hyperbolizujúcim divadelným pátosom a ktorá je rozkúskovaná na štyroch miestach albumu.

Prevzatá Stingova Roxanne je viac, než len vtipnou imitáciou Stingových vokálnych kreácií. Album je plný tanečných rytmov, cítiť vplyvy latinskoamerickej hudby, reggae, Bobbyho McFerrina (veselá ponáška Summertime Doubts) i Boba Marleya.

Môže však byť pomerne problematické  vyznať sa vo viacjazyčnom buklete (texty vybraných piesní sú „náhodne“ preložené do čínštiny, arabčiny, francúzštiny, španielčiny). Skladba Spytaj Milicjanta je zasa odviazaná, hlučná jazyková hračka s efektami a scatovaním. Hudba Grzegorza Karnasa je zvláštna, jeho expresívny spev siaha od kantilény cez akcentované, slabikované a scatové výrazové prvky až k exaltovaným výkrikom a nezrozumiteľným pazvukom; typické sú preňho uletené kreácie, deklamačné línie na hranici recitácie, krkolomné intervaly, ale jeho farba hlasu pritom zostáva pozoruhodne homogénna a svojím vokálnym prejavom rozhodne nesleduje zámer imitovať nástroje či hlasy iných vokalistov.

Grzegorz Karnas – Słodka

Miestami Karnas takmer vzbudzuje pocit, že sa „nevmestí do kože“, ale baladické skladby, ako sú kvázi filmové tango Fin d´été alebo vyložene pôvabná a spevná On a Heal -Out dokážu atmosféru upokojiť. Napriek alternatívnym a  avantgardným elementom je to však vyložene tanečný a melodický album, plný príjemných piesní a neošúchanej invencie.

Karnasovu kapelu tvorí skvelá inštrumentálna zostava, Michał Tokaj na klavíri, Adam Oleś na violončele, Michał Jaros na base a Sebastian Frankiewicz na bicích. Táto prazvláštna zostava tvoriaca Karnasov Vocal Quintet mu dáva obrovský priestor na sebavyjadrenie, hrajú totiž transparentne, vzdušne, bez „tlačenia na pílu“, prevládajú výrazné perkusie a skvelý priestorovo akustický pocit z basy, klavíra a najmä z Oleśovho violončela. Zvukový prínos violončelistu  je citeľný najmä v  skladbách Black Crow a Słodka.

Kapela občas zabrúsi a rockovo „pohrozí“, radšej sa ale drží vo svete improvizovaného fantazijného voľnomyšlienkárstva a hravej nespútanosti. Pozoruhodný je aj fakt, že album vychádza okrem CD i v 2LP verzii, čo mu dodáva nádych audiofilnej kvality. Nahrávku Karnas rozhodne odporúčam, nielen pre fanúšikov jazzových vokalistov a ľubozvučne mäkkej poľštiny.