streda, 21 októbra, 2020
Home Recenzie Peter Lipa - Dobré meno

Peter Lipa – Dobré meno

Peter Lipa - Dobré meno
Peter Lipa – Dobré meno

Znova a znova sa stretávame s Petrom Lipom. Po nespočetne veľa nosičoch nám v roku 2019 priniesol ojedinelý album s pôvodnou tvorbou, na ktorom sa nenachádzajú žiadne evergreeny ani prerábky známych jazzových a bluesových piesní. Ide o ucelený tvar s novými textami a hudbami.

Problémy s problémami našťastie nikomu ,,neprerástli cez hlavu” a tak Peter Lipa nebol nútený ,,opustiť slnečnú sústavu”. Práve naopak. Väčšina piesní nás prenesie v čase na známe to miesto Manhattan, kde máme možnosť vypočuť si poctivý jazz na svetovej úrovni.

Nenápadný nápad ukrytý v obale a v maľbách, ktoré má na svedomí maliar, sochár a ilustrátor Marek Ormandík, dodáva prvému dojmu z albumu tzv. cveng. Keď sa chystáš na ten svet vypočuť si nový album Petra Lipu vedz, že texty od Vlada Krausza, Milana Lasicu a Ruda Rusiňáka sú sprevádzané podozrivo dobrými aranžmánmi, ktoré nesklamú. Skôr naopak. Potešia.

Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden duet so Zuzanou Mikulcovou, ktorý počúvanie osvieži. Na deviatich piesňach z trinástich máme totiž možnosť počuť spievať iba Petra Lipu. Na zvyšných štyroch započujeme aj ženské hlasy. Zatiaľ čo Svetlana Rymarenko sekunduje Lipovi ako vokalistka v skladbách číslo dva, sedem a trinásť, Zuzana Mikulcová dostala plnohodnotný priestor do hudby od Martina Štefánika a Adriana Lišku. Text od Ruda Rusiňáka tak vletí do uší nenápadne ako motýľ.

Because of your sad eyes je jediná cudzojazyčná pieseň na albume. Peter Lipa ju nahral s prešovským AMC trio (Peter Adamkovič, Martin Marinčák, Samuel Marinčák, Stanislav Cvanciger), s ktorým spolupracuje už vyše sedem rokov. Skladba umiestnená na albume v takmer presnom strede spôsobí, že na chvíľu zbystríte uši, pretože anglický jazyk sa v nej objavuje prvýkrát. Strategické umiestnenie najmä z toho dôvodu, že prirodzenou reakciou je overiť si, či počúvate správne CD. A tak preskočíte skladbu o jednu dozadu. Tým pádom skladba číslo šesť získa počúvanosť a na koncerte bude skvelo komunikovať s publikom. Lebo všetci budú vedieť text.

Skladba s číslom osem na text od Milana Lasicu, ktorá si zaslúžila aj vizuál, je, ako sám Lipa napísal v booklete “jediný text, ktorý som od neho dostal preto, aby aj toto CD potvrdilo našu dlhoročnú spoluprácu.” Inými slovami, chcel mu len povedať, že ty si moja opora. Ďalej pokračoval “na realizáciu som si prizval mladých hudobníkov s úplne iným myslením” a skladba s hudbou od Martina Štefánika, Jakuba Kačica a Tomáša Beliczu spôsobila už na prvé počutie úplne odlišný zvuk od zvyšných skladieb na nosiči. Modernejší a hravejší.

Pri počúvaní albumu tlak nie je vysoký, skôr ideálny, takých 120/80 a v prirodzenej horizontálnej polohe odpočívam v pokoji. Prvotriedny hudobníci ako Peter Lipa ml. (klávesy), Michal Šimko (basa), Michal Fedor (bicie), Radovan Tariška (saxofóny), Pavol Bereza (gitara) a Peter Raitl (perkusie), ktorí sa podielali na väčšine piesní, potvrdili dobré meno Peter Lipa band-u, ako aj slovenského jazzu a bluesu.

autor: Matej Feldbauer

Gin Wigmore verí zodpovedným lídrom

Novozélandská speváčka Gin Wigmore zverejnila svoj najnovší singel H B I C (Head Bitch In Charge), ktorým sa pripomenula po dvoch rokoch od...