ÚvodRecenzieRecenzie CDSecret Session - Fish Flying

Secret Session – Fish Flying

Secret Session - Fish Flying
Secret Session – Fish Flying

Vybrať sa smerom vychodených chodníčkov nemusí znamenať vždy tú najschodnejšiu cestu. Najmä nie vtedy, keď pred vami túto (ne)schodnú cestu vyšliapalo niekoľko silných generácií. Slovenská skupina Secret Session sa svojim debutovým albumom Fish Flying pridala k zástupu nasledovateľov odkazu revolučnej generácie šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov.

Kto má aký-taký prehľad o vtedajších pomeroch, určite si vie predstaviť obrovský spoločensko-kultúrny rozmach, ktorý nechal v rockovej hudbe širokú brázdu. Secret Session s prehľadom znalcov tieto zákutia veľmi dobre poznajú a tak im nerobí problém vkusne „uchmatnúť“ zo všetkého, čo vtedajšiu hudbu formovalo.

Triáda, ktorá azda najlepšie charakterizuje tvorbu Secret Session vyzerá nasledovne: piesňová spevnosť, bluesová voľnosť, ale aj členitá klenba progresívneho rocku. Na tomto pôdoryse je postavených všetkých osem piesní debutu Fish Flying. Samozrejmosťou je neodmysliteľný zvukový plášť, snažiaci sa čo najviac priblížiť duchu doby. Fanúšik- nehudobník zaregistruje priehrštie farieb, ktoré síce dôverne pozná, no nenachádza pre ne meno. Hudobník analytik si bude robiť čiarky pri hrejivom Hammond organe, futuristickom Moog syntetizátore, rozprávkovom zvuku Mellotronu, či plynulých, pokojných tónoch havajskej gitary. Práve pomerne veľký počet dohrávok k „živo“ nahratej doske robí album hravým a farbistým. Akustické aj elektrické klávesové zvuky si rozdelili Juraj Mironov (Živé Kvety) a Adam Mičinec (Hrana, Čisté Tvary, Sunity a.i.), ktorý sa postaral aj o výsledný mix a master nahrávky. Okrem autorskej hudby a textov si skupina svojpomocne zastrešila nahrávku aranžérsky aj produkčne.

Secret Session – teaser I.

Zámerne sme sa snažili vyhnúť konkrétnym menám, hoci ich kapela bez okolkov ako inšpiráciu priznáva (The Band, Neil Young, Johny Winter, David Crosby, etc.). Bez detailného hľadania citácií, pocty, či len nevedomky prevzatých vzorcov, pokúsme sa priblížiť to, ako skladby Secret Session pôsobia. Cez rôznorodosť všetkých podnetov je výsledkom veľmi pozitívna emócia a radostný prístup, ktorý sa nedá oklamať. Aj keď baladicky ladené skladby ako Closer či You Can’t Be My Home jemne kĺžu na vlne melanchólie, tá sa ukazuje len v náznakoch a každý príznak chmúrnosti udusí psychedelická farebnosť. Výraznejšiu výnimku tvorí inštrumentálna medzihra v skladbe If You Could Read My Mind, kde sa vynorí niekoľko zlovestných tónov a zvukových plôch „schizoidného muža 21. storočia“. Celok je však rovnako farebný ako živé meotarové projekcie, ktorú robia každú živú show Secret Session zaujímavou a špecifickou. Keďže Secret Session vstúpili na pôdu, kde bolo „vymyslené všetko“, dovolíme si pár poznámok, otázok či pripomienok.

Secret Session – teaser II.

Pripomienka z kategórie publicistického folklóru smeruje k angličtine, ktorá skrátka na niektorých miestach prezradí, že za mikrofónom nie je „native speaker“. A vôbec, prečo je výrazivom angličtina, obzvlášť pri tak „srdcovo“ poňatom  prejave, kde sa cení každý pokus o osobitosť? Skutočne by za pokus nestála slovenčina, ktorá vystrelila množstvo slovenských kapiel smerom k originalite a väčšej autenticite? Otázka tak večná a opakovaná, že sa jej vyhnúť skutočne nedalo.

Summa summarum, Secret Session nahrali album, ktorý môžu považovať za viac než úspešne zvládnutý debut. Dovolíme si povedať, že v mnohých smeroch nezaostávajú za vzormi, no v porovnaní s nimi majú „malú“ nevýhodu. A to viac ako polstoročie, kedy hudba mien ako Jimi Hendrix, Neil Young či Johny Winter zľudovela.

Každá generácia však potrebuje nové skladby, ktorých nie je nikdy dosť a tie, ktoré vytvorili na svojom debute Fish Fliyng, si určite zaslúži pozornosť a publikum. Otázka, ktorá je najdôležitejšia však ostáva otvorená. Čo môže byť okrem kvality pre Secret Session pridanou hodnotou pre sľubnú budúcnosť?