8.6 C
Slovakia
štvrtok, 24 septembra, 2020
Home Reporty Bratislavská exkurzia do sveta Tommyho Casha objavila východoeurópsky gýč na steroidoch

Bratislavská exkurzia do sveta Tommyho Casha objavila východoeurópsky gýč na steroidoch

autor: Mária Lišková; autor fotografie: Simona Babjaková; interpret: Tommy Cash, Fvlcrvm, 20.02.2019; MMC, Bratislava 

V rámci turné k druhému albumu “¥€$” estónsky rapper, vizionár a konceptuálny umelec Tommy Cash prvýkrát uviedol svoju audiovizuálnu show aj v našom hlavnom meste. V klube MMC sa 20. februára zišlo niekoľko stoviek fanúšikov tohto výstredného génia, ktorý posledné roky výrazne ovplyvňuje hudbu, sociálne siete, módu aj umenie.

Základnou stavebnou jednotkou tohto vizionára je slovanský trash, ktorý sme si nechtiac so sebou priniesli z minulého režimu. On ho ale cielene zrecykloval a vytvoril doslova renesanciu európskej kultúry. Napumpoval ju všetkým, čo východný blok svetu ponúka, od europopu 90.rokov cez techno až po zavárané uhorky. Všetko to vylial do formy v súčasnosti všadeprítomného trapu a nejakým spôsobom to proste funguje.

Ako hlavný kanál na prezentovanie svojho vizuálneho umenia využíva Instagram, na ktorom publikuje tak premyslený obsah, že jeho fotky nemajú konkurenciu, minimálne nie vo svete hudby. Ten Tommy Cash doslova zmenil od základov pompéznymi konceptuálnymi videoklipmi, ktoré jeho hudbe dodávajú estetiku posúvajúcu hranice morbídnosti vizuálnou šokovou terapiou.

V okolí bratislavského MMC sa to hemží farebnými outfitmi neporovnateľne viac ako tomu býva zvykom, hlavne ak zoberieme do úvahy, že je stred pracovného týždňa. Nad Karpatskou sa drží špecifický odor a vôňa ochutenej vodky. Asi nikdy som nevidela toľko ladviniek a oblečenia s tromi pásikmi na jednom mieste a nejakým čudným spôsobom ma toto zistenie hreje pri srdci. Som doma.

Na pódiu zakončuje svoj warm-up set fvlcrvm a v sále vládne pokojná atmosféra. Zatiaľ. Napätie sa zvyšuje pribúdajúcimi minútami a nedočkaví fans sa tlačia k pódiu. Otravný podmaz znejúci z reproduktorov ukončuje ticho. Sálou sa rozoznieva úryvok Adagio for Strings od Tiesta doplnený instagramovým výletom do reality sociálnych sietí Tommyho Casha. Hlavný aktér tohto večera vybieha na pódium v ružovo-čiernom tričku, modrých šušťákoch, s žltou ladvinkou a dokonalými kučierkami. Prisahám, že takýto outfit som škôlke nosila aj ja. Burácajúci dav ho víta kolektívnymi ováciami. Začíname.

Po depresívnom emo tracku Leave Me Alone, ktorý predviedol s diabolským pohľadom satanom posadnutého vraha, nasleduje Not Care z nového albumu a Tommyho tvár zrazu žiari úsmevom rovnako ako ľuďom v sále. Nasleduje prvá zaručená hitovka Pussy Money Weed, počas ktorej sa tvorí moshpit, ktorý si drží svoju formu od tohto bodu až po úplný koniec. Začína byť jasné, že toto nebude koncert, ale rave.

Horse b4 Porsche, absolútne čerstvý song v spolupráci s Modeselektor Who?, ProRapSuperstar, Little Molly, Brazil, novodobá hymna všetkých bezmäsových jedincov Vegetarian. V dave to každou ďalšou skladbou eskaluje. Počas X-RAY sa spustí neviazaný euro-trapový rave, ktorý strieda nikdy nekončiaci moshpit v strede parketu, ten počas Winaloto začleňuje polovicu všetkých účastníkov tohto šialenstva. Tommy nezabúda ani na svoje povestné oblievanie publika. Každá skladba je sprevádzaná svojim vlastným špecifickým vizuálom. Na plátne za ním sa objavuje všetko od porna, obložených mís, koní a iných zvierat, genitálií a úryvkov jeho legendárnych klipov, cez americké celebrity, návodu na výrobu sushi až po blikajúce psychadelické symboly.

Tommy Cash – Little Molly

Napriek tomu, že jeho koncerty sú dokonale pripraveným predstavením plným tanečných kreácií, vizuálov a prácou s publikom, je potrebné dodať, že Tommy je jeden z mála umelcov, ktorému sa dá niečo takéto veriť. To, že ho baví šokovať, je pochopiteľné a zjavné, na ňom je ale stále vidieť úprimná radosť z toho, že môže na dve hodiny človeku poskytnúť únik z bežného života a zobrať ho na svoju planétu gýčovej estetiky.

Svet Tommyho Casha sa vznáša niekde medzi východným blokom a Amerikou. Nie je jasné, či si robí viac srandu zo stereotypov post-sovietskej kultúry alebo zo zasnúbenej zeme posadnutej kultom rapperov a peniazmi, alebo či tieto dva koncepty naopak pretláča na absolútny piedestál podstaty súčasnej populárnej kultúry. Jedno je jasné. Tommy Cash je generačný fenomén s presahom do rôznych subkultúr.