8.6 C
Slovakia
sobota, 19 septembra, 2020
Home Reporty Egyptskí Nile, technicky dokonalí Morbid Angel a pomalší Kreator - report

Egyptskí Nile, technicky dokonalí Morbid Angel a pomalší Kreator – report

Pre mnohých metalový koncert roka. Pre ďalších splnenie sna. A pre niektorých pripomenutie svojej hudobnej mladosti. Návštevou, atmosférou a hudobnou kvalitou patril tento večer k nezabudnuteľným zážitkom.  

Až na prvú skupinu (Fueled By Fire) vystúpili v Bratislave kapely, ktoré stáli pri rozde svojho štýlu(Kreator, Morbid Angel) , alebo ho modifikovali do inej úrovne (Nile).  Práve zmieňovaná, americká skupina Fueled By Fire patrila na turné k služobne najmladším. Promotéri asi chceli priniesť popri legendách, aj sviežu mladú krv, ktorá pomaly môže pomôcť  generačnej výmene v rámci metalovej scény.

Po ostrom, no krátkom sete amerických thrasherov zaujali Nile so svojím technicky náročným death metalom. Prepracované skladby s komplikovanou štruktúrou vyhrávok zneli zaujímavo a rôznorodo. Vo veľmi rýchlych pasážach sa striedali gitarové riffy s výraznými rytmickými figúrami. Nile sú známy interpretáciou egyptskej tematiky. Tá sa prejavuje v textovej zložke, ale aj v hudobných kompozíciach. No nie prvoplánovite. Neboli počuť výrazné motívy z egyptskej starodávnej hudby, ale iba náznaky z arabských stupníc, ktoré Nile vkladali do skladieb. Priamu atmosféru starodávneho Egypta vkladajú iba do samplov, ktoré však na nahrávkach a na koncertoch nepoužívajú vo veľkej miere. Hrubé vokály v sebe mali príchuť Anubisa a područia tisícročného ducha tajomných faraónov.  

Od Morbid Angel, ako ustanovitela death metalových štandardov sa čakalo veľa. Mená, ako Trey Azagthoth, či David Vincent boli zárukou kvalitného technického prevedenia. Od stredného tempa kulminovali skladby k rýchlym pasážam v ktorých mali výrazné zastúpenia rýchlo sa striedajúce trioly vo vyšších polohách. V Bratislave chýbala ďalšia známa tvár skupiny, Pete Sandoval, ktorého nahradil Tim Yeung. Ten v skupine nielen sekundoval, ale jeho prechody v niektorých momentoch dominovali, aj keď neznalcov skupiny mohlo rušiť neustála zmena rytmu. Prevažná časť koncertného repertoára bola postavená z nových dosiek. No zahrali aj staršie skladby, ktoré tak milujú ich priaznivci. A práve tu sa dostávame k súčasnému problému metalového hnutia, ktorý sa týka nielen Slovenska. Dodnes existujú metalové dogmy, ktoré by sa podľa metalových znalcov nemali meniť. Ortodoxní fanúšikovia nechcú zmeny a akékoľvek experimenty v danom žánri sú skôr na príťaž. No hudobníkov nebaví hrať dvadsať rokov to isté. A to platí predovšetkým o interpretoch, ktorí naživo radi modifikujú svoj vlastný zvuk, rôznymi variáciami svojich známych riffov a aranžmánov. Preto aj posledná skupina večera, legendárny Kreator, bola pre niektorých ľudí miernym sklamaním. Kreator hrali v stredných tempách a určite neboli v ten večer najrýchlejšou skupinou. 

A predsa mrazilo z thrashových riffov a zvýšenej frekvencie gitarových behov. A to aj napriek tomu, že Kreator je už iná kapela, než pred 30 rokmi. Ale to je úplne logické. Až ku koncu koncertu zahrala kapela aj skladby, ako “Pleasure to Kill“, či “Endless Pain“. Strhujúci záver podčiarkol pulzujúco striedajúci svetelný vizuál.