8.6 C
Slovakia
streda, 2 decembra, 2020
Home Reporty K obnove pamiatok pomáhajú aj umelci – benefičný recitál Istvána Nagya

K obnove pamiatok pomáhajú aj umelci – benefičný recitál Istvána Nagya

Podvečer tohtoročnej poslednej augustovej nedele v malej obci Báč ležiacej v okrese Dunajská Streda patril menšiemu benefičnému koncertu jednej z najvýraznejších osobností súčasného slovenského organového umenia, známeho koncertného a chrámového organistu a pedagóga, Mgr. Istvána Nagya, DiS.art.

Pre svoj recitál si vybral miestny farský chrám sv. Antona Paduánskeho s takmer úplne zachovalým historickým barokovým dvojmanuálom s pôvodnou organovou mechanikou a píšťalovým fondom.

István Nagy, známy tým, že si pre publikum pripravuje vždy nové programové zostavy, ktoré umelecky hodnotne stvárňuje, nesklamal ani teraz. Pripravil zaujímavý program z diel skladateľov neskorej renesancie, baroka až po dielo francúzskeho romantizmu. Do chrámu prilákal návštevníkov z blízkeho i vzdialenejšieho okolia, ako to potvrdzovali ŠPZ áut stojacich pri kostole.

Za interpretáciu Voluntary si vyslúžil búrlivý potlesk

Po úvodnom príhovore miestneho správcu farnosti, v ktorom slovenským i maďarským návštevníkom priblížil vzácny kráľovský nástroj i miestny chrám, sa skladbou Chacconne v F dure od Johanna Caspara Ferdinanda Fischera začal samotný koncert. Postupne nasledovali skladby Liebster Jesu, wir sind hier (BWV 731) od Johanna Sebastiana Bacha, obľúbeného skladateľa organového majstra, čo bolo počuť v uchu lahodiacom majstrovskom prevedení.

Ďalej odzneli Toccata duodecima et ultima Georga Muffata a Uppon la mi re od neznámeho autora. Svojou interpretáciou Voluntary Op. 5, No. VIII. anglického skladateľa Johna Stanleya si István Nagy vyslúžil od prítomných divákov skutočne silný a dlhý potlesk. Prítomné publikum ocenilo neutíchajúcim nadšeným potleskom aj ďalšie skladby Partita “Freu dich sehr, o meine Seele” Georga Böhma, či hlasom kukučky rozprávajúca Toccata con lo Scherzo del Cucco Bernarda Pasquiniho a Bachovo Praeludium et Fuga a moll (BWV 561).

Krásny zážitok zo skvelého recitálu umocňovalo spojenie sluchového vnemu s vizuálnym, keďže bol počas celého koncertu premietaný živý prenos z chóru. Návštevníci tak mohli nielen počuť už povestnú nesmiernu fantáziu Istvána Nagya v tvorbe registrových obrazov organového zvuku pri rešpektovaní historickej štýlovosti toho-ktorého diela, ale pozorovať aj interpretovu hráčsku, manuálnu či technickú zručnosť.

Majstrovské prevedenie, hodnotný umelecký výkon a pôsobivý prejav intenzívne zapôsobili na publikum, ktoré odmenilo interpreta dlhotrvajúcim standing ovations a dožadovalo sa prídavkov. István Nagy odohral ešte Renesančný tanec Michaela Praetoria a Bolero de Concerte od francúzskeho skladateľa Louisa-Jamesa-Alfreda Lefébure-Wélyho.

Dobrovoľné vstupné prispeje na obnovu pamiatky

Hoci jednoloďový vrcholno-barokový pútnický chrám neoplýva pre svoje pohnuté osudy v súvislosti s reformami Jozefa II. výzdobou typickou pre barokové sakrálne stavby, ukrýva však nádherný, pestrou františkánskou symbolikou zdobený, historický barokový organ a zopár ďalších umelecko-historických pamiatok.

Počas koncertu, na ktorý bol vstup voľný, mohli návštevníci prispieť dobrovoľným príspevkom na zreštaurovanie jednej z nich – barokového tabernákula hlavného oltára farského kostola.

Z recitálu si návštevníci odniesli nielen spomienky na očarujúce farebné tóny organu a povznášajúce skladby, ale aj dlhotrvajúci pocit opojenia silnými emóciami z umeleckého zážitku, na ktorom opätovne potvrdil svoje majstrovstvo excelentný organista István Nagy.