8.6 C
Slovakia
pondelok, 21 septembra, 2020
Home Reporty Obrázky z Pohody poskladané z Kraftwerku, Musorgského a príjemnej atmosféry

Obrázky z Pohody poskladané z Kraftwerku, Musorgského a príjemnej atmosféry

pohoda-festival-logoBažant Pohoda 2014 – 10. – 12. 07. 2014 – Letisko Trenčín – Trenčín

Od skončenia Pohody ubehlo pár dní, spomienky ešte nestihli vyblednúť a krásne impresie sa už začínajú kaziť pod dojmom neúprosne šlapajúcej reality. Osemnásty ročník Bažant Pohoda je definitívne za nami. Sumarizujú organizátori, novinári, návštevníci, ale aj jeho neprajníci. Teda tí ľudia, ktorí nikdy nevkročia na trenčianske letisko, ale už dopredu vedia odsúdiť jeho myšlienku.

Na mnohých diskusiách prebiehali deštrukčné filozofovania, po ktorých boli vynesené neobjektívne súdy. Samozvaní odborníci vyčítali jednému z našich najkvalitnejších festivalov slabý program drahé vstupné, spolitizovanie, či príliš uvoľnenú atmosféru. Kuvikovia si vždy nájdu dôvod pozmeniť svoju každodennú nudu k úvaham, s ktorými zamasturbujú celý internet.

Bažant Pohoda 2014 – trailer


 

Pohoda našťastie nie je dramaturgicky vystavaná na dvoch, či troch headlinerov, ktorých by dopĺňala hudobná vata. Organizátori sa snažia priniesť kapely, ktoré by sa inak Slovensku vyhli pre malý trh, či nedostatočný dopyt. Značka festivalu, jeho história, komfort a zázemie je však dostatočnou zárukou kvality a významnou referenciou. Na Pohodu chodia ľudia spoznávať novú hudbu, ktorá je rozptýlená na rôznych stagoch. Každý z návštevníkov si vie vytvoriť vlastný priestor, v ktorom nájde svoje prekvapenie. Vedľa seba tak dokáže koexistovať world music, indie rock, shoegazing, či rôzne avantgardné projekty.

Bažant Pohoda 2014 – deň prvý


 

Festival otvoril svoje brány  už vo štvrtok, z ktorého sa stal plnohodnotný deň s množstvom večerných koncertov.  Svoju tvorbu predstavili femme fatales z Deap Vally so svojim nadupaným zvukom, Band of Skulls s blues rockovými slučkami, Theo Parrish vo svojom sete zase ponúkol detroitskí house s výraznými techno basovými linkami, krásna folková morena Katarzia očarila nielen svojim “frajerom” a austrálska formácia Tame Impala priniesli skladby z novej dosky Lonerism, v ktorých produkujú psychadelické gitarové väzby, proto punkový zvuk americkej školy a neprístupnosť tajomnej domorodej buši.

Tame Impala – live in Bažant Pohoda 2014


 

Výnimočné vystúpenie odohral orchester Sun Ra Cenntenial Dream Arkestra, ktorý vystúpili v rámci európskeho turné, ktoré je koncipované pri príležitosti nedožitých sto narodenín jazzového vizionára Sun Ra. Hudobníci  na čele s kapelníkom Marshall Allenom rešpektujú jeho prianie šíriť galaktické posolstvo v Európe, ktorú mal Sun Ra tak rád. Orchester si nezachoval svoj autentický názov, keďže ešte počas svojho život menil Sun Ra jeho názvy, keď bol presvedčený, že so zmenou hudobníkov prichádza aj transformácia charakteru hudby. Muzikanti sa dodnes stretávajú a skúšajú v rezidencii Sun Ra, ktorá zároveň slúži, ako živý skanzem jeho pamiatky.

The Sun Ra Cenntenial Dream Arkestra – live in Bažant Pohoda 2014


 

Sun Ra patril k priekopníkom syntetizátorov v jazzovej hudbe, keď ich začal používať ešte pred Milesom Davisom, no tento krát v pestrofarebnej orchestrácii dominovala dychová sekcia. Tú zvýrazňovali rytmické prestroje kontrabasu a bicích nástrojov, ktoré doplnilo arpeggio harfy. Celoživotnú bizarnú podobu svojej tvorbe Sun Ra pretavil do konceptuálnych koncertov, v ktorých mali svoje miesto výstredné egyptské kostýmy, či cirkusové tanečníčky. V Trenčíne sa predstavilo hneď niekoľko jazzových big bandov, ale žiadny z nich neponúkol taký avantgardný pohľad na tradíciu pochodových kapiel.

The Sun Ra Cenntenial Dream Arkestra –  live in Bažant Pohoda 2014


 

Svoj priestor má na festivale už dlhé roky aj artificiálna hudba, a to aj napriek akustickej náročnosti, ktoré vyplývajú z jej zaradenia. No dojaté tváre poslucháčov aj hudobníkov, po každom takomto koncerte, dokazujú správnosť tohto ťahu. Ukrajinská Filharmónia sa predviedla vo všetkej paráde, nezanedbala žiadny malý detail zo svojho vystúpenia, v ktorom sa prelínalo honosnosť ich prejavu s ľudskými emóciami. Vo svojom programe symbolicky spojili napäté vzťahy medzi ich národom a “ruským medveďom”. Odznela kompozícia ukrajinského skladateľa Myroslava Skoryka “Huculský triptych” a Musorgského dielo Obrázky z výstavy. Tento geniálny opilec vytvoril vo svojej dobe v hudobnej dráme most medzi realizmom a impresiou. Desať krátkych skladieb pôvodne koncipovaných pre klavír, zorchestrovali významní skladatelia, medzi inými aj Maurice Ravel a práve v tejto najslávnejšej úprave ju predstavila aj Ukrajinská Filharmónia. V interpretačnom spracovaní museli hudobníci zachovať Musorgského rozporuplné pocity zo smrti svojho priateľa Hartmanna, ktoré vyjadril v tomto diele s príchuťou interaktívnej výstavy.

Ukrajinská Národná Filharmónia – live in Bažant Pohoda 2014


 

Dánski borci Broke sú stále ešte mladou, no veľmi rýchlo rozvíjajúcou sa kapelou . Ich hudba má synergiu energie, hlučnosti a euforického nápady. V skladbách sú prítomné vyčkávacie pasáže aj erupcie podobné The Chemical Brothers. Syntetizátorová hra Simon Littaura nadbieha agresívnym rytmickým štruktúram bicích nástrojov, ktoré dopĺňa dynamická a impulzívna gitarová interpretácia Mads Berglanda. V extrovertnom podaní sa prelínali výbuchy dynamiky a bohatých zvukov. Intenzívna zážitok sa stupňoval s napätím a dráždivosťou. Opakujúce sa slučky na seba nabalovali zvláštny minimalizmus, v ktorom sa násobila bolesť aj slasť. Broke vystúpili na modrom autobuse Red Bull, kde vynikla ich schopnosť hrať na netradičných miestach, ktoré vyhľadávajú po celom svete.

The Broke – live in Bažant Pohoda 2014


 

Pre jedných boli Kraftwerk vrchol festivalu, pre druhých iba milou retro spomienkou. Nemeckí “roboti” zanechali rozporuplné dojmy, a to najmä pre tých, ktorí nerešpektujú minulosť. Ich dvojhodinový koncert fungoval precízne, ako nemecká automobilka, ktorá najprv vyrobí súčiatky, potom ich zmontuje dohromady a nakoniec predá v priamo určenom marketingu. Kraftwerk pôsobia pri svojich stolčekoch chladne, strojovo a neprístupne, idúc tak po povahe svojho národa, ale po čase zistíte, že aj oni majú nadhľad, vtip a víziu. Ich “elektrárňa” vyrába zmysluplné zvuky, z ktorých transformujú premyslené melódie. Kraftwerk nevynašli elektro akustický zvuk, no svojim spôsobom nadviazali na prácu, Stockhausena Daphne Oram, či parížskych skladateľov združených okolo organizácie IRCAM a zasadili tento kontext do populárnej hudby. Ich konceptuálne albumy “Computerworld, či Tour de France, ktoré predivedli aj na Pohode, pomohli prekonať elektronickej hudbe jej laboratórny chlad a ovplyvnili tak celú jej scénu. Na monumentálnej scéne pôsobili trochu strateno, ale ich videoprojekcia s lietajúcimi zábermi, ktoré bolo možné vidieť vďaka 3D okuliarom, bola veľkým zážitkom.

Kraftwerk – live in Bažant Pohoda 2014


 

Po tejto zaujímavej kybernetickej fatamorgáne, dostali mnohí chuť na obyčajnú gitarovú hudbu a Kosa z Nosa im ponúkla snovú príchuť s bolestivými básnickými textami o láske a jej brutálnych podobách. Kapela sa dlhé roky zmieta v undergroundovej scéne a jej koncerty sú sporadickou slávnosťou. Rytmická podpora Fedora Freša a jeho syna Vladimíra konečne priniesla upokojený muzikantský um, lebo práve technická zručnosť chýbala kapele v minulosti pre častejšiu koncertnú produkciu. Charakter zaujímavých nápadov sa premietol od punkovej Chcem to, až po melancholický vplyv Joy Division v skladbách, ako je “Môj zrak“. Branislav Ondreička v insitne dráždivom vokály tlačil na melizmy, ako na nádor, ktorý chce vypudiť z hlavy von. Kosa z Nosa ohúrenému davu predviedla niečo medzi koncertom, básnickou čítačkou, divadlom a tajnou seansou, kde pošepkali hudobníci tajnú pravdu o krutosti nášho bytia.

Kosa z Nosa – live in  Bažant Pohoda 2014


 

Prvý deň Bažant Pohoda uzatvorila štvorhodinová párty britského producenta Mr. Scruffa, ktorý vo svojom sete pripravil prierez tanečnou hudbou, aj s rôznymi citáciami (napríklad Kraftwerk), čím pohotovo reagoval na dianie v areáli.

| autor: MusicPress