8.6 C
Slovakia
piatok, 2 decembra, 2022
spot_img
HomeReportyJozef van Wissem v Klariskách ukázal, že lutna je hypnotický nástroj

Jozef van Wissem v Klariskách ukázal, že lutna je hypnotický nástroj

spot_img
Jozef van Wissem photo by David Majersky
Jozef van Wissem photo by David Majersky

Hradby Samoty nie sú len festivalom, ale pod touto značkou prinášajú na Slovensko zaujímavých interpretov. Takých, ktorí sa neboja ísť za komfortnú hranicu interpretácie, prípadne ju posúvajú do iných žánrov. Jeden z nich, holandský lutnista Jozef van Wissem, koncertoval v bratislavských Klariskách.

Hoci poslucháči poznajú jeho hudbu z filmov, najmä zo spolupráce s Jimom Jarmuschom, v posledných rokoch sa im intenzívne prihovára aj z koncertov. Jozef van Wissem je presvedčený o tom, že hudba by mala znieť naživo v dobrých podmienkach. Na jeho európskom turné sa to nie vždy darilo uskutočniť. Akustické podmienky v pražskej Betlehemskej kaplnke neboli ideálne, ale v bratislavských Klariskách už áno.

Ešte predtým zahral projekt Jána Tomáša a Jana Kašpara, Sítě, v ktorom sa striedali agresívnejšie a jemnejšie zvukové polohy, ambient s dubovými rytmami. Ich zvukové plochy rozrazili celý priestor až do zadných radov, a tak trochu vyvrátili názor, že v Klariskách sa dá dobre zahrať iba akustická tvorba.

Jozef nie je v našich končinách žiadnym neznámym menom. Tomuto koncertu predchádzala jeho dávnejšia návšteva A4, alebo vystúpenia na rôznych festivalov v našej zemepisnej šírke a okolí. Napriek tomu, že hráva na barokovej lutne, s jeho tvorbou sa môžete stretnúť skôr na multižánrových, post rockových, experimentálnych a jazzových festivalov, kde svojou hrou vždy prinesie oživenie aj stíšenie. Lenže nie vždy sa podarí na Wissemovu tvorbu správne naladiť a skoncentrovať. Istotne má svoje čaro započúvať sa do repetetívnych zvukov plynúcich odľahlou farmou v zátiší stromov (ako na DUNK Festivale 2019), ale iné je ich počúvať v odrazoch kostolných múrov.

Jozef van Wissem  je originálny tvorca a charizmatický performer. Priťahuje na seba pozornosť spôsobom svojej hry, nielen tým, že hrá na nezvyčajný nástroj, ktorý býva spájaný skôr s interpretáciou starej hudby. On sa k tomu stavia inak. Hudobný dobrodruh prešiel dlhým vývojom. Odišiel z Holandska, kde lutnová hudba má veľkú tradíciu siahajúcu až do pätnásteho storočia, do Ameriky, aby nazrel do štúdia tohto nástroja inou perspektívou. Načerpal pri tom rôzne vplyvy angloamerického prúdu dvadsiateho storočia. O gitaru sa podľa vlastných slov prestal zaujímať pomerne skoro. Na popud svojho mentora, pedagóga, lutnistu a gitaristu Pata O´Briena, sa začal zaoberať tvorením. Naštudovaním prameňov, načúvaním avantgardným smerom a načerpaním inšpirácie zo spoluprác s inými umelcami si vytvoril vlastný unikátny prejav.

Ten je upriamený na plynutie času a harmóniu. Repetície motívov umožňujú poslucháčovi ísť do hĺbky zvukovej štruktúry, ktorú Jozef nerozbíja, ale ďalej rozvíja. K minimalistickým melódiám postupne pridáva jeden, dva tóny, z ktorých vyniknú alikvóty. Skladby dostávajú stále nový a nový nádych, až sa rozplynú v tichu. Miestami sa v tomto zvukovom zážitku objavujú náznaky riffov a meniacich rytmických patternov. To priťahuje ďalšiu skupinu poslucháčov. Nie náhodou je Jozef van Wissem známy v metalovej komunite, progresívnom a psychedelickom rocku.

Koncert pozostával z prierezov jeho štúdiových albumov a dostalo sa aj na „jarmuschovky“ – Our hearts condemn us, Only Lovers Left Alive. Pochopiteľne väčší priestor získali aj skladby z poslednej nahrávky Ex Mortis, ktorá spája hovorené slovo s hudbou (The Word Incarnate Dwells Amongst Us). Ich obsah odkazuje na mystické texty stredovekej mníšky Mechtilde von Hackeborn, ktorej vášeň pre Božiu vôľu oslavujúcu hudbou, sa viaže aj na inú osobnosť – Hildegard von Bingen.

Spievaných častí je v tvorbe Jozefa von Wissema ako šafránu a skôr sú zvukomalebnou barličkou, rituálom až zaklínadlom, než plnohodnotným recitálom. Prácu s vokálom ukázal v skladbe Detachment – nie až tak vzdialenému tomu, čo u nás robí Jozef Lupták vo svojej sólovej tvorbe.

Dostať sa do podstaty Van Wissemovho hudobného sveta znamená, vzdať sa nevyhnutnosti a odovzdať bez časovosti. Až potom začne ten účinok hudby na vás vplývať. Preto jeho hudba prehovára najmä k publiku, ktoré je ticho, sústredí sa a iba počúva – mysľou, ušami, telom.

Jozef van Wissem; Sítě; 12.11.2021; Klarisky, Bratislava

spot_img
spot_img

Podcasty podporuje Hudobný fond

spot_img

Podcasty podporuje Fond na podporu umenia

spot_img

Podcasty podporuje Bratislavský samosprávny kraj

spot_img
spot_img
spot_img