8.6 C
Slovakia
sobota, 5 decembra, 2020
Home Reporty Negativland ukázali, že náš svet potrebuje pozornejšie vnímanie

Negativland ukázali, že náš svet potrebuje pozornejšie vnímanie

IMG_4903

Svet sa mení z hodiny na hodinu. Jeho dynamiku nestíhame vstrebávať, nie to ju ešte na ňu reagovať. Ako máme potom veriť médiám, že nám nerobia iba svoj jednostranný výcuc udalostí?

O otvorenie “koncertu” sa postaral multimediálny projekt The Blackwood Incident, v ktorom pôsobia Dominik Novák a Jozef Čaba. Odkryl až úpornú snahu o radikálnosť. Čo niektorým ide cez zvuk, oni spravili cez intenzitu. Organizátori napriek tomu nespravili krok vedľa, keď siahli po ich performance – televíznej inštalácii umocnenej modulárnym syntetizátorom. Ich projekt korešpondoval s tým, čo onedlho pripravili na divákov hlavná hviezda večera, ale pri konfrontácii bolo hneď jasné, kto skutočnosti komu pripravil pôdu pod nohami.

Majstri mediálnej paródie, strihovej produkcie a koláží zaujali vo svete avantgardnej hudbe výsostné miesto, no ich význam prevyšuje ich známosť. Síce sa o Negativland istý čas, vďaka súdnemu sporu s U2,  v kuloároch populárnej hudby šepotalo, ale o ich ďalších aktivitách sa dozvedeli skôr fajnšmekri. Zaplnený komorný priestor bratislavskej A4 potvrdil, že niekedy je lepšie mať úzku skupinku nasledovateľov a obdivovateľov, ako masy konzumentov. Už pri pomenovaní svojho názvu, ktorý pochádzal z jednej zo skladieb krautrockovej formácie NEU!, ukázali pozorne zdvihnutý prst! Všetko, čo v umení zvyká, by malo slúžiť ľudskému genotypu a umelci si nemôžu svoje duševné vlastníctvo uzurpovať a schovávať ho pred ďalšími umelcami. 

Z pojmov ako autorské právo, či copyright si ťažkú hlavu nerobili, do svojich skladieb pridávali útržky z rozhovorov, videoklipov, skladieb, promo materiálov, a postupne sa aj vinou prehratého súdu s vydavateľstvom kapely U2 stali obozretnejšími a dnes sú majstrami v tomto obore.  

V bratislavskej A4 predviedli modifikované a vizuálne nanovo upravené skladby vybrané z ich tridsaťročného katalógu. Ihneď bolo počuť rozdiel medzi nimi a prvým projektom. Masové zvukové orgie mali v sebe rytmus i počiatky harmónie a hlavne smerovali do motívov, nestrácali na dychu, pulzovali a gradovali. Negativland prišli upozorniť, ako je nebezpečné len tak bezmyšlienkovo sa nechať unášať médiami. Toto prijímanie tela, nie ducha, robí z ľudí tupcov. A každodenné vysedávanie pred televízorom je hostinou, kde zožerieme hocičo, z čoho máme následne zlé trávenie. O to je to zákernejšie, že si často tento duševný brucha bol ani neuvedomujeme. Negativland kedysi povedali, že oči sú viac senzitívnejšie než uši. Nezabúdajme na to!

Negativland – live at Bratislava 2016